שילוב נשים בהייטק - איפה אנחנו ביחס לשאר המדינות

שילוב נשים בהייטק - איפה אנחנו ביחס לשאר המדינות

אחת התעשיות החשובות והמשפיעות ביותר בישראל זו תעשיית ההייטק. תעשייה הזו החל לתפוס מקום של כבוד בשנות ה-90, עם כניסתו של האינטרנט לחיינו ועליית תדירות השימוש בו. מאז ועד היום תעשייה זו רק הולכת ופורצת גבולות, ולחברות ישראליות רבות נרשמת הצלחה גם מעבר לים.

כיום כדי לסלול את הדרך להייטק, בבתי הספר, במכללות ובאוניברסיטאות ישנה גישה ללימודי מדעי המחשב, כך שלאחר הצבא, רבים יכולים להשתלב בחברות הייטק מובילות ולפתח קריירה מצליחה בתחומי הטכנולוגיה השונים.

תעשייה זו חדשנית ופורצת דרך לכל הדעות, אך בדבר אחד היא די נשארה מאחור – העדפת גברים על פני נשים.

לימוד מדעי המחשב נמוכים יותר בקרב נשים

למרות שבעשור האחרון מספר הסטודנטיות שניגשות ללמוד את מקצוע מדעי המחשב הולך וגדל, עדיין, על פי ההערכות נשים מהוות רק כ- 30% מכלל הלומדים.

גם כאשר מסתכלים על נתוני התעסוקה רואים נתון עגום למדי – בתעשיית ההייטק, נשים מהוות רק 20% מכוח העבודה. הנתונים מדברים בעד עצמם, 10% מהנשים אף נושרות מהתחום, ניתן לראות את הפער בין שלב הלימודים לבין שלב התעסוקה והקריירה בפועל, וכאשר מסתכלים גבוה יותר, אל עבר תפקידים בכירים ותפקידי מפתח, המספרים רק הולכים וצונחים. וזה חבל.

גם בגובה השכר יש פער

למרות שתעשייה זו נחשבת לחדשנית, אחוז הנשים המועסקות בה נמוך, ואם זה לא מספיק, גם בתנאי השכר יש פערים גדולים. הנתונים מצביעים על כך שנשים מרוויחות כ- 35% פחות מגברים גם אם הן נמצאות בתפקידים זהים. אז למרות שתעשיית ההייטק חושבת כל הזמן על חדשנות ועל פיתוח פתרונות מתקדמים, היא עושה זאת מבלי לתת ייצוג הולם למחצית מהאוכלוסייה, במספרים הנתון מאוד ברור, כיום היחס עומד על 1:5 בלבד.

המדיניות: להביא עובדים מחו"ל

משבר הקורונה הביא עמו מחסור חמור בעובדים, ומקבלי ההחלטות במדינה קוראים להביא עובדי הייטק מחו"ל, במקום לקדם שינוי ושוויון אמיתי בין נשים וגברים. שילוב נשים במקצועות ההייטק יכול לקדם את הכלכלה הישראלית ולהפוך אותה לחזקה ומצמיחה, אך כרגע מה שקורה הוא שהמדינה אינה מרימה את הכפפה ועדיין לא מקדמת תהליכים להעסקת והכשרת נשים בכל הגילאים, קל וחומר לשיווין בתנאי ההעסקה.

החומה – יצירת איזון בין עבודה לקריירה

אחד המכשולים העומדים בפני נשים כיום ומונעים מהן להתקדם בארגונים ובתפקידי מפתח הוא חוסר האיזון בין החיים הפרטים לבין חיי הקריירה. לכן חברות הייטק שדואגות לחיי המשפחה של כל הפרטים בארגון יכולות לקדם נשים במידה משמעותית ולשפר מקצה לקצה את תהליכי העבודה. למשל, יש המון חברות בחו"ל אשר מעניקות גם לגברים חופשת לידה ולא יוצרות אפליה על רקע מין העובדים.

עם זאת, ראוי לציין שכן יש סצנה נשית חזקה באומת הסטארט אפ, שרק הולכת וגדלה והמון נשים מצליחות לגייס כספים לסטארט אפים בהובלתן. ככל שיותר נשים יכנסו לסצנה, כך האמון בהן יגבר, ונשים נוספות יראו בהן השראה ודוגמה אישית ויעזו לעשות זאת בעצמן.

