חידושי הטכנולוגיה בסיוע לחקלאים

טכנולוגיה ומדע הם בין התחומים המפותחים ביותר בישראל, כשכבר בעת מלחמת העצמאות הקימה ממשלת מדינת ישראל הטריה את המועצה המדעית לישראל, אולם הטכניון בחיפה והאוניברסיטה העברית בירושלים הוקמו עוד לפני כן, בשלבים מוקדמים של ההתיישבות הציונית בישראל. עד היום מתבסס המחקר הישראלי על מכוני המחקר, המכללות והאוניברסיטאות, המיוסדים על חוק יסוד "חוק המועצה להשכלה גבוהה" ו"חוק האקדמיה הלאומית למדעים", ומתוקצבים בחלקם הגדול על ידי ממשלת ישראל.

בין החידושים והפיתוחים הטכנולוגיים הישראליים לאורך השנים ישנם לא מעט הפונים לעולם החקלאות, על התחומים השונים והמגוונים שבו, עד שניתן להגדיר את מדינת ישראל כמעצמה בתחומי הטכנולוגיה החקלאית. לתערוכות הטכנולוגיה החקלאית המוצגות בישראל מדי תקופה מגיעות עשרות משלחות מרחבי העולם, ועימם שרי חקלאות, סגנים ומנכ"לים מהמדינות השונות. הטכנולוגיות החקלאיות הינן בעלות ערך רב למאבק הגלובלי על מיגור העוני והרעב בעולם.

שימוש באנרגיה סולארית

לאחרונה הוצג בתערוכת פיתוחים חקלאיים פיילוט של גדר סולארית שמקור האנרגיה שלה הוא אור השמש ומיועדת לשמירה על יישובים. גדר כזו היא דו שימושית. היא יעילה ביותר בפתרונות האבטחה שהיא מציעה, ובו בזמן היא מאפשרת ייצור של חשמל "נקי" לשימושים שונים, כמו טעינה של רכבים חשמליים, כך שהיא מסייעת להתמודדות עם מחיר הדלק המאמיר ומספקת ייתרון כלכלי משמעותי. הגדר משלבת אמצעים מתקדמים נוספים למיקסום היעילות שלה, כמו תאורה, מצלמות, מערכת כריזה, אגירת אנרגיה, עמדות טעינה, ואמצעים נוספים הניתנים להתקנה עליה.

מערכות אוטונומיות

בין שאר הפיתוחים החקלאיים ישנה מערכת אוטונומית המיועדת לדישון ולהשקיה. מערכת כזו לא מתבססת על מודל קבוע, אלא עושה שימוש במידע שמגיע ברגע האמת מסנסורים המוטמנים באדמה, ובהתאם לכך מקבלת החלטות ומבצעת פעולות מדויקות בהשקיה ובדישון כדי לספק לצמחים את צרכיהם בהתאם לצורך. באופן כזה חוסכת המערכת 50% מן המים ו-70% מן הדשן, ובכל זאת מגדילה במאות אחוזים את היבול.

פיתוחים חדשים בתחום הרכבים החקלאיים

חברת "בובקט" יצרה מהפכה בעולם הטרקטורים עם ייצור טרקטור מיני שייתרונו בגודל הקטן שלו, וכך הוא יכול להגיע גם למקומות נמוכים וצרים. בין חידושיה האחרונים של החברה ישנם מיני טרקטורים המוכוונים לחקלאות ולגינון וכוללים כלים מתאימים לחקלאות. את יתרונות הבובקט הקטן הם מביאים אל תוך עולם הגינון והחקלאות. על אף משקלם הנמוך, הכלים שלהם הינם בעלי כושר גבוה להרמה, הצמיגים שלהם מיוחדים ומפחיתים את ההידוק בקרקע באופן משמעותי, ופיזור משקל נמוך בכלים אלה מאפשר שמירה על אוורור הקרקע במהלך העבודות השונות הנערכות בה.

פיתוח תעבורתי נוסף שיוכל לשמש את החקלאי הישראלי הוא הרחפן האוטומטי. מערכת אוטומציה שמשתמשת ברחפנים מיוחדים מביאה לייעול השיטות המיושנות בעבודה. רחפנים כאלה יכולים לפקח על עדרים של בקר המתפרשים על שטחים עצומים, לדווח על פולשים לא רצויים בשטחים חקלאיים, ולהתריע על פרצות בגדר.

