7 דרכים בהן מורים יכולים להפיץ שמחה בכיתה

7 דרכים בהן מורים יכולים להפיץ שמחה בכיתה

אם בעבר ההסתכלות של המורה על הכיתה היתה כעל גוף הומוגני, היום ההסתכלות על הכיתה היא כבר שונה לחלוטין. היום כבר ברור שהכיתה היא הטרוגנית, שכל תלמיד הוא עולם בפני עצמו ושלכל אחד החוזקות והחולשות שלו. יש דרכים שונות שניתן באמצעותן לחזק כל ילד ולתת לו להוציא מעצמו את המירב. עדיין, בפועל, התנהלותו של מורה רוב הזמן היא מול כיתה שלמה כשהמשימה היא להעביר את החומר בצורה ברורה ככל שניתן. למרות התנאים הלא קלים בהם מלמדים המורים היום, עדיין ישנן דרכים ליצור שמחה ואווירה חיובית בכיתה. כמה דרכים איך לעשות זאת.

מורה עם אנרגיות חיוביות יקרין על כך לכיתה

בתור בני אדם יש לנו את התכונה של התאמת עצמנו לאדם שמולנו. משפטים כמו: חיוך הוא מדבק או: אם תחייכו העולם יחייך אליכם בחזרה אינן קלישאות. יש בכך אמת. אנחנו יצורים חברתיים אשר מרגישים בצורה הטובה ביותר אם אנחנו מתאימים את עצמנו לאנשים שאיתנו. לכן, בתור מורים, תוכלו לראות שאם תקרינו אנרגיות חיוביות ותגיעו לכיתה מחייכים, תדברו בטון חיובי ונעים התלמידים ילכו בעקבותיכם. בתור מורים אתם המובילים והמנהיגים של הכיתה והאנרגיות שתביאו איתכם ישפיעו משמעותית על האווירה. נכון, קל להגיד, יותר קשה לבצע, במיוחד אם זו שעה שישית, אך לפחות תנסו (ככה כנראה השעה השישית תהיה יותר סבירה...).

יש חוסר שקט? תנו לתלמידים לפרוק את האנרגיות העודפות

כיתה רועשת היא אחת ההתמודדויות הקשות של מורים. אם כיתה תוססת ורועשת מתחילת השיעור לא תמיד קל להביא אותה למצב של ריכוז ויכולת למידה. עדיף לא לנסות להילחם במה שאבוד מראש אלא ללכת עם התלמידים. לא חייבים לתת להם שיעור חופשי לשם כך אבל כדאי לזרום ולתת מעט זמן להירגע. אפשר לעשות זאת בדרכים שונות כמו להגיד משפט: אני מבין/ה שאתם צריכים קצת זמן. אני נותן/ת לכם כמה דקות. אפשר אפילו שיהיה חפץ קבוע כמו שעון חול קטן שברגע שכל החול בו מגיע לחלק התחתון זה הסימן שמתחילים. אם הם נראים לא רגועים ומוטרדים אפשר גם לתת להם לכתוב על דף דברים שהם צריכים לזכור או לעשות באותו יום ולהבטיח (וגם לקיים...) שכמה דקות לפני סוף השיעור תזכירו להם להוציא את הדף ולראות מה רשמו לעצמם.

לצאת מחוץ לקופסה

נכון, אי אפשר להמציא את הגלגל בכל שיעור, אין ספק ששיעורים מיוחדים דורשים מכם יותר יצירתיות, מחשבה וגם השקעה של זמן אבל לגמרי שווה לקיים שיעורים מיוחדים מדי פעם, שיעורים בהם הם יהיו אקטיביים יותר, יעבדו יחד ויפתחו גם את כישורי עבודת הצוות שלהם. אפשר שיביאו לידי ביטוי לימוד נושא בצורה יצירתית: הכנת כרזות שיבטאו את נושא הלימוד, הכנת הצגות או סימולציות, יחקרו נושא ויבדקו אותו לעומק, בין אם באופן עיוני ובין אם מעשי. באתרים בתחום החינוך יש שפע של הצעות לפעילויות בנושאי לימוד בכל מקצוע. אפשר להפוך כל חומר ללימוד, גם כזה הנחשב למשעמם, לחי ומעניין.

