מה לומדים בתואר משאבי אנוש?

תואר במשאבי אנוש

תחום משאבי האנוש התפתח לאין שיעור בישראל ובעולם בשנים האחרונות. אם בעבר סביבת העבודה הארגונית והאנושית כללה מערך "גנרי" שאינו משקיע אנרגיה מרובה ברווחתו של העובד, הרי שהיום הדברים שונים לחלוטין. בהתאם, נוצרות פלטפורמות מסודרות ללמידת תחום משאבי האנוש, על רבדיו השונים, כשהמטרה היא להכשיר בוגרים שישתלבו בשוק העבודה וידעו לפתח ולנהל את המשאב האנושי בארגון, כיאה למאה ה-21. שוקלים ללמוד תואר ראשון במשאבי אנוש? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לקבל החלטה. 

לפני הכל: מהו המשאב האנושי בחברה? 

לא משנה אם תבחרו ללמוד במרכז, בדרום או במסגרת מכללה בצפון, סביר להניח שאת התואר שלכם ילווה מוטו אחד: כדי שעובד ישתלב בחברה בצורה טובה, תנאי ההעסקה ורווחתו הפיזית והנפשית חייבים להיות "מטופלים". מתוך ההבנה הזו והרצון ליצור מערך עובדים מקצועי, הרמוני וכזה שנקלט בארגון בהצלחה ולאורך זמן, מושתת הלימוד על היסודות הללו. הדבר מתחיל כבר בתהליך המיון וההשמה, עוד לפני שהעובד מתקבל לחברה, וממשיך לכל אורך חייו בארגון – החל ממציאת הדרך לניהול מספר רב של עובדים, דרך היכולת להניע את העובד לתוצאות ועד ליצירת תחושת מחויבות כלפי הארגון. לשם כך דרושה הכשרה מתאימה.

אילו חברות זקוקות לניהול המשאב האנושי?

בגדול, כולן! חברות עסקיות וציבוריות המעסיקות עובדים, וודאי כאלה שמעסיקות מספר רב של עובדים, לרוב יהיו מחויבות להעסיק גם אדם האחראי על המשאב האנושי בחברה. בתום הלימודים בתואר הראשון וגם בתואר השני בהמשך, לומד כל בוגר כיצד ניתן להשתלב כמנהלי משאבי אנוש בחברות שונות ברחבי הארץ, כמו גם להעניק ייעוץ חיצוני לחברות עסקיות, חברות כוח אדם, איגודים ועוד – ובמילים אחרות: לכל מי שעובד עם אנשים. כיום כל חברה מבינה את החשיבות הטמונה בניהול המשאב האנושי ומיטובו וחברות רבות מבינות שכשהעובד שלהם מסופק – הוא מרגיש מחויב יותר וההספק שלו טוב יותר, ולכן משקיעות גם באנשי המפתח (במקרה הזה: אתם) שתפקידם להניע את העובדים להצלחה.

תואר ראשון במשאבי אנוש: מה לומדים?

תואר ראשון במשאבי אנוש כולל מספר סוגי קורסים עיקריים המתמרנים בין שלושה תחומים של ההכשרה הסופית: הראשון הוא הניהול עצמו, השני הוא המשאב האנושי בחברה (כמובן) והשלישי הוא היכרות מעמיקה עם יסודות הארגון. הקורסים הנבחרים יכללו למידה של תפקידיו של מנהל שיווקי, יכולת גיוס ורכישת כלים למיומנויות גיוס מוצלחות, כיצד משמרים עובדים לאורך זמן, מהי הדרכה ארגונית ואיך מיישמים אותה בפועל, מהן המגמות העתידיות בתחום, איך משקיעים בעובד (מי אמר ימי כיף ולא קיבל?) ועוד. נוסף על כך, כוללים הלימודים גם יכולת פיתוח מנהיגות ארגונית, ניהול משא ומתן, למידת סגנונות ניהול שונים והקניית כלים להובלת שינויים בארגון.

לרוב תוכלו למצוא סילבוס כללי הנוגע בתחומי הלימוד השונים בתואר הראשון. כדאי להתרשם ממנו ולסקור מקרוב את תיאורי הקורסים כדי להבין מהם המודולים בתחום, מהם מקצועות הבחירה, כיצד יראה התואר שלכם ולא פחות חשוב – מהן המיומנויות שתרכשו במהלכו, שיכשירו אתכם לעולם העבודה בפועל.

