הדברים המדהימים שקורים כשיוצאים מאזור הנוחות

הדברים המדהימים שקורים כשיוצאים מאזור הנוחות

אזור הנוחות הוא מושג מוכר, אבל רבים מאיתנו פשוט לא מבינים מה הוא אומר ויותר מכך, לא מבינים עד כמה יציאה (מבוקרת) ממנו יכולה להועיל לנו. הצורך ביציאה מאזור הנוחות פוגש אותנו פעמים רבות בחיים, החל מגילאי בית הספר ועד לחיים הבוגרים, וייתכן שהוא ימשיך ללוות אותנו – כל עוד נרצה להמשיך להתקדם לכיוונים מסוימים. אם גם אתם מתלבטים בין כיוונים שונים, נמצאים בנקודת מפנה בחייכם, או פשוט מתלבטים בין החלטות שונות, המאמר הבא הוא עבורכם. קבלו מידע וטיפים שימושיים שיסייעו לכם לצאת מאזור הנוחות ולהפיק מזה את המירב.

מהו אזור הנוחות?

ניתן להגדיר את אזור הנוחות בשני אופנים, המשלבים זה בזה: אזור הנוחות הוא לא אוזר פיזי, אולם הוא מעין אזור עם גבולות ברורים, הכולל דברים שנוח לנו לעשות עד גבול מסוים. לכל פרט בחיינו או כמעט לכל פרט בחיינו יש אוזר נוחות משלו, כלומר לכל פעולה בחיים יש לנו טווח אישי של נוחות שעל פיו אנחנו מגידים ופועלים: מה נוח לנו לעשות בזוגיות ומה לא, איפה נוח לנו לגור ואיפה לא, באילו מקצועות או תפקידים נרגיש בנוח ובאילו לא... והרשימה עוד ארוכה.

הדרך השנייה להגדיר מהו אזור הנוחות שלנו היא ע"י המדדים: לחץ וביטחון. למרות שאזור הנוחות כולל בהחלט פעולות שנוח לנו לחלוטין לעשות ונוכל לתפקד בהן בביטחון מוחלט, הגבול ייקבע לפי הלחץ שנרגיש, אמות שביעות הרצון ורמה נמוכה של פחד או חרדה. למעשה. אזור הנוחות ייקבע לפי שקלול אישי של מינימום חרדה-מקסימום נוחות\ביטחון, וכן הלאה.

האם אזור הנוחות הוא קבוע?

אנו מניחים שיש תשובות יותר מורכבות לשאלה הזו, אולם בגדול – אזור הנוחות יכול להתרחב, אך זה תלוי בנו. אזור הנוחות הוא בסופו של דבר מנגנון טבעי שנועד לסייע לנו להתמודד עם החיים בהצלחה. הכרת הגבולות של עצמנו היא מטרה חשובה בפני עצמה, אך סביר להניח שמי שירצה להתקדם בחיים (בכל תחום אגב) בד"כ יצטרך למתוח כל פעם את הגבולות עוד קצת, אך חשוב לעשות זאת בצורה מבוקרת ומושכלת, שכן עצם העובדה שאנו מותחים גבולות לא אומרת אובדן שליטה.

כמה מילים על גמישות מנטלית

גמישות מנטלית היא מושג מאוד מקובל היום ויש שיגידו שהוא מפתח עיקרי להצלחה בעולמנו. בפשטות, גמישות מנטלית או גמישות מחשבתית, היא היכולת להתמודד עם שינויים בחיים או בסביבה, תוך התאמתנו לשינויים ומציאת פתרונות או דרכי התמודדות אפקטיביים במציאות המשתנה. הגמישות המנטלית היא יכולת שעליה יש להתאמן (שכן היא אינה קיימת באופן טבעי אצל כולנו, או שהיא מוגבלת בכל אופן) ובהקשר הספציפי לעידן בו אנו חיים, היא חיונית. קצב השינויים בעולמנו הוא מאוד מהיר, וודאי שבהשוואה לזה של הדור שלפנינו וזה שלפניו. השינויים אינם רק טכנולוגיים, אלא חברתיים, כלכליים ותרבותיים, ובין אם נרצה ובין אם לא, הם מאלצים אותנו לגייס מידה מסוימת של יכולת גמישות על מנת שנוכל להתמודד, להגיב, להסכים או לא להסכים. בפרט, כאשר אדם "מתאמן" על יציאה מאזור הנוחות הוא גם יכול להשיג על הדרך יכולת גמישות מנטלית טובה יותר.