קיימו גם שיעורים בחוץ

במיוחד בתקופת הקורונה היה צורך למצוא פתרונות איך לקיים שיעורים גם כשישיבה בכיתה בתפוסה מלאה לא הייתה אפשרית. קיום שיעורים בחצר במזג אויר טוב היו פתרון שמורים רבים אימצו. המשיכו עם השיטה ומדי פעם קיימו שיעורים בחצר. לילדים זהו שינוי וגם אם זהו שיעור סטנדרטי עם ספרים ומחברות, אין ספק שהישיבה בחוץ באוויר הפתוח תעשה טוב לכולם ותתרום לאווירה נעימה וחיובית יותר. גם אם אתם בוגרי תואר שני בחינוך, לא חייבים להיות דידקטיים כל הזמן, להיפך. זאת הזדמנות גם בשבילכם להשתחרר, לשלב בשיעורים בחוץ גם משחק בתנועה שמתחבר לשיעור בצורה כזאת או אחרת. הדבר ישדרג את השיעור ויגרום לתלמידים לחכות לשיעורים כאלה.

לחבר בין חומר לימודי למציאות

ילדים במיוחד (אך לא רק) אוהבים להרגיש שיש היגיון במה שהם עושים ובמקרה שלכם: בחומר שהם לומדים. נסו לתת להם דוגמאות איך חומר לימוד קשור לחיים שלהם, למשל בחשבון אפשר לקחת את נושא האחוזים ולתרגם אותו ליום יום, למשל להראות להם איך לחשב הנחות שיש בחנויות (וככה גם לתת מעט חינוך פיננסי על הדרך...), אם זה שיעור תנ"ך או היסטוריה, נסו להפוך את הדמויות שנראות לילדים כרחוקות מהן שנות אור לאנשים עם רגשות, מחשבות, כאלה שגם עושים טעויות, ממש כמו כולנו. הדבר יכניס הרבה חיים ויקרב את הילדים למקצועות שבמיוחד היום, כשהעיקר הוא המקצועות המדעיים, נדחקים הצידה.

שתפו קצת בסיפורים אישיים

אם אתם נזכרים במשהו שקרה לכם שקשור לנושא השיעור, אם זה סיפור שיכול לשעשע או אפילו סתם לתת לילדים עוד זווית של היכרות איתכם, אל תהססו. שבירת שגרת הלימוד עם סיפור נחמד או שיתוף במשהו שקרה לכם יהפוך את האווירה לחופשית יותר וייתן לילדים הזדמנות להכיר אתכם קצת מעבר לתפקיד שלכם בתור מורים. אפשר גם לתת לילדים הזדמנות לשתף את כולם במקרים שקרו להם וקשורים לנושא. הדבר ייצור פתיחות ואוירה נוחה גם בין הילדים לבין עצמם.

לפרגן, לפרגן ושוב לפרגן

כולם אוהבים חיזוקים חיוביים והדבר מטעין אותם באנרגיות. יש דרכים שונות בהן אפשר לתת לכל ילד פירגון ותחושה חיובית שתחזק את הביטחון שלו. זה יכול להיות משחק בסגנון גמדים וענקים בהם כל "גמד" יכתוב ל"ענק" שלו כל יום משפט חיובי או משהו שהוא אוהב בו. אפשר שלכל תלמיד תהיה מחברת הצלחות בה תכתבו אתם או מורים אחרים משפט חיובי מדי פעם, למשל שהילד השתתף יפה, התנדב למשימה כלשהי ועוד.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5232111
v9fG0rP_SWkyr_6ngW26j-GCiDNy2rkQR5Ik_ocGlOU
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-FrvSDn6D1qwH4DMFkZjie-h4gyWc_QxMct0nH4n2zHc
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form