שילוב אנשים עם מוגבלויות במקומות עבודה

שילוב אנשים עם מוגבלויות במקומות עבודה

להעסקת אנשים עם מוגבלויות יש המון ערך, הן לעובד עצמו והן לארגון. מעבר לכך החוק מחייב מעסיקים להבטיח שיהיה ייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות בעסק שהם מנהלים. כיום בארץ ישנם חוקים שונים שפועלים לקידום הנושא, המדינה גם עוזרת להפוך את מקומות התעסוקה להרבה יותר נגישים, ומספקת הכשרה ממוקדת לבעלי מוגבלויות באמצעות גופים שונים, על מנת לעזור להם להשתלב בשוק החופשי באופן הרבה יותר טוב.

אם שאלתם את עצמכם מה נעשה בארץ בתחום זה, מה האתגרים וכיצד תהליך מתבצע בפועל, ריכזנו לכם כמה מהפרטים החשובים.

מה החשיבות של שילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה?

אם אתם לומדים לתואר במשאבי אנוש, עיסוק בתחום זה פותח לכם דלת לעולם שלם של אפשרויות תעסוקתיות, לצד האפשרות לספק את אותן האפשרויות לאחרים, קל וחומר לאנשים עם מוגבלויות. שילוב אנשים עם מוגבלויות בעולם התעסוקה זו חובה מוסרית שלנו כחברה, ועלינו להבטיח שהם מקבלים הזמנות שווה מכל הבחינות, אך בעיקר מבחינה תעסוקתית.

מלבד החובה המוסרית, להעסקת בעלי מוגבלויות יש המון יתרונות:

  • הרחבת מאגר המועמדים הפוטנציאליים לאיוש סוגים שונים של משרות – בארגונים יש המון משרות פנויות, וכאשר יש פתח לקשת רחבה יותר של אנשים, יש יותר אפשרויות העסקה.
  • ערך לחברה או לארגון –  לבעלי מוגבלויות יש המון כישורים וכישרונות והם לא פעם נפסלים מראש בגלל מוגבלותם. כאשר מתמקדים נטו בכישורים וביכולות, בעלי מוגבלויות יכולים להפוך לנכס ממשי לכל ארגון, עסק או חברה.
  • חשיפה לאוכלוסיות עם מגוון יכולות – בהרבה מקרים לבעלי מוגבלויות יש מוסר עבודה מאוד גבוה, ורצון מאוד גדול להשתלב ולהצליח. לכן פוטנציאל ההשתלבות שלהם בחברה מאוד גדול.
  • שימור עובדים בעסק – לא כולם נולדים עם מוגבלות, יש אנשים שבעקבות מחלה או פציעה יהפכו לבעלי מוגבלות. חשוב שעסקים ידעו כיצד לשמר כאלו עובדים, יהיו ערוכים לכך מבחינת ההתאמות הדרושות והנגישות, ויוכלו לאפשר לעובדים שלהם לממש את הזכויות שמגיעות להם. כמו כן, המשך העסקה מוביל לחיסכון כספי: אין צורך לגייס ולהכשיר עובדים חדשים.
  • המסר שמעבירים לעובדים חשוב לאין שיעור – עסקים שמעסיקים בעלי מוגבלויות מעבירים לעובדים שלהם מסר מאוד חשוב והוא: שתמיד יהיה להם מקום בעסק או בארגון, גם אם בעתיד יסבלו ממצבים שיגבילו אותם בצורה כזו או אחרת. כמו כן העסקת אנשים עם מוגבלויות מקדמת גיוון תעסוקתי, ומטמיעה ערכים חשובים ביותר.
  • יתרון תחרותי – כאשר משלבים בעלי מוגבלויות בעסק עולה הצורך לא פעם לחשוב מחוץ לקופסה, מה שמוביל ליותר חדשנות ויצירתיות במקום העבודה. כמו כן ערכים של סובלנות, רגישות ופתיחות הם נכס לכל ארגון, כאשר כל אלו ועוד יכולים להעניק יתרון תעסוקתי לעסק על פני המתחרים.
  • יתרון מבחינה כלכלית – עסקים שמשלבים אנשים עם מוגבלויות תורמים המון גם לתדמית שלהם והלקוחות רואים אותם בעין טובה יותר. המון לקוחות יעדיפו לקנות מוצרים או לצרוך שירותים מעסקים ולהם מוניטין ערכי-חברתי. כמו כן התאמת סביבת העבודה והנגשתה תפתח פתח לציבור שלם של לקוחות שלפני כן לא היו נגישים.