אז מה יכול לקרות כשיוצאם מאזור הנוחות?

  • אפשר להגיע לגבהים חדשים: אנחנו לא מציעים לקפוץ ישר מאפס למאה, אבל כשכל פעם מנסים לכבוש עוד פסגה ועוד פסגה, מהר מאוד אפשר לגלות שפסגה שאתמול נחשבה ממש לא מושגת עבורנו היא פתאום מושגת. העניין הוא לנסות כל פעם עוד קצת, להעלות באופן מתמיד את הרף.
  • מיומנויות חדשות ואנרגיה מחודשת: אזור הנוחות לא סתם נקרא כך, ומטבע הדברים טוב לנו היכן שנוח לנו. עם זאת, כולנו זקוקים מפעם לפעם לבוסט של אנרגיה שתתן לנו מוטיבציה, תעורר בנו יצירתיות ותאפשר לנו לגבש רעיונות חדשים. אנרגיה כזו בד"כ לא תגיע מהישארות באוזר הנוחות שלנו. לעומת זאת, כשאנחנו מנסים משהו חדש, ייתכן שנחווה כישלונות, אכזבות וכד', אולם ייתכן שנחווה גם הצלחות, נחווה חוויות חדשות וגם אם לא נצליח, בכל מקרה נוכל לפתח מיומנויות חדשות. החלטה על לימודים באזור מרוחק מהבית, למשל במכללת תל חי,  למשל, יכולה לסייע לנו לפתח מיומנויות של חיים עצמאיים, יכולות חברתיות חדשות ולחשוף אותנו לאנשים וחוויות שטרם הכרנו.
  • היכולת לנסות מחדש: אם כבר דיברנו על מיומנויות, אחת המיומנויות שיכולות להתפתח אצלנו כאשר אנו יוצאים מאזור הנוחות היא היכולת להתחיל מחדש, לצמוח מכישלונות ולא לאבד את עצמנו אחרי כל כישלון. "חרטה" היא מונח מפחיד, גם "כישלון", אולם חשוב לזכור שכאשר נכשלנו, נוכל להתחיל שוב במקום אחר, בעוד שכאשר לא ניסינו בכלל מה שיישאר לנו זוהי החרטה.
  • לשרוד לעומת לחיות: הרבה אנשים לא שמים לב שכאשר הם נשארים באזור הנוחות שלהם, הם פעמים רבות נשארים במצב של הישרדות, לא כי החיים נוראיים בהכרח, אלא כי האקטיביות שבחייהם כמעט ולא קיימת והם רק "מגיבים" למתרחש. לעומת זאת, יציאה מאזור הנוחות מחייבת גיוס אקטיביות ושימוש במשאבים פנימיים שלנו, שיכולה לתת לנו תחושה מחודשת של חיים, משמעות ועצמאות.

איך עושים את זה נכון?

הזכרנו כבר שהכוונה היא לא להתחיל לקחת סיכונים גדולים מדי (כאמור, לא לקפוץ מאפס למאה) וגם לא לקחת בחשבון שהכל יסתדר לנו בכל יציאה מאזור הנוחות. אולם, החכמה היא כל פעם לצאת מאזור הנוחות באופן מבוקר, או נשלט. מה זה אומר? כל פעם להעלות עוד קצת את הרמה, להתמודד עם קושי מעט מאתגר יותר. דבר שני ולא פחות חשוב, היא לדעת לאן מתקדמים. הרעיון הוא להציב מטרות ולהתקדם לעברן. היציאה מאזור הנוחות נועדה בסופו של דבר להועיל לנו, לקדם אותנו ולאפשר לנו לחיות את החיים שאנו רוצים לחיות.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5383640
hp_fyToCZopP93QfiF6sXiVVtalKDCTQrl3yS-2pIgA
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-4WD8vJ86twYo7BXIrWD2xCOHY8hbXdQjZjju9AIxwmo
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form