שילוב של פעילות גופנית בבתי ספר

שילוב של פעילות גופנית בבתי ספר

פעילות ספורטיבית היא חשובה מאוד לבריאות הנפשית והפיזית של כל אחד מאיתנו, על כך אין ויכוח. מה שהרבה אנשים לא יודעים, שיש חשיבות גדולה יותר של שילוב של פעילות גופנית בבתי הספר בצורה אינטנסיבית יותר, על מנת לסייע לתלמידים לפתח את עצמם מהרבה מאוד בחינות. המצב בישראל הוא אינו מזהיר, וברוב המקרים, שיעורי החינוך הגופני ייערכו פעמיים בשבוע, לזמן ברוטו של 45 דקות. בפועל, מדובר על פחות משעה של ספורט בשבוע (עבור תלמידים שלא נמצאים במסגרות ספורטיביות אחרות), וזה הרבה פחות ממה שקורה בהרבה מאוד מקומות אחרים בעולם.

לא מספיק זמן

בארצות הברית, ניו זילנד ואוסטרליה למשל, יש פי כמה וכמה שעות של חינוך גופני בביה"ס, ובסופו של דבר זה מתבטא בעיקר בהישגיות ספורטיבית (מדליות באולימפיאדות, ספורטאים מקצוענים), אך לא רק. התלמידים נשארים בריאים פיזית ומנטלית, ויכולים להתמודד בצורה הרבה יותר טובה עם החומר האקדמי המוצג בפניהם. הספורט מפתח את ההערכה העצמית שלהם, את הביטחון שלהם, ואת המודעות שלהם לסביבה. בנוסף, הם לומדים אלמנטים חשובים כמו מנהיגות, סבלנות, מאמץ קבוצתי וכישורים חברתיים שונים שבאים לידי ביטוי במגרש המשחקים, ועוברים בצורה טובה מאוד לחיים האמיתיים.

לתת דגש גדול יותר

בשנים האחרונות הבינו בישראל את החשיבות של הנושא, ומנסים לתת על כך דגש גדול יותר, וזה מתחיל בעיקר עם מורים איכותיים. בהרבה מאוד מקרים, שיעורי הספורט מסתכמים במורה שנותן לתלמידים כדור ותו לא. כאשר יש מורים איכותיים יותר, ועם מוטיבציה, השיעורים יכללו פחות בזבוזי זמן ומשחקי כדור סתמיים, ויותר תרגילים אפקטיביים בהם כולם באים ליותר ביטוי. כדי להיות מורה טובה, יש צורך בביצוע הסבה להוראה בתחום הספורט. לא כל מי שמאמן ילדים יכול גם לחנך אותם, גם אם מדובר בחינוך גופני ולכן, יש לשים על כך דגש ולתת לאנשים את ההכשרה הראויה ואת סט הכלים הנכון להצלחה.

השכרה נכונה

הכשרה טובים למורים לחינוך גופני חייבת לכלול כמה וכמה אלמנטים שונים. בישראל, המורים לומדים מגוון רחב של מקצועות על גוף האדם, ועל פיזיולוגיה באופן כללי, לפני שהם ניגשים ללמד בבתי הספר. חשוב מאוד להתאים את סוג הפעילות לגילם של הילדים, ולשלב בצורה נכונה את המשחקים הקבוצתיים לבין האימונים האישיים. שיעור ספורט נחשב בעיני ילדים רבים או כנטל, או ככיף. הוא צריך להיחשב בעיניהם כפעילות אקדמית לכל דבר ועניין, אשר משפרת אותם כאנשים וכתלמידים. זה יכול לקרות, רק אם שינוי החשיבה יטפטף למקבלי ההחלטות, שרוצים לראות שיפור בשיעורי החינוך הגופני בפרט ובהישגים האקדמיים באופן כללי.

יתרונות קריטיים

יש כמה אלמנטים חשובים בשיעורי ספורט רציפים בבתי ספר מעבר ליתרונות שכבר ציינו. ראשית, התלמידים נשארים בריאים יותר, נשארים בכושר, ונמנעים מבעיות כמו השמנה בגיל צעיר. כאשר עושים פעילות גופנית באופן רציף, יש יותר סיכוי להישאר בריאים לאורך זמן, ואף לאמץ אורח חיים ספורטיבי ובריא יותר, גם בגילאים מתקדמים. בנוסף, יש הרבה ילדים שמתאהבים בספורט מסוים בעקבות שיעורי הספורט, ואף נרשמים לחוגים או למסגרות ספורטיביות רציניות יותר בהמשך. החשיבות היא עצומה בפן הבריאותי, ולא רק בפן ההישגי.