חיזוק מעמדן של נשים יזמיות

גם בחיזוק מעמדן של נשים יזמיות, המצב בישראל לא מאיר פנים ולנשים קשה להתקבל למועדונים אקסקלוסיביים כמו למשל מועדון משקיעים בקרנות הון סיכון. בארצות הברית למשל פועלות קרנות הון סיכון ששמות דגש על השקעה במיזמים שהוקמו על ידי נשים. כמו כן יש קרנות שהוקמו באופן ייעודי עבור השקעה באותן קרנות הון סיכון שמשקיעות בנשים. אם עד לפני כמה שנים מחשבה כזו בכלל לא הייתה אפשרית, כיום רואים שיפור והחסמים אט אט נפרצים.

ככל שיהיו יותר נשים בעמדות כוח, הן ייצרו קשרים בעולמות הטכנולוגיה, נשים ישקיעו בנשים, והמעגלים ילכו ויתרחבו. הקרקע הזאת ללא ספק פורייה, במיוחד כאשר מספר הסטודנטיות הלומדות מדעי מחשב, סטטיסטיקה ומתמטיקה הוכפל על פי נתוני המל"ג וישנו גידול ניכר במספר הנשים שלומדות הנדסה. מה גם שכיום הנשים הן רוב באקדמיה ומהוות כ- 60% מהסטודנטים בכללי. לכן בכל הנוגע לעתיד בתחומי ההייטק, אין ספק שהוא נראה יותר ורוד, אך עדיין יש הרבה על מה לעבוד.

תוכניות ייעודיות לנשים

בשנים האחרונות צצות בישראל תוכניות רבות ומגוונות שכל מטרתן היא לקדם נשים, קל וחומר תכניות לקדם נשים סטארט אפיסטיות. גם ברחבי העולם פועלות תוכניות שונות שמטרתן לשנות את המגמה של ייצוג נשי נמוך בתעשייה.

חברת אינטל למשל, השקיעה סכום של כמה מאות מיליוני שקלים בעסקי סטארט אפ שמנוהלים על ידי נשים, חברת IBM יזמה את "נשים מדברות יוזמה וטכנולוגיה", אלו מפגשים שמסייעים לנשים שרוצות להיות יזמיות ולהקים סטארט אפים, הפרויקט העולמי Rails Girls שם לעצמו למטרה לקרב בין נשים לבין תחום פיתוח התוכנה וההייטק ועוד.

אין ספק שיותר ויותר נשים מייצרות רשתות של קשרים בדרכים שונות, כך שיכול להיות שעם מהפכות אחרות שנשים מחוללות, גם המהפכה בתעשיית ההייטק נמצאת בפתח, וכל שנותר הוא לחכות.

רוצים לעשות שינוי? לימוד שירותי אנוש

אם אתם עובדים בשירותי אנוש ומגייסים מועמדים לעבודות בתחום ההייטק, הרשו לעצמכם לעשות אפליה מתקנת. כמובן שלא צריך לשכור לעבודה אף אישה בהתבסס על היותה אישה בלבד, אלא לשים לב לכישורים הנדרשים ולעמידה בתנאי החיפוש. יחד עם זאת, חשוב לוודא שלא נעשית אפליה גם מבחינת תנאי שכר.

כעוסקים בשירותי אנוש יהיה לכם כוח רב והמון סיפוק ומשמעות, אם תקדישו את תשומת לבכם ליצירת שינוי.

מעבר לכך חשוב שהמדינה ובתי הספר יעודדו וידחפו נשים ללמוד מקצועות ריאליים כבר מגיל צעיר. ככל שמערכת החינוך תפעל לצמצום הפער בין גברים ונשים, כך יגדל הסיכוי שיותר ויותר נשים יפנו לתחום הריאלי, ואז נוכל לצמצם את הפערים התרבותיים, החברתיים וההתנהגותיים בין נשים לגברים ולעודד את הנשים שלנו כבר מגיל צעיר ללכת על זה בגדול, להעז ולהנהיג. 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5232293
WxKDJ5rnrqfkpb1jpTQfN8ZOdDrUatOb_ohudE7b4Zs
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-2CLGi5_5mgytt_yO2L3LlWZ-kfS8PvmCewm5tVS9qTI
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form