תופעת השמנת יתר אצל ילדים

אחד מהאתגרים המשמעותיים ביותר מבחינה בריאותית במאה ה-21 הוא השמנת יתר אצל ילדים, הבאה לידי ביטוי בכל מדינות העולם. ברחבי העולם ישנם 120 מליון מתבגרים וילדים הסובלים מהשמנת יתר, ושכיחות תופעה זו במדינת ישראל היא מהגבוהות בעולם.

סקר שערך משרד הבריאות גילה כי כעשרה אחוזים מהילדים בגיל שנתיים עד גיל 11 הם בעלי משקל עודף. בכיתות ז-יב מספר זה מכפיל את עצמו, ואולי אף יותר מכך.

מהי השמנת יתר?

השמנת יתר נגרמת לרוב מצריכת אנרגיה רבה יותר מהאנרגיה המנוצלת. הגוף מנצל אנרגיה לכל פעולה ולכל תזוזה שלו, ואפילו לפעולות הגוף הבסיסיות כמו עיכול ונשימה. כאשר צורכים אנרגיה במזון אך לא מוציאים אותה בפעילות- היא נאגרת ברקמות הגוף השומניות במטרה לשמש מאגר אנרגיה לשעת הצורך. צבירת שומנים היא למעשה מאגרי אנרגיה של הגוף, וכדי לרזות יש להוציא אנרגיה יותר מזו שנצרכת במזון, מה שיאלץ את הגוף להפיק אנרגיה ממאגרי השומנים. 

משקל עודף נוצר לרוב משילוב של גנטיקה עם גורמים סביבתיים, המשפיעים על הוצאת האנרגיה, על חילוף החומרים בגוף, וכמובן גם על הרגלי צריכת המזון. לעתים רחוקות משקל עודף נגרם כתוצאה מהפרעות הורמונליות או מתסמונות רפואיות שונות. 

מחקרים גילו כי כשמונים אחוזים מהילדים שסובלים מהשמנת יתר יסבלו ממנה גם בבגרותם. סיכוייהם לפתח מחלות הקשורות להשמנה כמו סכרת מסוג 2, לחץ דם גבוה וטרשת עורקים- גבוהים הרבה יותר מאנשים בעלי משקל תקין. עם זאת, מחקרים מראים כי קורה שילדים שמנים יורדים לטווח המשקל התקין ומצליחים להימנע מסיכון מוגבר למחלות. 

ילדים הסובלים מהשמנת יתר סובלים יותר ממחלות גם בילדותם ולא רק לאחר שיתבגרו, כמו אסטמה, סרטן, סכרת מסוג 2 (שבעבר אפיינה מבוגרים בלבד, וכיום מאבחנים יותר ויותר ילדים הסובלים ממנה), כבד שומני, לחץ דם גבוה, התקשות כלי דם ועודף שומני בדם. נראה שהשמנת יתר קשורה להפרעות גדילה שונות, התבגרות מינית מוקדמת, קידום גיל העצמות, ופגיעה בגביהה, וכן מעלה סיכויים לפיתוח מחלות פרקים שונות, קשיים חברתיים, רגשיים ונפשיים, כמו דימוי עצמי נמוך ודיכאון, הפרעות אכילה ובעיות דימוי גוף. 

הגדרה של השמנת יתר אינה רק על פי מראה כללי, אלא מאובחנת על ידי רופא המתמקצע בהשמנת יתר אצל ילדים. הוא קובע זאת בהתאם למדד המסה בגוף, לטבלאות גדילה לפי גיל ומגדר, ולבדיקות רפואיות נוספות בעת הצורך. 

דרכים למניעת השמנה אצל ילדים: תזונה נכונה וחינוך גופני

  • השתדלו שהמזון יהיה טבעי ודל בשומן רווי 

  • צמצמו בצריכת סוכר ונתרן (מלח)

  • הגבירו צריכת סיבים תזונתיים, חלבונים, מינרלים וויטמינים. אלה נמצאים בעיקר בפירות וירקות, קטניות, ופחממות מלאות כמו אורז מלא, לחם מלא, ופסטה מחיטה מלאה. 

