שילוב בעלי חיים בתכנית החינוך

שילוב בעלי חיים בתכנית החינוך

המון פעמים לילדים יש קושי להתמקד בפעילויות חינוכיות ולהפיק את המרב מיום הלימודים. לעיתים הם אף יהיו משועממים ולא מחויבים לחומר הנלמד. לכן אם אתם לומדים לתואר בחינוך, כדאי שתשקלו לשלב בעלי חיים בתכנית הלימודים. בעלי חיים יכולים להיות התוספת המושלמת שתיתן לתלמידים דחיפה ותכניס כיף ועניין מחודש לשגרת הלמידה.

בעלי חיים יכולים להוסיף המון לתכנית הלימודים

בעלי חיים יכולים לעזור לילדים להשתפר ולממש את הפוטנציאל שלהם טוב יותר, מה גם שיש המון דרכים לשלב אותם בתכנית הלימודים שלכם. מאמנות, דרך ניסויים מדעיים ועד גידול בעלי חיים בבית הספר, שיטות אלו, לצד הצבת האהבה לבעלי חיים בראש סדר העדיפויות, יעזרו לכם להפוך את הלמידה למעניינת ומהנה.

קחו בחשבון שכאשר אתם מנסים לכלול בעלי חיים בתכנית הלימודים ובפעילויות החינוכיות לראשונה, זה יכול להיות מאתגר, במיוחד אם רק סיימתם תואר בחינוך וזו לכם השנה הראשונה. בעזרת חשיבה מחוץ לקופסה ומעט יצירתיות, תוכלו לצאת לדרך כאשר הרעיונות הבאים יכולים לעזור לכם לעשות את הצעד הראשון ולהתחיל.

אמנות

מעבר לציור בעלי חיים, תוכלו ממש לקדם פרויקטים עם הילדים כדי לשמור עלים כמה שיותר מעורבים, כמו למשל יצירת מוצרים פונקציונליים וייעודיים לבעלי חיים. אפשר ליצור עם הילדים מתקני האכלה ומים לציפורים ולפזר אותם בנקודות שונות בבית הספר, אפשר לבנות עם הילדים בית לחיית המחמד שלהם, אפשר להכין פרסומת נגד פגיעה בבעלי חיים או לצאת איתם לטבע כדי לערוך תצפית ולצייר בעלי חיים, והרשימה עוד ארוכה.

טריוויה ועובדות מהנות

למידה עוסקת ברכישת ידע חדש, והילדים בהחלט יכולים להפיק המון מרכישת מידע חדש על בעלי חיים בטבע. יצירת משחק טריוויה לילדים אשר מאפשר להם ללמוד עובדות מעניינות יכול להכניס קצת חיים לכל שיעור שגרתי. אפשר גם לשלב את הילדים, לחלק אותם לקבוצות, לאפשר להם לאסוף מידע, כך שיוכלו ליצור משחק טריוויה בכוחות עצמם אותו יעבירו לשאר תלמידי הכיתה.

מצגת ובימה אישית

בבתי ספר מקדמים כיום את הבימה האישית – בה הילדים נמצאים במרכז ועושים מצגת שמטרתה היא שיתוף ידע עם הכלל. אחד הרעיונות המהנים הוא לעשות מצגת על בעלי חיים, כמו למשל בעלי חיים בסכנת הכחדה, בעלי חיים בים, או חיות מחמד. אם בחרתם באפשרות השלישית, תוכלו לשקול רעיון מהנה (באישור והשגחת הורים כמובן) של הבאת חיית המחמד לכיתה.

זה יכול להיות מאוד מרגש לפגוש את חיות המחמד המשמעותיות בחייהם של הילדים.

שילוב בעלי חיים בלימודי אנגלית

לעיתים זה קשה ללמוד שפה חדשה, ולכן כאשר הנושא הנלמד מעניין, הקושי כמו נדחק הצידה והילדים הרבה יותר פנויים רגשית. יש המון פעילויות באנגלית הקשורות לבעלי חיים, החל ברכישת ידע על בעלי חיים, דרך חידונים ועד שירים.

אפשר גם לראות סרטים של נשיונל ג'אוגרפיק שמיועדים לילדים וכך לסייע להם לרכוש את השפה בדרך יצירתית ותוך שילוב חושים נוספים.

