האתגרים והשיטות בחינוך ילדים אוטיסטים

האתגרים והשיטות בחינוך ילדים אוטיסטים

כיום קיימת חשיבות רבה לשילוב ילדים עם צרכים חינוכיים מיוחדים במסגרות לימודיות, אך לרבים מהמורים אין את הידע או את הביטחון כדי לתמוך בתלמידים אוטיסטים, ולהתמודד עם האתגרים שצצים, בצורה שתשפיע לטובה על הצלחתם ויכולתם להשתלב.

באמצעות זיהוי האתגרים העומדים בחינוך ילדים אוטיסטים ניתן לנקוט בשיטות ואסטרטגיות טובות יותר כדי לקדם חינוך מיטבי, להעסיק אנשי הוראה עם תואר בחינוך מיוחד, ולהתאים את הסביבה הלימודית כדי להפוך את הפדגוגיה החינוכית להרבה יותר מכילה.

מהו אוטיזם?

אוטיזם זו הפרעה התפתחותית נוירולוגית שנגרמת משילוב בין גורמים גנטיים תורשתיים לבין גורמים סביבתיים. בין המאפיינים הקליניים של אוטיזם ניתן למצוא לקויות שונות בתחומים חברתיים, יצירת קשרים בינאישיים, לקויות בהתפתחות השפה ובתקשורת ועוד. האוטיזם הקלאסי נכלל בספקטרום האוטיסטי כאשר אחוז ניכר מהמאובחנים נמצא במסגרות לימוד רגילות ואחוז קטן יותר נמצא במסגרות לימוד מיוחדות.

לימודים במסגרת רגילה מציעים יתרונות כמו האפשרות להתרועע עם ילדים בני אותו גיל, אך הם מעלים לא מעט אתגרים, לרבות קשיים חברתיים וקשיים תקשורתיים, חרדות, דיכאון וקשיים התנהגותיים. כמו כן, לא פעם ילדים עם אוטיזם לומדים עם מורים ללא תואר בחינוך מיוחד, מה שעלול להוות אתגר בפני עצמו, כי לא תמיד יהיה לאותם המורים את כל הידע וההכשרה הדרושים כדי לספק את מידת התמיכה או ההכלה הדרושה.

אתגרים שמורים מתמודדים עמם

רוב המורים אכן תומכים בגישת ההכלה, אך הם לא תמיד מיישמים אותה ברמה התפעולית. כך למשל בעיות התנהגותיות יהיו לעיתים קרובות תוצאה של חרדה או תסכול עבור ילדים אוטיסטים, אך חוסר ידע והבנה בתחום יכולים לגרום למורים להניח שילדים אלו אינם מסוגלים לציית לקודים ההתנהגותיים של בית הספר. חוסר ידע וניסיון עלולים גם להשפיע לרעה על החינוך שילדים אוטיסטים מקבלים ולכן זהו מכשול מהמעלה הראשונה.

מעבר לכך, מורים בבתי ספר רגילים מתמודדים עם המון דרישות כמו כיתות גדולות, לחץ להשיג תוצאות, בדיקות שעליהם לעבור ועוד. לכן יש להם קושי להיענות לצרכים האישיים של כל תלמיד ותלמיד, קל וחומר כאשר מדובר בתלמידים אוטיסטיים.

אתגרים נוספים עולים מהמאפיינים של התסמונת עצמה והשפעותיה על הילדים. תלמידים אוטיסטיים יכולים לחוות מקרים של בריונות, יכול להיות להם יותר קשה להתמודד עם סיטואציות חברתיות, או עם שיטות הלימוד, ישנם כאלו שיתמודדו עם חרדה חברתית ועוד מגוון של אתגרים אינדיבידואליים שעשויים להשפיע על חוויית הלמידה במידה משמעותית.

יישום שיטות בחינוך ילדים אוטיסטיים

ישנן לא מעט אסטרטגיות לימודיות שנועדו להקל על הישגיהם של תלמידים אוטיסטים, חלקן אסטרטגיות שמטפלות במאפיינים אינדיבידואלים ואחרות מתייחסות למאפיינים כלליים יותר. תואר בחינוך מיוחד עוזר באמת לראות את התמונה הרחבה ולנקוט בגישות חינוכיות תומכות למידה כמו למשל יצירת סדר יום מובנה וברור, התראה מראש על שינויים אפשריים, שימוש ברור בשפה, מתן הנחיות ברורות, מעקב אחר רמות החרדה ואסטרטגיות לניהולה, אימון ברכישת מיומנויות חברתיות שיש לשזור ביום הלימודים, תיווך ביצירת חברויות, ועידוד הנאה מתחומי עניין משותפים, מה שיכול להוות כבסיס בפני עצמו להפקת תוצאות חיוביות.

