קצת עלינו
המכללה האקדמית תל-חי, המכללה הצפונית ביותר בארץ, שוכנת בליבו של הגליל המזרחי, מוקפת נוף עוצר נשימה. אך, מה שהופך אותה לבחירה המועדפת על ידי צעירים רבים מכל הארץ הם חיי החברה התוססים, כיתות הלימוד הקטנות, היחס האישי ומעל הכל - הרמה האקדמית הגבוהה, שמהווה מקפצה מוכחת ללימודי המשך בכל התחומים, בארץ ובעולם ומפתח להשתלבות מוצלחת בעולם התעסוקה.
המכללה האקדמית תל-חי מציעה 17 חוגים אקדמיים לתואר ראשון הנלמדים בשלושה קמפוסים:
- קמפוס מערב בו שוכנת הפקולטה למדעים וטכנולוגיה המעניקה לבוגריה תואר .B.Sc, והיא כוללת את החוג לביוטכנולוגיה, החוג למדעי החי, החוג למדעי הסביבה, החוג למדעי התזונה, החוג למדעי המזון, החוג למדעי המחשב והחוג לביואינפורמטיקה.
- קמפוס מזרח בו שוכנת הפקולטה למדעי החברה והרוח, המעניקה לבוגריה תואר .B.A כוללת את החוג ללימודי מזרח אסיה, החוג לכלכלה וניהול, החוג לשירותי אנוש, החוג לפסיכולוגיה, החוג לעבודה סוציאלית ואת החוג ללימודים רב תחומיים.
- קמפוס קצרין בו שכונת הפקולטה לחינוך והוראה, המעניקה לבוגריה תואר (Q.B.Ed) וכוללת את החוג לתואר ראשון בחינוך, חינוך מיוחד, הוראה והחוג לתואר ראשון בחינוך גופני. במסגרת החוג לחינוך והוראה ניתן ללמוד במסלולים לחינוך מיוחד, הגיל הרך, יהדות, לימודי ארץ ישראל, מתמטיקה, אנגלית, לשון עברית, חינוך גופני, מדעים וביולוגיה. בכל אחד מן החוגים ניתן ללמוד במסגרת תכנית המצטיינים להוראה - רג"ב (ראש גדול בהוראה).
בנוסף לכך מציעה המכללה 17 תכניות לימוד לתואר שני. בפקולטה למדעים נלמדות התכניות בביוטכנולוגיה, מדעי התזונה ומדעי המים. בפקולטה למדעי החברה והרוח נלמדות התכניות בניהול וכלכלה, התנהגות ארגונית, עבודה סוציאלית, לימודי גליל, דרמה-תרפיה, חינוך, פסיכולוגיה חינוכית ופסיכולוגיה התפתחותית טיפול באמצעות אומנות, בפקולטה לחינוך והוראה נלמדות התוכניות לתואר שני (M.Ed) בניהול וארגון מערכות חינוך, הוראת החינוך גופני ותואר שני מוסמך בהוראה בהתמחויות: ביולוגיה, יהדות, ארץ ישראל, לשון עברית ומתמטיקה (M.Teach).
אנשים המנהלים חיי משפחה ועובדים במשרה מלאה או חלקית, יכולים להשתלב במסלולים לתואר ראשון שפותחו במיוחד עבורם במגוון תחומים. לדוגמה: המסלול לתואר ראשון מרוכז בכלכלה וניהול או בחוג ללימודים רב-תחומיים ושירותי אנוש.
המכללה מקדמת את תחום היזמות והחדשנות ובמסגרת זו מציעה הכשרות, ליווי מקצועי ומענקים לפיתוח מיזמים בתחומים שונים. להשלמת הסביבה הלימודית התומכת עומדים לרשות הסטודנטים חדרי מחשבים מתקדמים, מעבדות משוכללות, ספריה עשירה ומעונות סטודנטים קרובים ונוחים.
במכללה פועלת יחידה לקשרים אקדמיים בינלאומיים, אשר נמצאת בקשר עם אוניברסיטאות מובילות בארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק. במסגרת פעילות יחידה זו, נלמדים קורסים בינלאומיים משותפים לסטודנטים מתל-חי וסטודנטים ממוסדות בחו"ל, סטודנטים מתל-חי נוסעים ללימודי סמסטר, או להשתלמויות בחו"ל, סטודנטים מאוניברסיטאות שונות בעולם מגיעים לקורסים מיוחדים בתל-חי. כמו כן, מרצים מתל-חי נוסעים ללמד במוסדות שונים מעבר לים ומרצים מחו"ל מגיעים להרצות בתל-חי. היחידה אף ממנת השתתפות של סטודנטים ומרצים בכנסים בינלאומיים במגוון רחב של תחומים.
