תרפיה באומנות לטיפול בפוסט טראומה

מהי טראומה?

"טראומה" ביוונית משמעותה חבלה או פצע, וטראומה נפשית היא למעשה חבלה בנפש. זהו מצב מתמשך או חד פעמי, בו אדם עומד חסר אונים מול איומים חיצוניים על חייו או על שלמותו הנפשית או הפיזית, כתוצאה מגורמים שונים- מלחמה, אונס, מצב רפואי מסכן חיים, התעללות, ועוד, כשהוא ללא משאבים שיסייעו לו בהתמודדות. חוויה כזו מעוררת אימה אצל אדם זה, אפילו אם באמות מידה אובייקטיביות היא אינה קיצונית, ואפילו במקרה שהסכנה לא באה לידי מימוש, כמו תאונה ללא נפגעים.

התגובה לטראומה היא מידית וכוללת את כל מערכותיו של האדם: הרגשית, הקוגניטיבית והגופנית. יש בה כאב וזעם, תדהמה וחוסר אמון בהתרחשות פחד ואימה, ובעיקר תחושות קשות של בלבול, חוסר אונים וחוסר ישע אל מול הכוחות החזקים ממנו.

מצב כזה מביא לגרימת שינויים באישיות, לערעור של האמון בחוקיות שבעולם ובחוקיות העצמית, לציפייה תמידית לקטסטרופה ולתחושה תמידית של שרירותיות.

מהי פוסט טראומה?

גם לאחר שהאיום הממשי הסתיים- האדם ממשיך לסבול מהטראומה וכן לעבד אותה, מה שבא לידי ביטוי בצורת תגובה מתמשכת המתקבעת גם לאחר הפסקת האיום הממשי, המכונה פוסט טראומה. זהו שלב של עיבוד הטראומה ונסיון של הנפגע לשקם את ההריסות שגרמה הטראומה לתפיסת העולם שלו ולאישיותו. אולם בפועל נסיונות כאלה מביאים את הנפגע לחזרה פעמים רבות אל הטראומה, ולעינוי שלו, ולא באמת לשחרור מן הטראומה. 

סימפטומים של תגובה מתמשכת לטראומה יכולים להימשך גם שנים ארוכות לאחר סיום האירוע הממשי, ומתאפיינים בצמצום הכוח האישיותי והתפקודי, בצורך קבוע לשחזור האירוע הטראומטי, ומנגד גם בצורך קבוע בהתנתקות מהאירוע הטראומטי. עוצמתה של התגובה לטראומה מושפעת מגורמי הלחץ, ממשך האיום, מכמותו ומאיכותו. חלק מן הנפגעים מתמודדים עם הטראומה על ידי מנגנוני הגנה כמו הדחקה, דיסוציאציה, פיצול, וכדומה. אלה מאפשרים להוריד את רמת החרדה שמביאה עמה ההיזכרות בטראומה. אחרים מפתחים PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) שהיא הפרעת לחץ פוסט טראומטית, הבאה לידי ביטוי בזיכרונות מפחידים חוזרים ונשנים מהאירוע.

התמודדות כזו מביאה במקרים רבים לאבדן של שמחת חיים, וכן לדיכאון או לחרדות היוצרים קשיים שאינם מאפשרים תפקוד יומיומי תקין ומשבשים את מהלך החיים כולו, כמו חוסר שקט ונדודי שינה, דריכות תמידית, זכרונות פולשניים מהארוע והתקפי זעם. אלה מדרדרים איכות החיים של האדם הסובל מהם למצב ירוד מאוד. אדם הסובל מטראומה חווה את סביבתו כמאיימת, כשלעתים היא אכן כזו, אך לעתים הוא רק מדמה אותה ככזו, אך בשני המקרים הוא חש חוסר אונים ועולמו משתנה. התחושות והחרדות שעלו באירוע הטראומטי ממשיכות ללוותו בחיי היומיום, אך יחד עם זאת בעקבות הטראומה בחלקים מסויימים המוח כאילו נסגר, ואינו מצליח לבטא במילים את החרדות והתחושות הללו, מה שמקשה על התמודדותו האישית ועל התמודדותו מול הסביבה.

