תכניות שיקום לדרי רחוב

תכניות שיקום לדרי רחוב

כולנו מודעים היטב לתופעה הזאת כי אנחנו רואים את דרי הרחוב בלא מעט מקומות וערים בישראל. יחד עם זאת, מה אנחנו באמת יודעים על תכניות השיקום שמפתחים עבורם? ומה ההבדל בין מה שמצפה לדייר רחוב בישראל לעומת מקומות אחרים בעולם? אם גם אתם חושבים ללמוד תואר שני בעבודה סוציאלית ומעניין אתכם להעמיק בתחום, עניינו במאמר שלפניכם וקבלו את כל התשובות. 

 

המצב הנוכחי בישראל 

על פי הנתונים של משרד הבריאות, אשר משתנים מעת לעת כמובן, אנחנו רואים שיש הרבה יותר גברים לעומת נשים שגרים ברחוב. למעשה, המספרים מדברים על כ83% גברים לעומת נשים. בנוסף, 55% מדרי הרחוב הם יוצאי חבר העמים והעיר תל אביב היא העיר שיש בה הכי הרבה אנשים שגרים ברחוב. המספר שם מגיע לכ700 בני אדם שלמעשה גרים ברחובות העיר השונות. אם ננסה להצביע על ההבדלים בין דרי הרחוב בישראל ובין אנשים שגרים ברחוב במקומות אחרים בעולם, אנחנו נראה תחילה שני הבדלים מהותיים. ראשית, אין ילדים שגרים ברחוב בישראל שכן קיים כאן חוק הגנה על חוסים. משמעות הדברים היא שילדים מיד נלקחים מהרחוב. ההבדל השני קשור לקשישים, שכן גם על הקשישים ישנה יתר הגנה. הם זכאים למסגרות של שירותי לאזרחים וותיקים ולכן לא נראה אותם בין דרי הרחוב. 

 

מה מביא אנשים לגור ברחוב? 

עוד נקודה שמעניין שעולה לא פעם במסגרת תואר שני בעבודה סוציאלית , זו כמובן השאלה למה בעצם קיימת התופעה הזאת. למה אנשים גרים ברחוב ומה הביא אותם למצב הזה? ניתן לראות שיש לא מעט גורמים וסיבות, כמו למשל: 

  • אובדן של מקומות עבודה

  • מחלות נפש מסוגים שונים 

  • משברים אישיים ועוד 

יש כמובן משמעות לשאלה למה אדם הגיע לחיות ברחוב ויש לכך גם השפעה על סיכויי השיקום שלו. 

 

מה ישראל עושה למען ההומלסים שלה? 

התשובה לכך מורכבת ומשתנה מעת לעת. בישראל דיר רחוב מקבל לרוב דמי כיס. העניין הוא שבארץ, בהתאם לחוק, מותר לישון ברחוב. לכן החוק הוא לא זה שיעזור לגורמים השונים להוציא מהרחוב את האנשים שחיים שם. למעשה, כל רשות עושה כל מה שהיא יכולה רק כדי לצמצם עד כמה שאפשר את התופעה. בישראל קיימים למשל סיורים וניידות שמטרתם לאתר הומלסים. בנוסף, לא אחת קורה שמתקבלות פניות מאזרחים שפשוט עדים לכך שאדם כלשהו התחיל להתמקם באופן קבוע בפינת רחוב ולמעשה הפך אותה לביתו.  מעניין לראות שיש תקציב ברור, כפי שלומדים על כך במסגרת תואר שני בעבודה סוציאלית, לנושא של דרי הרחוב. אסור לשכוח שגם הביטוח הלאומי בישראל נכנס לתמונה שכן דיירי הרחוב זכאים גם לעזרה הכלכלית הזו. לא חסרות רשויות בארץ שבהן ההומלסים יכולים גם להשתמש במקלטים מסוגים שונים. באותם מקלטים ההומלסים יכולים לא רק לישון אלא גם להתקלח ולאכול. כחלק מתכנית השיקום מציעים לאותם הומלסים במקלטים גם עבודות מסוגים שונים, מסגרות טיפוליות ואפילו יציאה לדיור עצמאי או לבית משותף. 