לצד המסלולים האקדמיים, מציעה המכללה מכינות קדם-אקדמיות המאפשרות השתלבות מוצלחת בתוכניות לתואר ראשון ומכון ללימודי אומנויות המציע שלוש מגמות: קרמיקה, צורפות ואמנות פלסטית. בנוסף פועלת במכללה החטיבה ללימודי חוץ, הכוללת בתי ספר המתמחים בתכניות לימוד מבוקשות: בי"ס למיומנויות הניהול והפיתוח האישי, בי"ס לחקלאות ותוצרת הארץ, בי"ס לטכנולוגיה וחדשנות, המרכז להכשרת מטפלים, בי"ס להכשרת מאמנים ומדריכים, בי"ס לחינוך ומשפחה ועוד.
המכללה מסייעת לסטודנטים זכאים במלגות לימודים, מלגות מחייה, מלגות הצטיינות ומגורים במעונות.
במסלולי הלימוד האקדמאים והחוץ אקדמאים לומדים למעלה מ- 5000 סטודנטים, אשר יוצרים קמפוס עשיר ותוסס עם פעילות ענפה הכוללת אירועים חברתיים מסיבות, תערוכות, כנסים, ימי עיון ואירועי אמנות.
המכללה מקדמת ומעודדת את הסטודנטים למעורבות ושותפות עם הקהילה המגוונת באזור הגליל מאות סטודנטים מהחוגים לחינוך, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, שירותי אנוש, מדעי התזונה, כלכלה וניהול ועוד, משתלבים בעשרות פרויקטים אקדמיים וחברתיים, במרכזים למניעת אלימות במשפחה, במרכזי סיוע לנפגעי תקיפה מינית, בבתי כלא שיקומיים, בבתי חולים, בבתי ספר ועוד.
חזון
אמנת שירות
המכללה האקדמית תל-חי משלבת רמה אקדמית גבוהה, תכניות לימודים מגוונות וחדשניות ואיכות הוראה, באווירה חמה ותומכת ובהקפדה על מתן טיפול אישי לסטודנט.
- אנו, הנהלת המכללה ועובדיה, מציבים את הסטודנט במרכז ומתחייבים להעניק לו שירות איכותית, מקצועי ותומך על בסיס אישי.
- כל זאת נעשה תוך התייחסות מכבדת והקפדה על שקיפות מרבית, בהתאם לרוח המכללה ולחזון המכללתי.
- זמינות מידע ומהירות תגובה: אנו מתחייבים להיענות לפניות הסטודנטים במהירות האפשרית, ולכל המאוחר תוך שני ימי עבודה.
- אנו מתחייבים לאפשר נגישות מרבית למידע עדכני שהמכללה מפרסמת, במגוון רחב של אמצעים וערוצי תקשורת.
אדיבות:
- אנו מתחייבים להיות קשובים למקבלי השירות ולהבין את צרכיהם, כדי להתאים פתרון מיטבי ומדויק.
- אנו מתחייבים להקפיד על מתן יחס אישי, מתוך כבוד ואמון, לפעול ברגישות ובאכפתיות, תוך שמירה קפדנית על צנעת הפרט.
מענה מקצועי:
- אנו מעמידים לרשות תלמידינו מערך מקצועי של נותני שירות מומחים, כל אחד בתחומו.
- אנו שמים דגש גיוס איכותי של עובדים, על מערך שוטף של הדרכות מקצועיות ועל בקרה רציפה.
- רמתם המקצועית של נותני השירות נבחנת באופן תדיר ומגובה במשובים קבועים, כדי להתמיד בהענקת שירות מקצועי ברמה הגבוהה ביותר.
שיפור מתמיד:
- אנו מחויבים לאיכות ומטפחים מצוינות במתן השירות תוך בחינה מתמדת של תהליכי העבודה המסייעים ליחידות נותנות השירות.
- אנו מאמינים בהליך קבוע ורצוף של למידה ובהפקת לקחים תמידית.
- אנו מאפשרים שיפור מתמשך של ביצועים ונקיטת יוזמות לתיקון הטעון שיפור.
משקיעים בשירות, מרגישים בהבדל!
קוד אתי
הקוד האתי, שלאורו פועלת המכללה, נשען על ערכים בסיסיים ומחייב את כל באי המכללה: סגל אקדמי, מנהלי, סטודנטים ואורחים.