הכשרה מיוחדת למורים

לעיתים האתגר הוא של המורים עצמם, ונובע מהיעדר מסוגלות עצמית לענות על צרכיהם של ילדים אוטיסטיים. לכן גם אם בבית הספר עובדים מורים ללא תואר בחינוך מיוחד, בית הספר כן יכול להגדיר אידאולוגיה חינוכית כללית כדי לתמוך בתלמידים אלו ולאמץ שיטות מעולם החינוך המיוחד, שיאפשרו לענות על הצרכים של תלמידים אלו טוב יותר.

מורים רבים היו רוצים לספק את התמיכה הנדרשת לאוטיסטים אך לא יודעים כיצד. לכן מתווה כללי של בית הספר, לצד הכשרות מיוחדות יכולים לעשות את הצעד הראשון, כמו גם מתן דה לגיטימציה לעובדה שכל האנשים שונים בצורה כזו או אחרת. ואם כולנו נוכל לראות את היתרונות של תהליך החשיבה של ילדים אוטיסטים במקום להתמקד בחסרונות שמובילים לקשיים, כך נקודת הפתיחה תהיה טובה יותר.

יצירת סביבת לימודים מותאמת

גם סביבת הלימודים יכולה להשפיע, כאשר סביבת לימודים מותאמת ומונגשת יכולה להקל על ההתמודדות עם האתגרים ולעזור ליישם שיטות ואסטרטגיות חינוכיות בצורה טובה יותר. בבתי ספר לחינוך מיוחד למשל, יש מתחמי לימוד שמותאמים לילדים עם אוטיזם כמו כיתות ניטרליות למניעת עומס חושי, סידור מקומות ישיבה לעידוד אינטראקציות חברתיות, למידה נתמכת בעזרים חזותיים וציוד מותאם שמאפשר לפתח מיומנויות מוטוריות עדינות.

הסביבה הלימודית צריכה להיות במרכז ובתי הספר צריכים לכלול כיתות קטנות יותר הכוללות חללים שבהם התלמידים יכולים לעבוד באופן עצמאי וגם לשתף פעולה כקבוצה, עם מינימום גירוי חזותי בחדר שעשוי להסיח את הדעת או לעורר תסכול.

אלו ועוד הם גורמים חשובים שיש לתת עליהם את הדעת ויכולים למנוע תופעות של חרדות חברתיות, התקפי זעם ושלל מאפיינים של תלמידים עם אוטיזם.

ולסיכום,

אין ספק שחינוך ילדים אוטיסטים מעלה לא מעט אתגרים, במיוחד כאשר הם נמצאים בבתי ספר רגילים אשר לא תמיד נותנים מענה שלם לצרכים שלהם מבחינה כללית ואינדיבידואלית, על אף ולמרות הרצון הטוב.

שילוב אנשי מקצוע עם תואר בחינוך מיוחד, לצד אימוץ שיטות חינוכיות מתחום חינוך זה, אלו טקטיקות שיכולות לעשות הבדל גדול ולהקל על הישגיהם של התלמידים, קל וחומר להקטין את החרדות שלהם ולהעצים את תחושת המסוגלות.

גם התאמת הסביבה הפיזית יכולה לעשות הבדל גדול ולהפוך את חוויית הלמידה להרבה יותר נגישה ומותאמת למאפייני אוטיזם. וכדי שכל אלו יקרו, על בית הספר עצמו לאמץ מתווה חינוכי הטרוגני ומכיל, שרואה גם את הפרט ולא רק את כל הקבוצה, וליישם זאת בצורה טובה וכמה שיותר מוצלחת בכל רבדיה של הסביבה החינוכית.

כמובן, שאם יש לכם קריאה פנימית לעבוד עם ילדים אוטיסטיים ולתת להם את המענה האולטימטיבי שיאפשר לקדם אותם ולסייע להם להשתלב טוב יותר בחיי השגרה, אתם מוזמנים להירשם ללימודי תואר בחינוך מיוחד ולעשות את הצעד הראשון בתחום.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5383525
_oQBS4yTOy4zmnJSGq4l20Ydl4wlexH9rVhxKAL6EHU
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-RrkFDpfNrZ6Jt6wEcLYXHpnSWu65LwvSrqZ1ZO-Jw2g
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form