החוק, מה הוא אומר?

אין ספק שלשילוב בעלי מוגבלויות בעסק יש המון יתרונות, וזו חובתנו כחברה. מעבר למוסר ולרצון הטוב, גם החוק מחייב ולמעשה מעסיקים מחויבים על פי חוק לעמוד בקריטריונים שונים של העסקת עובדים, אחד מהם הוא ייצוג הולם של בעלי מוגבלות.

על פי החוק חל איסור להפלות אנשים עם מוגבלות, החוק אף מעודד לעשות הפלייה מתקנת, במקרה שיש שני מועמדים בעלי אותם כישורים, האחד עם מוגבלות והשני ללא מוגבלות. לפני כמה שנים גם יצאה הרחבה לחוק אשר מחייבת ארגונים ועסקים ולהם 100 עובדים ומעלה לייצוג הולם, והדרישה כיום היא שלפחות 3% מכלל העובדים יהיו בעלי מוגבלות.

הסיבה לקידום חוקים כאלו ואחרים היא האמונה כי שילוב עובדים עם מוגבלות יביא לשיפור באיכות חייהם, יוכל לתרום לקהילה ויוביל לשינויים כלכליים וחברתיים כאחד. לכן עסקים שלא מקיימים את החוק אפילו מסתכנים בתביעה והחוק יכול לחייב אותם להעסיק בעלי מוגבלות ואף לשלם פיצויים במקרה ולא עמדו בדרישות.

שילוב אנשים עם מוגבלויות בפועל

מלבד איסור האפליה, וכדי לוודא שכל הצדדים יהיו בסנכרון, ישנו מטה אשר פועל למען שילוב מלא של בעלי מוגבלויות בשוק הפתוח, כעצמאיים או כשכירים. יש לציין שלעובדים צריכה להיות הכשרה מתאימה לתפקיד, ואם אין להם את ההכשרה המתאימה, המעסיקים רשאים שלא להעסיק אותם. בדיוק בשביל זה, המדינה מקדמת את כל נושא השיקום התעסוקתי.

אנשים עם מוגבלות זכאים לשיקום תעסוקתי. תוכניות שיקום תעסוקתי מופעלות על ידי משרדי ממשלה שונים וגופים עצמאיים, ומאפשרות לבעלי מוגבלות לרכוש את ההשכלה המתאימה וכל הכישורים בהתאמה לרצונות ולהעדפות התעסוקתיות שלהם. לאחר רכישת כלים, מיומנויות והשכלה, תכניות אלו מסייעות בהשמת עובדים עם יכולות תפקוד גבוהות במשרות שונות בשוק החופשי.

במקביל, המעסיקים והמדינה פועלים כדי לבצע התאמות על מנת שבעלי המוגבלויות יוכלו להשתלב כראוי.

המדינה מסייעת למעסיקים במימון התאמות

לא כל סביבה עסקית מותאמת ונגישה לבעלי מוגבלויות. המדינה פועלת על מנת שחוסר התאמה זה לא יהפוך למכשול ומחייבת את המעסיקים לספק התאמות עבור עובדים ולהם מוגבלות במידה והדבר נדרש ומאפשר לאותם עובדים להתאקלם. ההתאמות יכולות להיות פיזיות כמו למשל התקנת מעלון, רמפה או שירותים נגישים, או ברמה האישית: התאמה של עמדת העבודה עם העזרים והציוד המתאימים. מלבד זאת יש התאמות נוספות כמו מתן יותר הפסקות, אפשרות לעבודה מהבית ועוד, כאשר המדינה מעניקה סיוע למעסיקים.

במידה ואתם רוצים ללמוד תואר במשאבי אנוש, יש לכם המון אפשרויות, אחת מהם היא לעזור לאנשים עם מוגבלות להשתלב בשוק העבודה ולממש את הפוטנציאל הגלום בהם. אין ספק כי מדובר בעבודה מספקת ומתגמלת ברמה האישית והחברתית. 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5250325
3bZa-5gnKy9pQ2yKirfDiNmXVN5Vjec3e9x3JWO1758
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-kTFSUxU8yZixX1HLvX4H7ZD70lGoZHvwF-TckElAaCQ
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form