- שמירה על יושר אישי ומקצועי תוך דבקות בעקרונות מוסריים אוניברסאליים.
- אמת, הגינות, אמינות, סובלנות, פתיחות ומתן כבוד לכל אדם.
- התייחסות שווה לכל אדם ללא אפליה מטעמי דת, גזע, מין ומוצא.
- יחס מכבד בין מרצים, עובדים וסטודנטים האחד כלפי השני.
- שימוש הוגן וחוקי במידע אישי על סטודנטים ועל עמיתים.
- כיבוד דעות של אחרים וזכותו של כל אדם לדעה משלו.
- הכרה בחשיבות החופש האקדמי, שהוא החופש לחקור, ללמוד, לפתח ולהביע ביקורת.
- אחריות ומחויבות למוסד, לעמיתים לעבודה ולסטודנטים.
- הכרה בחשיבות המעורבות החברתית והתרומה לקהילה.
- הקפדה על לבוש הולם ומכבד.
קוד אתי ללמידה מרחוק
המכללה האקדמית תל חי ואגודת הסטודנטיות והסטודנטים דוגלות בתרבות נאותה
במסגרת שיעורים המתקיימים בלמידה מרחוק, בהם יחולו כללים דומים לכללי ההתנהגות
החלים בשיעורים פרונטאליים. בהחלטה משותפת נקבעה מערכת ערכים וכללי התנהגות
המהווה קוד אתי על פיו יפעלו הסטודנטים:
- סביבת הלמידה הפיזית בזמן שיעור מרחוק צריכה להיות מכבדת וראויה למעמד.
- כניסה לשיעורים במועד, מכבדת את הנוכחים בשיעור.
- הסטודנט ישב במהלך השיעור בצורה מכבדת ובלבוש הולם.
- בשיעורים בהם יש חובת נוכחות על מצלמת המחשב להיות פתוחה.
- השהייה ב zoom במהלך שיעור הינה למטרת לימודים, על הסטודנט להיות קשוב בשיעור ולהימנע מפעולות שאינן קשורות לשיעור (לרבות אכילה ועישון).
- לא יופעלו במהלך השיעור ברקע טלוויזיה, רדיו או מערכות שמע אחרות.
- יש להימנע משיח עם דיירי הבית, שאינו חלק מתהליך הלמידה.
- שיח במהלך שיעור מקוון עם המרצה והסטודנטים האחרים ייעשה ע"פ הנחיות המרצה.
- שימוש בצ'אט של ה zoom ייעשה רק למטרות הקשורות בתוכן הנלמד בשיעור.
- יש להתייחס בכבוד למשתתפים בשיעור ולהימנע מפעולות או אמירות העשויות להביך את הזולת או לגרום לאחר לאי-נוחות (לרבות הערות על מראה, לבוש, תסרוקת או סביבת הבית).
- יש לכבד בשיעורים שאלות המוצגות על ידי סטודנטים, בהקשבה סבלנות וסובלנות ובהתייחסות עניינית.
- חל איסור על צילום, שכפול, העתקה או שמירה, צילום או הקלטה של כל חומר המועבר באמצעות הלימוד המקוון, ללא הסכמתו המפורשת של מרצה הקורס. אי ציות להנחייה זו מהוות הפרה של זכויות יוצרים ועשויה לגרור תלונה על עבירת משמעת.
הוגנות מגדרית
המכללה האקדמית תל חי רואה חשיבות עליונה בקידום הוגנות מגדרית ויצירת סביבה אקדמית שוויונית בה ניתן ייצוג הולם וראוי לנשים בכל הדרגות והתפקידים.
היחידה לשוויון מגדרי במכללה האקדמית תל חי הוקמה בשנת 2018 על מנת להתמודד עם ייצוג חסר של נשים בסגל הבכיר ובדרגות האקדמיות הגבוהות, תופעה המאפיינת מוסדות להשכלה בישראל ובעולם בכלל.
ברוח תפיסת המכללה מטרת היחידה היא קידום סביבה הוגנת ושוויונית על ידי העלאת מודעות מגדרית לפרקטיקות ופעולות ארגוניות ופדגוגיות המדירות ומפלות לרעה א.נשים על בסיס מגדר. כמו כן היחידה מפתחת ומקדמת פרקטיקות חלופיות שיהיו רגישות לשונות ולמגוון האנושי בקהילה האקדמית ושיאפשרו שוויון מגדרי בכל הרמות.
מחקרים מצביעים על כך שמגוון בסביבת המחקר האקדמי ובתעשייה מביא קולות חדשים למרחב ומגביר את היצירתיות והחדשנות, שהם נס הדגל של כל מוסד אקדמי בכלל ושל מכללת תל חי בפרט.