כלי שהפך להיות מבוקש במשקי החקלאות בישראל בשנים האחרונות הוא מיני מעמיס המבצע עבודות שונות לטובת המשק החקלאי, וכולל מוצרים במגוון רחב למתן פתרונות לעבודת החקלאי היומיומית ולפרויקטים מיוחדים. כדי לדייק את הצרכים של כל חקלאי ניתן לייצר אבזרים שונים בהתאם לדרישה.

שימוש בלימודי ביוטכנולוגיה לפיתוח זנים חדשים של פירות וירקות

בני אדם מנסים לשנות צמחים על מנת שיתאימו לצרכיהם מאז היותם יחד על פני האדמה. כמעט כל מה שאנו אוכלים מן הצומח עבר שינויים של הכלאות וברירה מלאכותית במשך שנות דור, ואלה הם זנים מתורבתים. בעבר עשו זאת על ידי זריעה מחדש של זרעים מצמחים בעלי מאפיינים רצויים בלבד, ועל ידי זיווג מכוון של צמחים על מנת ליצור צירוף תכונות חדש ורצוי. כך נוצר התירס הגבוה מן העשב הנקרא טאוסינטה, כך נוצרו ברוקולי וכרובית מכרוב הבר, וכך רוב המאכלים המגיעים אלינו מן הצומח.

בשנות ה-80 במסגרת לימודי ביוטכנולוגיה החל המדע לפתח את ההנדסה הגנטית שאיפשרה בצורה מדויקת לשנות את הגנים של הצמח, להוסיף תכונות רצויות או להוריד תכונות שאינן רצויות.

פיתוחים חדשים של לימודי ביוטכנולוגיה

בין הפיתוחים הישראליים בלימודי ביוטכנולוגיה ובטכנולוגיה חקלאית מתחדשים ללא הרף זנים של צמחים: פירות, ירקות, דגנים וקטניות. חלק מן הזנים הללו מאפשרים גידול של גידולים חקלאיים תוך חיסכון במים והתאמה למדינה חצי מדברית כמו ישראל, ואפילו לאזורים המדבריים שלה, אולם הם כוללים גם יתרונות רבים נוספים.

לאחרונה נמצא זן חדש של תפוחים בשם "גאלה סטרר", שהוכתר כתפוח המשובח ביותר בישראל, בעל הטעם הטוב ביותר והנראות הטובה ביותר גם יחד. זהו תפוח אדום וטעמו משובח, אך לא פחות חשוב- הוא עמיד בפני מחלת הגרב הפוגעת בפירות וגורמת לחקלאים לרסס את הפירות 5-8 פעמים בשנה. הזן העמיד מונע שימוש בריסוסים לא בריאים.

בתערוכה נוספת נבחרה העגבניה מזן "קורדיאל" כעגבניה הטעימה ביותר. מבין העגבניות שהשתתפו בתחרות היתה עגבניה זו העסיסית ביותר והנאה ביותר, וכמובן גם הטעימה ביותר.

לרימון האיכותי והמשובח ביותר של שנת 2022 נבחר זן רימונים בשם "עכו". הוא נבחר מבין כל הזנים שהשתתפו בתחרות על פי צבע הפרי וצבע הגרעינים, גודל הגרעינים וגודל הפרי,  הטעם כולל המתיקות לעומת החמיצות, רמת הפציחות, ועוד.

אחד מן הפירות המיוחדים שפותחו לאחרונה הוא אבטיח מזן "פאסיניישן", שמפתחיו מתחייבים לטעם מתוק. הוא גדל בכל הארץ במש כל ימות השנה, ונהנה מיבול גבוה ומחיי מדף טובים.

פיתוח נוסף באמצעות לימודי ביוטכנולוגיה הם שתילים נדירים של וניל שמותאמים לאקלים הארץ ישראלי ומיועדים למכירה לחקלאים ברחבי הארץ. צמח הווניל מבוקש בעולם כולו ומשמש יסוד לאפיה ולקונדיטוריה. השתילים הנדירים יאפשרו גידול מסחרי רב שיהפכו את הצמח למצוי.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5386490
eFdCTT94ld7qwUUk22IiaV7ECpuIY8725pIplaj4qZU
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-lN6Y0-tnx7ux9mnrYjHYq1TjMLKLB6kK6unWoD9HQCk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form