שינוי קריירה באמצע החיים- איך עושים את זה?

שינוי קריירה באמצע החיים- איך עושים את זה?

בעבר המטרה של רבים מבחינת תעסוקה היתה להתמיד באותו מקום עבודה עד לפנסיה. המוטיבציה להתמדה נבעה גם מהזכויות שניתנו לעובד עם הוותק כמו קביעות שנתנה לאנשים את התחושה שהם מסודרים לגמרי בלי קשר לאופן בו הם עובדים. המטרה היתה פשוט  להעביר את שעות העבודה איכשהו וללכת הביתה. היום הדברים שונים לחלוטין. אפילו בגופים ממשלתיים או חברות ציבוריות עניין הקביעות כמעט כבר לא קיים, ובכלל החיים דינמיים הרבה יותר וישנה מודעות גדולה למגוון האפשרויות הקיים. לכן, רבים מוצאים את עצמם בשלב כלשהו בחייהם, פעמים רבות באמצע החיים, לאחר שכבר הגיעו להישגים בתחום העיסוק שלהם, מגששים אחר שינוי ומחפשים לפתוח בקריירה שונה לחלוטין. מה גורם לאנשים לכך ואיך הופכים את הרצון למציאות?

מה גורם לאנשים לרצות לשנות כיוון?

הרצון לשנות כיוון יכול לנבוע מסיבות שונות, לעיתים אלה גורמים פנימיים ולפעמים נסיבות חיצוניות שמובילות לשינוי.

  • נסיבות חיצוניות: יכולות להיות למשל פיטורין. אף אחד לא אוהב את התחושה של להיות מפוטר, גם אם ידוע שהסיבה לפיטורין אינה קשורה לאדם עצמו אלא קשורה לצרכי ואילוצי החברה. יש כאלה שעבורם זו מקפצה לכיוון אחר. גם מעבר מגורים או צורך כלכלי יכולים להביא לשינוי. לרוב נסיבות חיצוניות לא יעמדו בפני עצמן אלא יהוו זרז.
  • הגורמים הפנימיים: יכולים להיות חוסר סיפוק או תקיעות וחוסר התקדמות, רצון לעסוק בתחום שיתרום לחברה או לסביבה ויתן משמעות. עניין הסיפוק, המשמעות והרצון לתרום בולט במיוחד אצל כאלה המגיעים מתחומי ההייטק, הרוויחו סכומים יפים ומימשו מטרה זו. כעת בוער בהם הרצון לעסוק בתחום שיתגמל מבחינה רגשית וחברתית. כך לא מעט שעסקו בהייטק בוחרים לעשות הסבת אקדמאים להוראה כדי לעסוק בתחום שהעיקר בו הוא התגמול האישי. כך גם הסבה לסיעוד הוא אחד השינויים שבוחרים לא מעט אנשים.
  • רצון לעבור ממעמד שכיר לעצמאי או להיפך: לעיתים לא התחום גורם לרצון לשינוי אלא הסטטוס. לעיתים אדם שעבד כעצמאי במשך שנים מרגיש עייף מניהול עסק על כל המטלות והמחויבות שבדבר ועבורו עבודה כשכיר היא פינוק ממש. כך קורה גם להיפך: אדם שעבד כשכיר והרגיש כבול במידה מסוימת או שהוא עובד עבור אחרים רוצה לצאת לחופש ולממש את עצמו באמצעות עסק שיקים.
  • הפיכת תחביב למקצוע: פעמים רבות המעבר לעצמאות קשור ברצון להפוך תחביב למקצוע, בין אם בתחום האמנות והיצירה, בישול וקונדיטוריה ועוד. זאת מתוך הבנה שהחיים קצרים וצריך לממש כל רגע וליהנות הנאה מלאה מהתחום בו עוסקים.

כיצד הגיל משפיע על שינוי הקריירה?

אם השינוי נעשה באמצע החיים, כלומר בסביבות גיל הארבעים וצפונה תהיה לו משמעות הן כיתרון והן כחיסרון או אתגר שיש להתגבר עליו.