כמוסד המכשיר סטודנטיות להיות מובילות בתחומי הדעת השונים באקדמיה ומחוצה לה, יש חשיבות עליונה לנוכחות חוקרות ונשים בתפקידים בכירים. כפי שאמרה מריאן רייט אדלמן (Marian Wright Edelman), "את לא יכולה להיות מה שאת לא יכולה לראות".
המכללה פועלת לקידום ההוגנות והשוויון המגדרי בהלימה לתוכנית האירופית להוגנות מגדרית (Gender Equity Plan) ובמימון התכנית "מדד קו המשווה" של המועצה להשכלה וגבוהה.
היחידה פועלת בתחומים הבאים:
• תוכניות ייחודיות למנטורינג וליווי חוקרות
• תוכניות לקידום כתיבה ומחקר
• סדנאות להעלאת מודעות בנוגע להטיות מגדריות סמויות
• מחקר ומעקב אחר קידום נשים וחלוקת משאבים במכללה
• מיפוי והנגשת נהלים רלוונטיים לתנאי העסקה, מחקר והוראה
• מענקים לחוקרות בתחילת דרכן ובשלבי הקידום השונים
• ליווי קלמ״ה – קבוצה למניעת הטרדות מיניות בתל-חי
• תמיכה ועזרה לפעולות מניעה בהטרדות מיניות בקמפוס
חברות היחידה הן:
- היועצת לנשיא לשוויון מגדרי: פרופ' תמר הגר, מהחוג לחינוך וראש המקבץ ללימודי מגדר והמקבץ לאמנות ותרבות ובחוג ללימודים רב תחומיים ([email protected]).
- ד"ר אנדראה ספיר שוכמן, מהחוג לתזונה והחוג לביוטכנולוגיה וראש המעבדה לחקר מנגנונים עורקיים במיגל ([email protected]).
- דר' אילנה הירסטון, מהחוג לפסיכולוגיה וראש המעבדה לחקר שינה ורגשות ([email protected]).
- מיכל זונדלביץ, רכזת היחידה ([email protected]).
לעמוד המלא של היחידה להוגנות מגדרית לחצו כאן.
קמפוס נגיש
המידע רשום בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד ומתייחס לזכר ונקבה כאחד.
המכללה האקדמית תל-חי הגדירה בחזון המכללה את קידום נושא הנגישות עבור כלל האוכלוסייה ומאז עושה את מירב המאמצים להנגשת הקמפוס עבור אוכלוסיות לרבות סטודנטים עם מוגבלויות.
לשם כך, המכללה משקיעה משאבים רבים לספק לכלל הלומדים שירות שוויוני, מכובד, נגיש ומקצועי. זאת בהתאם לחזון המכללה ולחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות תשנ"ח-1998 ולתקנות שהותקנו מכוחו. אנו מאמינים כי הצלחה לימודית ורווחה אישית של הסטודנט מתאפשרת בסביבה נגישה, תומכת ומקבלת.
מתוך אמונה זו אנו מקדמים הנגשה בתחום הלמידה-הוראה וכן בפיתוח תשתיות פיסיות ואנושיות מונגשות. מטרתנו כי כל סטודנט ימצא את הפוטנציאל הגלום בו ויצא לדרך עצמאית כשהוא מצויד בידע, בכלי חשיבה ומעורבות בקהילה.
להצהרת הנגישות המלאה לחץ כאן
קמפוס ירוק
המכללה האקדמית תל-חי רואה חשיבות רבה בקידום נושאים סביבתיים, חברתיים וכלכליים הן בתוך הקמפוס והן בתפיסתו כחלק מהקהילה המקומית בה ממוקמת המכללה. בשנת 2010 קיבלה המכללה מהמשרד להגנת הסביבה את ההסמכה ל'קמפוס ירוק' והיא רואה בכך חלק אינטגרלי מאופיה ופעילותה. דבר זה בא לידי ביטוי בעיסוק ב-4 מישורים:
- קורסים מתחום הקיימות בחוגי הלימוד השונים: לימודי קיימות יוצרים את תשתית הידע לקידום מחקר, עשייה ויוזמה ולפיתוח דור ההמשך. במסגרת מקבץ קיימות והחוג למדעי הסביבה, המכללה פיתחה מגוון רחב של קורסים בתחום הקיימות. הקורסים בחלקם הינם רב תחומיים, משלבי עשייה בקהילה ובקמפוס, ופתוחים לכלל הסטודנטים במכללה. בקורסים משולבים סיורי למידה, סדנאות והתנסויות.