  • הקפידו על שלוש ארוחות ביום, ואל תמעיטו בחשיבות ארוחת הבוקר. ביניהן הוסיפו פעמיים ביום ארוחת ביניים קלה.

  • גוונו בחלבונים (מוצרי בשר ומוצרי חלב, קטניות וביצים) ובירקות. מלבד עגבנייה ומלפפון אפשרו לילדיכם להתנסות בנבטים, ברוקולי, קולורבי ועוד. הגיוון יכול לבוא לידי ביטוי באפשרויות המצרכים המוצעים, אך גם בצורה, בצבע ובאופן ההכנה.

  • הקפידו על חינוך גופני וביצוע של פעילות גופנית. זו חשובה להוצאת אנרגיה, אך גם להעלאת קצב חילוף החומרים ולהעלאת רקמת השריר. ותרו על שימוש במעלית והעדיפו עליה במדרגות, ובמקום להשתמש ברכב להקפצות בצעו הליכה רגלית.

  • הגבילו זמן מול מסכים והעדיפו על פניו פעילות גופנית כמו משחק כדורגל, טיול רגלי, רכיבה על אופניים וחוגים לתנועה ופעילות גופנית. 

  • ותרו על מזון מהיר, והעדיפו לאכול יותר בבית. 

  • השתדלו שהארוחות יהיו משפחתיות. ארוחות כאלה מעודדות אכילה בריאה, משפרות תזונה ומפחיתות סיכונים להשמנת ילדים. 

  • בדקו ערך תזונתי למוצרי המזון שנכנסים הביתה. היעזרו בסימונים התזונתיים של המדבקות הירוקות והאדומות, ובנו בעזרתן סל מוצרים בריא יותר. 

  • משקאות ממותקים מהווים גורם מרכזי להשמנת ילדים. ותרו עליהם והעדיפו שתיית מים, שהם מגבירים מיידית את קצב חילוף החומרים בגוף. 

 

שיתוף הילדים בחינוך הגופני שלהם ושל המשפחה

מניעת השמנה קשורה כמובן ליצירת אורח חיים בריא המורכב מתזונה נכונה ו חינוך גופני . אלא שחשוב לזכור כי ילדים אינם מנהלים את אורח חייהם בעצמם. הם חלק מחברה ובעיקר ממשפחה. הרגלי התזונה וההתעמלות שלהם לא נוצרו מאליהם, והם קשורים באופן ישיר לצריכה הביתית. אם תקראו את המאמר הזה יחד עם ילדכם, והוא ידע לאחר מכן לפרט מה מותר ומה אסור, מה מעודד בריאות ומה פוגע בה- זה לא יועיל לו לשנות את הרגלי החיים. כשישנה ציפיה מילד לשנות בעצמו את התפריט של עצמו ואת הפעילות הגופנית- היא נדונה לכישלון מראש, אפילו אם הוא הבין את הסיכונים והצורך המוגבר, ואפילו אם הוא מייחל לשינוי בכל מאודו. 

שינוי יעיל בהרגלי החיים בתוך משפחה חייב להיות מובל על ידי ההורים, שהם ראשי המשפחה. ההבנה הנכונה היא כי הרגלי תזונה נכונה וחינוך גופני אינם נצרכים לילדים שמנים בלבד, אלא לכל אחד. לילדים כמו גם למבוגרים, ולשמנים כמו גם לרזים. כשהבית כולו יעבור מהפך של תזונה נכונה והרגלי התעמלות, כשהמנות המוגשות בארוחות יהיו מנות בריאות, כשמזון מהיר יצא מן התפריט של הבית, כשהארונות לא יכילו חטיפים וממתקים אלא מצרכים בריאים בלבד, כשהמשפחה כולה תעדיף הליכה מנסיעה ושימוש במדרגות על פני מעלית- הסיכוי שהילד השמן ישתלב בשינוי ויתמיד בו- הוא גבוה מאוד. 

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5245695
TyOrEoB7F8b8zW_jBR2NiXEJXHz2V8xAV1Wmx3duxeQ
Google no captcha
1
דברו איתי!
form--LUh6pEbS_J7IpI5NlHuF3NklWIy7MR_gToTbv-Vefg
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form