שוקלים להמשיך לתואר שני? הנה מה שתלמדו

אם אתם מתכננים רחוק – וזה מצוין – חשוב שתדעו שיש גם תואר שני במשאבי אנוש, והוא חיוני עבור אלו מכם המבקשים לבנות קריירה בתחום. לא משנה אם אתם מגיעים לתואר שני אחרי לימודי תואר ראשון בתחום משיק או אפילו כעבודה בתור שכירים, תואר שני יעניק לכם את הכלים להעמקת הידע בתחום ויסייע לכם לרכוש מיומנויות חדשות בעולם משאבי האנוש. בין השאר, תוכלו לחקור נושאים כמו מנהיגות אסטרטגית, ניהול חוצה תרבויות, גיוון בארגונים וכיצד מתמודדים איתו, יצירת כוח אדם איכותי בעבודה מרוחק (חיוני במיוחד בימי הקורונה…), התנהגות ארגונית, רכישת כלים חדשים בתחום מדיניות עובדים וחוקים חדשים ועוד. התואר השני נועד גם לאלו מכם המבקשים להתעדכן מחדש ביסודות שרכשתם בתואר הראשון, עם תוספת העמקה על מודלים חדשים לפיתוח עובדים שהתפתחו מאז שסיימתם ללמוד.

מה עושים עם זה?

בתום הלימודים לתואר הראשון אתם עתידים לגלות שלא מעט דלתות מחכות להיפתח בפניכם. יש המון מקצועות הדורשים תואר במשאבי אנוש כך שלא תהיו חייבים להיות דווקא מנהלי משאבי אנוש בארגון, זאת לצד השתלבות בחברות מובילות בשלל סגנונות – החל מתחום ההייטק, דרך סטארטאפים מדליקים ועד לענפים שונים של עובדי מדינה.

נוסף לעבודה בפועל והשתלבות במערך הארגוני של החברה, תוכלו לעסוק בתחום האבחון ולהשתלב כמומחי משאבי אנוש בחברות כוח אדם. הודות לכישורים שרכשתם במהלך התואר, תוכלו להתרשם ממועמדים למשרות שונות, לבחון אותם בפן הפסיכולוגי, המנטלי, המעשי, מבחינת הרקורד המקצועי ומבחינת מידת התאמתם לארגון וכך לפתח לא רק ארגון אחד – אלא אינסוף חברות במשק!

בחברות שונות, בעיקר חברות גדולות, לעתים עבודת הגיוס וההשמה נעשית IN HOUSE ולא על ידי חברה חיצונית. במקרה זה, עיקר העבודה שלכם תתרכז ביצירת מערך סינון דרכו עוברים רק העובדים העתידיים המתאימים לתפקיד, בהתאם ל"סל" הקריטריונים שדורשת כל משרה. בין השאר, תתבקשו לעבור על קורות חיים, לערוך סינון ראשוני, לראיין את המועמדים ובחברות מסוימות – גם יהיה לכם את הכוח להחליט מיהו המועמד המתאים לתפקיד.

 אם תעדיפו לעבוד מחוץ לכותלי החברה עצמה, תוכלו לעסוק בתפקידי ייעוץ חיצוניים שונים. כך למשל, תפקיד יועץ ארגוני הוא תפקיד נחשק מאוד בשנים האחרונות – וגם מעניין מאוד. לרוב הוא ידרוש תארים מתקדמים יותר, אך הוא גם יזמן לכם היכרות מעמיקה עם שוק העבודה הכללי ויעניק לכם סיפוק רב. ככלות הכל, התפקיד כולל היכרות עם הארגון, בחינה חיצונית של התהליכים השונים המתרחשים בו ומשפיעים על המשאב הארגוני ומתן ייעוץ שמטרתו היא לשפר תהליכים בתוכו. 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5392711
apMELGcEND2qtEHALoWFgiNAYg93rUFKqbsdb4BRA9Y
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-EUmIGkJW6AtHPceXngey3SV9UETLafM8spo8frWU970
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form