ניסויים מדעיים

ניסויים מדעיים הם בין תחומי הלימוד היותר אהובים על ילדים, מה גם שזו שיטה מדעית שמאפשרת להעלות השערות, לחקור ולבדוק אותן ולהגיע למסקנות.

הילדים יכולים להעלות כל מיני השערות: כמו למשל מהו החול הטוב ביותר לחתולים, להחליט אילו חלופות יהיו טובות ואילו פחות, ולבדוק. הם יכולים לערוך תצפיות על צמחים ובעלי חיים ולרשום הערות מפורטות ובסוף הם ישוו את הנתונים שאספו להשערה המקורית ויראו אם צדקו או טעו.

כמו כן אפשר לעשות עבודת חקר בנושא ניסויים על בעלי חיים, לעורר מודעות, לבדוק מוצרים וסימונים ולקדם פעילות ערכית בנושא.

הקמת פינת חי בבית הספר

אם יצא לכם לבקר בגן החיות עם ילדים לאחרונה, אתם וודאי יודעים עד כמה זו חוויה בלתי נשכחת עבורם. מה גם שלבעלי חיים יש תרומה מאוד גדולה להתפתחות הרגשית של ילדים. אם יש לכם אפשרות לגדל בעל חיים בכיתה, או אפילו להקים פינת חי בה כל הילדים ייקחו חלק, פעולות כאלו יפתחו לכם פתח לאינספור הזדמנויות למידה.

לא רק שהילדים יזכו לראות חיות על בסיס יומיומי ובאופן אישי, הם גם יטפלו בהן, יאכילו אותן ויחשפו למידע שלא הכירו לפני כן.

טיפול באמצעות בעלי חיים

טיפול באמצעות בעלי חיים זו פעילות פרטנית או קבוצתית שיכולה לעשות פלאים. במסגרתה, הילדים יוצאים אל פינת החי כדי לטפל בבעלי החיים, או לחלופין, בעלי החיים מגיעים אליכם לכיתה. למרות שתכנית זו מלווה על ידי מטפלים בבעלי החיים, לבעלי החיים יש את הכוח והמון איכויות טיפוליות. במסגרת הטיפול הילדים מנקים את הכלובים, מאכילים את החיות, יוצרים איתן קשר וכך מתמודדים עם הקשיים שלהם, ומתעצמת אצלם תחושת המסוגלות האישית, החמלה והדאגה לזולת.

טיפול בעזרת בעלי חיים מאפשר לילדים ליצור קשר בלתי אמצעי. בעלי החיים מעניקים אהבה ללא תנאי והקשר איתם הוא לא מילולי אלא מאוד ראשוני וישיר, מה שמקל על לא מעט ילדים. כמו כן זהו טיפול חווייתי לכל החושים שיכול להפחית מתחים וחרדות ולהוביל לשינוי משמעותי.

סיכום

אם אתם לומדים לתואר בחינוך, דעו לכם שיש דרכים רבות לשלב בעלי חיים בפעילויות חינוכיות. אולי אתם יכולים להרגיש בתחילת הדרך מעט נטולי רעיונות, אך ככל שתקדישו לנושא מחשבה, היצירתיות תתחיל לזרום, וסביר להניח שיעלו לכם רעיונות רבים ומגוונים. הרעיונות שהעלנו פה הם נקודת התחלה מעולה ואתם יכולים להשתמש בהם כדי להציע גישה חינוכית מעט שונה, שתכניס המון עניין ורוח חיים לתכנית הלימודים. ככל שתהיו יותר יצירתיים, כך הילדים יהיו יותר מעורבים ויחכו לכל שיעור.

נקודה קטנה למחשבה – כמובן שבכל פעילות חינוכית שאתם עושים עם בעלי חיים עליכם לשים לב לרווחתם ולצרכיהם, שכן לא כל פעילות מיטיבה עם החיות או תורמת להן. לכן שימו את בעלי החיים עצמם בראש סדר העדיפויות שלכם.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5253360
XL9oeHxhQSMTKoWd8DH_2IBn7p1ygSF28Cd71VC0AUw
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-zkp8NmNk9IuP-oBpILFJZg0ImN35ipvOSMauaQL4cLE
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form