 

מה קורה בעולם עם ההומלסים? 

בניגוד לגישה בישראל, ניתן לראות שבכל מקום בעולם מגיבים אחרת לתופעה בעזרת תכניות שונות ומגוונות. למשל, בניו יורק מקבלים ההומלסים דירות, אפילו בלי שום צורך להיגמל מסמים. לעומת זאת, בלוס אנג'לס ישנה תכנית של בניית בתים זעירים עבור דרי הרחוב. במוסקבה, שבה הבעיה חמורה ביותר, ניתן לראות שהגישה הכללית היא התעלמות מהם. בשנת 1992 הקימה בארצות הברית את התכנית העונה לשם: pathways to housing – housing first. בוצעו שלל ניסיונות והמסקנה ברורה: התכנית הזאת עובדת. במסגרת התכנית מציעים להומלסים שני דברים חשובים: תמיכה בכל שעה, כלומר 24/7 ודיור קבוע באופן מידי. כלומר, אין שום התניה וההומלס כלל לא צריך להיגמל כדי ליהנות מאותו דיור קבוע. הבסיס לתכנית קשור להבנה, שעליה מדובר גם במסגרת תואר שני בעבודה סוציאלית, שלמעשה מה שהומלסים צריכים זה לא תמיד כסף. מה שבאמת דרוש להם זו תמיכה ולכן בלי שום תנאים הם יקבלו מיד דיור ועזרה. 

 

הגישות השונות בסיוע להומלסים 

במסגרת תואר שני בעבודה סוציאלית, אי אפשר שלא לדבר גם על הגישות השונות של טיפול בהומלסים. כך למשל, קיימת גישה שאומרת שהטיפול צריך לכלול ארבע רמות שונות כמו: 

  • מניעה 

  • התערבות מוקדמת 

  • התערבות בשעת חירום 

  • תמיכה לטווח ארוך 

 

בישראל, למשל, קיים גם הבית המשותף באשדוד שבו חיים ביחד 10 הומלסים. הבית הזה מהווה את המקום שבו הוא חוזרים לעצמם, עובדים ומתמודדים בצורה משותפת עם השיקום. הרעיון הוא לתת להם אווירה חמימה של בית ולעזור להם להשתקם בצורה רצינית. 

 

כמה הומלסים יש בעולם? 

ועד האו"ם מדברת על כך שיש בעולם כולו בערך 100 מיליון אנשים שאין להם בית. לכן ברור מדוע יש צורך למצוא פתרון לעניין הזה, אם כי לא תמיד התנאים לכך פשוטים. זה עולה לא מעט כסף וצריכה גם להיות תכנית ברורה ומוגדרת. אם ננסה לראות איפה המצב הוא הגרוע מכל, נדבר ללא ספק על מנילה שנמצאת בפיליפינים. מעבר לכך שיש שם מספר רב ביותר של הומלסים, יש גם מספר עצום של ילדים ואיש לא עושה דבר כדי לסייע להם. במסגרת לימודי תואר שני בעבודה סוציאלית הדברים נלמדים בצורה מעמיקה ביותר מתוך הבנת החשיבות של סיוע לדרי רחוב בישראל ובעולם כולו. אם הנושא נוגע ללבכם, כמו נושאים סוציאליים אחרים, הירשמו גם אתם ללימודים כאלה ותוכלו לקחת חלק בתכניות לשיפור המצב. 


 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5229467
tAJlO9lrvxz1owZIgNEfal5clDw-qCkNM9dGZ6y01dA
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-r_2VtGcOC_QRuSBu3O_PR-lPV-INW8byikpEGylYNtA
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form