איך תתכננו את העתיד האקדמי שלכם

איך תתכננו את העתיד האקדמי שלכם

השתחררתם מהצבא? חזרתם מהטיול הגדול? זה הזמן לבחור מסלול ללימודים אקדמיים שיתאים לכם! 

אבל רגע, לפני שאתם סוגרים מה המסלול האקדמי שלכם, קחו בחשבון שמדובר בתהליך ארוך טווח שנמשך על פני 3 שנים לפחות. אם תחליטו שאתם מעוניינים בהמשך בלימודי תואר שני בתל חי או בכל מס גרת אקדמית שהיא- המסלול לרוב יהיה ארוך יותר. הלימודים האקדמיים צפויים להיות משמעותיים לעתיד המקצועי שלכם, והם גם לא זולים. 

לפי מה בוחרים לימודים? האם לפי ההכנסה הצפויה במקצוע בעתיד? או לפי נטיית הלב? איך יודעים לבחור מסלול לימודים שיסב לכם אושר, ושתוכלו לעסוק בתחומים הקרובים לליבכם שגם תהנו מהם? לא מעט אנשים מתחרטים על הבחירה שלהם לאחר סיום הלימודים, ולפעמים מחליפים באמצע התהליך למסלול אחר או מבצעים הסבה מקצועית, ומרגישים שבזבזו זמן וכסף...
לכן לפני שאתם מקבלים את ההחלטה שבו עם עצמכם, השתדלו לקחת בחשבון את כל הנתונים הרלוונטיים, ורק לאחר מכן תחליטו.

תחומי עניין וכישורים

בירור התחום הזה יאפשר לכם למקד את הבחירה באופן שתתאים לכם: מהם הנושאים המעניינים אתכם? איזה מקצועות אהבתם ללמוד בבית הספר? האם אתם טיפוסים הומניים ורוחניים או ריאליים יותר ואוהבים דיאגרמות ומספרים? איפה אתם רואים את עצמכם עובדים בעוד 20 שנה? מהם התחומים הכי מעניינים ומאתגרים אתכם? איך נראה שוק העבודה בתחום אותו הייתם רוצים?
היכולות, הכישורים והמאפיינים האישיים שונים מאדם לאדם, וחשוב להתייחס אליהם לקראת בחירה של תחום לימודי. הכרחי שהבחירה תהיה כנה ואישית, ללא השפעה חיצונית או לחצים המופעלים על ידי הסביבה הקרובה, כמו הורים או חברים וללא שיקולים של יוקרה וסטטוס. בחירה כזו עלולה להתברר כשגויה תוך זמן קצר, ולהביא לתסכול וחוסר מימוש פוטנציאל אישי, וכמובן לנשירה מהלימודים בשלב מסויים.
ציוני הפסיכומטרי ותעודת הבגרות שלכם לא תמיד יוכלו להוות אינדיקציה להצלחה בתחום שתבחרו. לכו אחרי הרצון, העניין והיכולת שלכם, לתחום שאתם בטוחים שתסיימו את מסלול הלימודים שלו בהצלחה. 
בבחירת התחום קחו בחשבון את ההתאמה של אופי התעסוקה בתחום, שתתפוס נתח מכובד הרבה יותר של שנים מן החיים שלכם, ולא רק אופי הלימודים. האם תוכלו לעבוד בתנאי לחץ? האם יכולות הארגון והניהול שלכם טובות? האם תעדיפו עבודה בשטח או בין ארבע קירות? עבודה מאתגרת ואינטנסיבית או נינוחה? קריירה קהילתית או אינדיבידואלית? 

בחירת התחום בהתאם לשכר הצפוי

יש המעדיפים לבחור לעצמם מקצוע שיבטיח להם ביטחון כלכלי, ויספק להם הכנסה גבוהה ויציבה מדי חודש. אולי הרעיון הזה מתאים גם לכם?
בהקשר זה חשוב לזכור שהביקוש המקצועי בשוק משתנה, ויש לקחת בחשבון לא רק את מצב השוק הנוכחי בתחום הספציפי, אלא גם את הצפי העתידי למצבו בשנים הבאות.