קורסים לדוגמה:
- ESG - אחריות תאגידית ירוקה
- חינוך לקיימות
- קיימות וכלכלה עירונית
- ניהול משאבי טבע
- מדיניות ציבורית סביבתית
- יעדי האום לפיתוח בר קיימא
- שימוש מושכל במשאבים: המכללה מיישמת הלכה למעשה את ערכי הקיימות באמצעות פעולות ויצירת תשתית לצמצום הפגיעה הסביבתית ומשבר האקלים.
כמדיניות, הפסיקה המכללה את השימוש בכלים חד-פעמיים, מלבד אירועים חריגים, בהם נעשה שימוש בכלים חד-פעמיים מתכלים. בסוף 2022 הותקנו לוחות סולארים על גגות קמפוס מערב (300 קילו וואט), גגות קמפוס קצרין (300 קילו וואט) וכן על גגות מעונות הסטודנטים של המכללה בקרית שמונה (150 קילו וואט). כמות חשמל זו מכסה כמחצית מצריכת החשמל של המכללה האקדמית תל-חי.
בנוסף לכך, הותקנו עמדות הטענה לרכב חשמלי ורכבי המכללה הופכים בהדרגה גם הם לרכבים חשמליים.
כמו כן, ערכה המכללה מיפוי של שלושת הקמפוסים שלה והניחה פחי הפרדת פסולת כולל בקבוקי פלסטיק, זכוכית, ניר ופחי פסולת אלקטרונית ברחבי הקמפוסים. - קידום פרוייקטים קהילתיים-סביבתיים: המכללה רואה את ההשתלבות והיציאה לקהילה כשליחות ומקדמות מגוון פרוייקטים בהם שותפים התושבים, הסטודנטים והסגל. לדוגמא:
גן בגן - פרוייקט משותף של המועצה הירוקה ומקבץ קיימות במסגרתו יוצאים סטודנטים לגני ילדים בקריית שמונה והסביבה ומקימים גינות.
אירועי "קיימות על הבר" - דיונים אקדמיים מתחומי הקיימות המתקיימים בשעות הערב בברים בקיבוצים בהם משתתפים אנשי סגל, סטודנטים ותושבי האיזור. - בניית מנהיגות ירוקה: המכללה מקימה ותומכת בצוותים משותפים של אנשי סגל אקדמי, מינהלי וסטודנטים מתוך מטרה לשתף ידע ולהוביל יוזמות לקידום ערכי הקיימות, שיתוף הקהילה. המועצה הירוקה שותפה ומקדמת פרוייקטים כדוגמת חלל אומנות וקיימות, הקמת גינת פרחי בר, קיר ירוק, השתתפות במצעד האקלים ועוד.
קמפוס בטוח
האקדמיה היא מוסד היררכי והחיים בה מתנהלים במסגרת יחסי כוח מורכבים שעלולים לייצר לא אחת מרחב לא בטוח. מחקרים מראים כי סטודנטיות, מרצות ונשות מנהלה אינן ממהרות לנצל את המנגנונים הקיימים המטפלים בפגיעות אלה.
קלמ"ה (קהילה לטיפול בהטרדות מיניות ומגדריות) היא קבוצת לימוד ופעולה של מרצות/ים, סטודנטיות/ים וא/נשי מנהלה שלומדת את המנגנונים הקיימים בקמפוסים וחוקרת מודלים קהילתיים שצמחו במקומות שונים בעולם במטרה לשפר את המענה לנפגעות ונפגעים באקדמיה בכלל ובתל חי בפרט.
הקבוצה פועלת להעלאת מודעות ומיגור הטרדות ופגיעות מיניות במכללה, ומספקת לווי לנפגעות.ים לפי צרכים.
קלמ"ה היא יוזמה של חברות התא לשוויון מגדרי והיא הוקמה בשותפות עם היחידה לשוויון מגדרי ב-2019. היא מפתחת בתהליך ממושך מודל להתמודדות עם פגיעות מיניות ומגדריות המתאים למכללה.
המודל מופץ גם על ידי חברות וחברי קלמ"ה גם לארגונים אקדמיים נוספים.
למידע נוסף והצטרפות לקבוצה ניתן לפנות לקלמ"ה במייל: [email protected]
למובילי קלמ"ה בטלפון: מורן שאטו 053-6248506, יעל הראל 054-7511980, תמר הגר 050-7354951, ומיכל זונדלביץ במייל [email protected]