חיי חברה ומשמעת

אחד האלמנטים היותר חשובים הוא הנושא של חיי חברה. בהרבה מאוד מקרים, ספורט קבוצתי עוזר לילדים להתבלט ולהצליח להשתלב בחיי החברה בכיתה בצורה טובה יותר. גם אם ילדים הם ביישנים יותר ונחבאים אל הכלים, הם מצליחים להביא את עצמם לידי ביטוי על המגרש, ובכך גם לצבור ביטחון לקראת אינטראקציות חברתיות. בנוסף, התלמידים גם מפתחים משמעת ומשמעת עצמית בצורה טובה יותר, מפני שהם שומרים על התפקיד שלהם על המגרש, ונאלצים להקשיב להנחיות גם מהמורה וגם מחבריהם לקבוצה, כדי שהקבוצה תצליח. בגלל זה, המון ילדים עם בעיות משמעת מצליחים להשתלב במסגרות ספורטיביות בצורה טובה.

המטרה: הצלחה אקדמית

בסופו של דבר, הכל מתרכז לכדי הצלחה אקדמית, וגם כאן, יש לשיעורי ספורט תפקיד מרכזי. בעקבות שיעורי ספורט איכותיים, מחקרים הוכיחו כי ילדים משפרים את הריכוז שלהם ואת הזיכרון שלהם בצורה משמעותית. הם יכולים לגשת אל החומר בצורה נכונה יותר ולהתמקד במה שצריך לעשות בצורה אופטימלית. ההערכה העצמית עולה, ובאופן כללי, אפשר לראות שיפורי נקודתי בהרבה מאוד אספקטים. כולל כימיה קבוצתית, חוסן נפשי ועוד. העניין הוא שיפור הקיים, ולהביא אותו למצב בו הוא נעשה בעולם, עם שיעורי ספורט אפקטיביים.

שיעורים מהנים ואפקטיביים

שיעורי ספורט כוללים כיום הרבה מאוד בזבוז זמן וזה מבלי לדבר על התוכן. הרי ששיעורי ממוצע הוא באורך של 45 דקות, אך 10 דקות ממנו נגזלות על הקראת שמות ובירוקרטיה. גם אם עוסקים בתוכן, הלוגיסטיקה היא איננה נוחה, מפני שלהרבה ילדים אין איפה להתקלח או להתרענן לאחר השיעור, שלעיתים נעשה באמצע היום. השיעורים צריכים להיערך בשיעור האחרון של היום, או בשיעור הראשון, כאשר יש איפה להתקלח. כדי למנוע מתלמידים להבריז או להוריד בחשיבות השיעורים, יש לשלב בצורה נכונה בין תרגילים אישיים לקבוצתיים, ולערוך תחרויות מהנות, גם עבור ילדים שנחשבים לפחות אתלטיים.

שינוי חשיבה

העניין החשוב ביותר הוא ההבנה כי שיעורי ספורט הם חשובים, ויש לבצע אותם בצורה נכונה, ובהיקף הרבה יותר גדול ממה שהם נערכים כעת. במדינות המתקדמות יש כ-6 שבועיות של ספורט ברמה הבסיסית ביותר. אצלנו, כאמור, מדובר בשעה נטו. תרבות הספורט בישראל היא בעייתית וזה אחד הנושאים שמשפיעים על כך יותר מכל. היכולת לקחת את שיעורי הספורט ולייעל אותם היא קריטית גם למערכת החינוך ולספורט הישראלי, אך בעיקר לתלמידים עצמם שיכולים להפיק הרבה יותר תועלת מהם מאשר הם משיגים כיום.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5232683
3bO-L21nNp_gvxBWVwjAm2u3-f4dFD6nr2ucCuaspMo
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-4OZWPah4lGvWrdlVE-simKzv9iLERT-Jo_Ue44iMoXQ
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form