מימון

עלות הלימודים האקדמיים בישראל היא גבוהה ומתחילה מעשרות אלפי שקלים. יחד עם זאת, קיימות במדינת ישראל אופציות שונות ומגוונות למלגות לימודים: למימון שכר הלימוד או חלקו, להענקת דמי קיום מדי חודש, לחיילים משוחררים או לכלל הצעירים, ועוד. בדקו את זכאותכם למלגת לימודים שתתאים לכם בהתאם לאופציות השונות. 

תנאי סף

 מוסדות הלימוד להשכלה גבוהה מציבים תנאים לקבלה עבור המקצועות השונים. בדקו את תנאי הקבלה הללו במוסדות השונים, נסו לבחון האם הם מתאימים לכם והגיוניים עבורכם. אם יש לכם צורך בהשלמת נתוני סף שונים- קיימת אפשרות ללמוד ולהשלים זאת באופן עצמאי, או לחילופין לבצע את הלמידה במכינה קדם אקדמית. האם ההשקעה הזו ריאלית עבורכם? מה היא דורשת מכם?

ואחרי שחשבנו על כל זה- מה עושים עם כל הנתונים?

החיבור האישי למאפייני המקצוע ולתחום יחד עם הכישורים של האדם ומאפייני האישיות שלו- יוכלו לגלות את התחום שיתאים ביותר עבורו. על מנת לבחור תחום המעניין אתכם, היכנסו לאתרי האינטרנט של המוסדות השונים להשכלה גבוהה, לפורומים מקצועיים, ואף השתתפו בימים פתוחים המתקיימים על ידי המוסדות האקדמיים. קראו מעט על המסלולים השונים ללימוד ועל התכניות השונות. למי מתאים כל תחום, אילו כשרונות ויכולות נדרשים עבורו, אילו אפשרויות לתעסוקה קיימות בתחום זה, אילו תנאי קבלה נדרשים עבורו, מהן האפשרויות להתפתח בתחום זה בהמשך, מהו גובה השכר הממוצע בתחום. שוחחו עם בוגרים של תכניות הלימוד השונות, עם סטודנטים, עם אנשי מקצוע ואף עם יועצי לימודים כדי להתרשם מקרוב ולאמת את המידע על הלימודים ועל שוק העבודה בתחום הספציפי. כל אלה יקלו עליכם לקבל החלטה שתתאים לכם ולבחור במסלול הלימודים האידיאלי עבורכם.  

בשלב הראשון הכינו רשימה של כ-5 מסלולי לימוד שמעניינים אתכם, ונראים לכם מתאימים. בשלב השני בחנו לעומק את ההתאמה שלכם לכל מסלול באמצעות המידע הרב שאספתם.
רק לאחר מכן בחרו מביניהם את מסלול הלימודים המועדף עליכם. אם אינכם בטוחים שקבלתכם למסלול זה מובטחת- מומלץ שתוסיפו אלטרנטיבה נוספת למקרה שלא תצליחו להתקבל.
נסו לבחון האם אתם שלמים עם ההחלטה, ואם לא- מה מפריע לכם. 

סיוע בבחירת לימודים

כשלוקחים בחשבון את מכלול הנתונים שעלו- אופי וכישורים, יכולות ותחומי עניין, פרנסה וקריירה עתידית- ההחלטה על בחירת המסלול עבור לימודי ההשכלה הגבוהה אינה קלה. חשוב לדעת שישנם גופים שנועדו לסייע בקבלת ההחלטה הזו, בעיקר עבור חיילים משוחררים. הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים, לדוגמא, נותנות שירותי ייעוץ כאלה ללא עלות לחיילים משוחררים עד חמש שנים מתום השירות, ואפילו כבר בחצי השנה האחרונה לשירות עצמו. מומלץ למי שמרגיש מבולבל או מתוסכל להיעזר בשירותים אלה וביועצים מנוסים, או במכונים לאבחון מקצועי, שיודעים גם לפרט את מסלול הלמודים האקדמי הנדרש והמועדף (האם נדרש רק תאר ראשון, או שמומלץ ג ם תואר שני בתל חי או במוסד אחר להשכלה גבוהה, ועוד) עבור המקצועות השונים בשוק. 

  

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5386511
jiAGG19BzGjZP4t9Z7EjG6fhfrWL0s1PS14Pp1GIquk
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-SJ3d-1TpbiaZn08gGFmXKrUa2CuEOxaKDpn5DOfRQ-w
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form