טיפול בפוסט טראומה

הטיפול בפוסט טראומה הוא מגוון ונעשה באמצעים שונים, וככל שהוא ניתן קרוב יותר לאירוע הטראומטי כך הצלחתו גבוהה יותר. הטיפול הקלאסי ביותר הוא כמובן טיפול תרופתי, הכולל בעיקר תרופות נגד דיכאון. לצד התרופות, טיפול קוגנטיבי התנהגותי עובד על שינוי של דפוסי מחשבה הקשורים לפוסט טראומה, כמו חוסר אמון של האדם בעצמו ובעולם, ושינוי התנהגות של הימנעות על ידי חשיפה מדורגת לדברים הקשורים באירוע הטראומטי, שמסייעת להתגבר על רתיעה מהם.

תסמינים רבים של פוסט טראומה קשורים לתחושת העוררות והדריכות שיוצרת החוויה הטראומטית, ולכן מומלץ ללמוד טכניקות הרפיה שונות שיסייעו להפחית את המתח ולתפקד טוב יותר ביומיום, כמו היפנוזה, מדיטציה, ביופידבק והידרותרפיה.

ויחד עם אלה, נפגעים רבים מפוסט טראומה מגיעים לרגיעה ולנחמה באמצעות שימוש באומנויות שונות ובלימודי תרפיה באומנות, כמו ביבליותרפיה, ותרפיה בציור. 

לימודי תרפיה באומנות לטיפול בפוסט טראומה

הטיפול באומנות עושה שימוש בשפה חזותית המאפשרת נגיעה בסיפור הטראומה והעלאתו מבלי שימוש במילים, תוך אינטגרציה עם סיפור חייו של הנפגע. דרך יישום לימודי תרפיה באומנות וטיפול באומנות נחשפים ומתגלים זכרונות ישנים, תוך פיתוח שליטה על העבר וגם על ההווה של האדם המטופל.

לצורך יצירת אמנות משתמש האדם בסמלים שונים, ואלה נתפסים כפתח אל העולם הלא מודע שבו. הפסיכואנליזה רואה בסמלים ייצוג לתכנים שונים עמוקים ובלתי נראים. במקרים של התמודדות עם טראומה, כשהיכולת להמשיג את החוויה באופן מילולי נפגעת- מקבלים הסמלים ומשמעותם משנה תוקף. ישנם סמלים מסוימים האופייניים לנפגעים מטראומה.

למעשה, שימוש בסמלים אלו הוא עצמו מהווה מוכנות של האדם להתמודד עם הטראומה ולהעלות אותה למודעות. מוכנות זו קשורה לעיבוד של הזיכרון הטראומטי, ועצם המוכנות כבר מהווה התחלה של יציאה משיתוק ומקיפאון אל עבר החלמה. הנפגע מבטא את חוויית הטראומה שלו, ונפגש עם החלקים שהדחיק או פיצל, ועם הרגש שמתלווה לחלקים אלה, ומסייע לשחזור רצף הביוגרפיה של עצמו. תהליך כזה מסייע ליצירת אינטגרציה בין החלקים המנותקים והמפוצלים בנפש הנפגע. דרך יישום לימודי תרפיה באומנות ועבודת האמנות המוחשית הכוללת גבולות מתאפשרת הכלה של הטראומה.

למי זה מתאים?

שימוש בלימודי תרפיה באומנות וטיפול באומנות מתאים לגילאים שונים-לילדים ולנוער, אך גם למבוגרים. גם תחומי האומנות, הטכניקות השונות והחומרים השונים, מתאימים לכל המעוניין, אולם חשוב להתאים אותם לגילו של המטופל, ליכולות הפיזיות שלו, וכן לרצונות ולנטיות האישיים שלו. המסגרת בה מתבצע הטיפול- יכולה גם היא להשתנות בהתאם לצורך. טיפול פרטני במפגשי אחד על אחד של המטפל והמטופל היא הדרך המקובלת ביותר ליישום לימודי תרפיה באומנות, שכן מפגשים כאלה מתמקדים ומעמיקים במטופל עצמו. אולם קיימת אפשרות גם לטיפול קבוצתי, שהוא לרוב מתמקד בבעיה מרכזית אחת שמאפיינת את כלל המטופלים באותה קבוצה. יש יתרונות לטיפול קבוצתי, משום שהוא יוצר הזדהות למטופל עם החברים האחרים בקבוצה, ומאפשר למידת דרכים שונות להתמודדות, ומתן תמיכה קבוצתית. 

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5230589
wzYJWvdSNJPvURKaCgqzEIJFBJZi2DcDuevVUg40e2I
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-b0kC_ykZ6xv4VHfCJM4vksf3UKFPSMoGEXgnMYFvOdY
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form