  • היתרונות הבולטים הם הניסיון שצבר אותו אדם בעבודה בה התמודד עם אתגרים שונים, ביצע פעולות שונות, עבד מול מגוון אנשים וכו'. ניסיון החיים גם הוא יהפוך את ההתמודדות עם שינוי לקלה יותר.
  • חסרונות או אתגרים: הגיל עלול לעכב במקרים מסוימים מציאת עבודה בגלל רתיעת מעסיקים מהגיל, אם כי היום ישנה מודעות ליתרונות הרבים שמביאים איתם אנשים בוגרים יותר. קושי נוסף הוא שהניסיון שצברתם כולל בתוכו גם כישלונות או אכזבות שעלולים להרתיע אתכם ולהקשות על פתיחות וגמישות. גם אורח החיים שלכם בגיל זה הכולל משפחה, ילדים ומחויבויות כאלה ואחרות יכול להקשות על ביצוע השינוי בצורה חלקה. בנוסף, יתכן מאוד שתידרשו ללימודים שיהוו תחנה נוספת בדרך למימוש המטרה והשינוי. צריך לקחת את הדבר בחשבון הן מבחינת השקעת זמן, כסף ואנרגיה והן מבחינת העובדה שלימודים היא מסגרת בה הרוב הם צעירים, ואפילו המרצים יכולים להיות צעירים מכם. 

איך מתגברים על הקשיים בדרך לשינוי המיוחל?

שינוי באמצע החיים דורש התכווננות מחדש. אין ספק שקל יותר להמשיך את הקיים ולא לפנות לדרך חדשה, אך לאחר תקופת המעבר תרגישו שהדבר השתלם. איך לעבור את התקופה בצורה חלקה ככל האפשר?

  • לסנן קולות שמחלישים אתכם: היום במיוחד עם הרשתות החברתיות והמידע הרב שחשוף לכל אחד יש דעה, וכל אחד הוא מומחה בכל תחום. אל תתנו לקולות רקע להחליש אתכם. עשו סינון למי אתם מקשיבים ולמי לא. הכניסו והפנימו רק קולות שיכולים לתרום לכם באמת.
  • לשתף את הקרובים לכם: בתקופת המעבר תצטרכו כנראה רשת תמיכה שתהיה שם עבורכם בכל התחומים: מבחינה כלכלית, לוגיסטית (כמו ניהול הבית) וגם רגשית ונפשית. שתפו את האנשים הקרובים לכם. אם אתם בעלי משפחה שתפו כמובן את בן או בת הזוג וחשבו יחד איתם איך תעברו את התקופה הקרובה עד להתמקמות בשלב הבא בקריירה שלכם. אם צריך שבן הזוג יהיה אחראי יותר על ניהול הבית אל תהססו להעלות את הצורך. אם יש הורים שיכולים לעזור עם טיפול בילדים היעזרו גם בהם. שתפו גם את הילדים בשינויים שהולכים להיות קודם כל אצלכם ושישפיעו על המשפחה כולה. הציגו את התקופה הקרובה כמאתגרת לכולכם אך הדגישו שהדבר יהיה משתלם ויאפשר לכם להגשים את עצמכם והדבר ישפיע לטובה על כולכם.
  • להתייעץ עם גורם מקצועי שילווה אתכם: שינויים תמיד גורמים לחששות. אל תתנו לחששות להוביל. כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע שיהפוך את השינוי למובנה וקל יותר. אימון אישי יכול לעזור מאוד בהצבת מטרות קצרות וארוכות טווח וכך בהפיכת תקופת המעבר לברורה ונוחה יותר.
  • קחו בחשבון שלשינוי יהיו מחירים: לפחות בהתחלה יתכן שתצטרכו לוותר על דברים מסוימים הן מסיבות כלכליות והן מסיבות שקשורות להשקעת זמן ואנרגיה בשינוי כך שיהיו לכם פחות שעות פנויות. זכרו שהכל למען מטרה טובה ולכך שתגשימו את עצמכם בצורה מספקת שתביא יותר אושר לכם ולאנשים הקרובים לכם.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5249991
4twNfMAPyCa5wSWvytYl40hjIm9QXyp5Xs3ouy6XV90
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-f9JuMQkUPM9or-6rSsY0_kzPbkym3yCNRmoJYfSq-Qk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form