מה עדיף תואר במדעי המחשב או הנדסת תוכנה

מדעי המחשב או הנדסת תוכנה

עולם המחשבים והייטק צובר תאוצה אדירה בשנים האחרונות, ובהתאם מסלולי הלימוד של הנדסת תוכנה ומדעי המחשב הופכים להיות יותר ויותר פופולריים. מה ההבדל בין מדעי המחשב להנדסת תוכנה? מה לומדים בכל אחד מהמסלולים? איך תדעו מה המסלול הכי מתאים בשבילכם?

כל התשובות בכתבה הבאה!

 

למי מתאים ללמוד את תחומי המחשבים?

בין אם אתם מתעניינים במדעי המחשב ובין אם אתם מתעניינים בהנדסת תוכנה, התחום של לימודי המחשבים הוא תחום מרתק, שמתאים במיוחד לאנשים עם נטייה ריאלית.

מסלולי הלימודים השונים בתחום דורשים ידע בתחומי המתמטיקה והפיזיקה, וכן לימודים טכניים, תכנות ועוד. אם תמיד הייתה לכם נגיעה לתחומים הללו – אנחנו ממליצים בחום לבחון את הכיוון הזה.

כמובן שגם אם לא למדתם פיזיקה ומתמטיקה ברמה גבוהה בתיכון, עדיין תוכלו להשתלב בתחום. הכול שאלה של מה מעניין אתכם, האם אתם סקרנים ורוצים להרחיב אופקים ולהתמקצע ברמה גבוהה.

 

תואר ראשון במדעי המחשב

לימודי מדעי המחשב הם לימודים שמשלבים בין ידע תיאורטי ועיוני לבין ידע מעשי ויישומי. המטרה היא להעניק ידע בסיסי על עולם המחשבים, לצד התמקצעות והתמקדות בתחומים יישומיים וספציפיים – כפי שנפרט מיד.

המסלול של מכללת תל חי נמשך שלוש שנים (שישה סמסטרים), כאשר תוכלו לבחור בין מסלול חד חוגי למסלול דו חוגי.

בשנה הראשונה לומדים בעיקר את קורסי הבסיס – אשר משלבים מתמטיקה, לימודי מחשב ושפות תכנות. המטרה היא להעניק לכם את הידע התיאורטי והעיוני הרחב ביותר, שעליו יתבססו הלימודים המעשיים והמתקדמים בשנים ב' ו-ג'.

לאחר מכן הלימודים מתפצלים לחמישה תחומים נפרדים: פיתוח תוכנה, טכנולוגיות אינטרנט, עיבוד אותות ולמידה חישובית, בינה מלאכותית ולמידה חישובית וכן מערכות זמן אמת ורשתות.

העולם של מדעי המחשב הוא עולם עצום שלא ניתן לכסות לעומק במהלך לימודי התואר הראשון, ולכן תצטרכו לבחור באחד מחמשת המקבצים הללו. המטרה היא לתת לסטודנטים את האפשרות להתמקצע בצורה הטובה ביותר בתחום אחד – אשר יפתח בפניהם את הדלתות להמשך הקריירה.

התחום של פיתוח התוכנה מתמקד בלימוד של שפות התכנות המובילות וכן עבודה בסביבת הפיתוח. לומדים כיצד לבנות את הרכיבים השונים של התוכנה, וכן פיתוח של אפליקציות, מערכות הפעלה, עבודה בסביבת אינטרנט וענן וכדומה. 

התחום של למידה חישובית ועיבוד אותות מתמקד בתחומים של ביג דאטה, איסוף וניתוח של מידע מגורמים שונים – תמונות, קול, ניתוח מידע מחיישנים וכדומה. זהו תחום פופולרי מאוד שצובר תאוצה בשנים האחרונות, ומשלב תחומי מחקר עם פיתוח של כלים יישומיים במגוון רחב מאוד של תחומים וענפים.

התחום של בינה מלאכותית ולמידה חישובית גם הוא תחום שצובר פופולריות גדולה בשנים האחרונות, והוא עוסק בבנייה ושכלול של מערכות מתקדמות אשר מסוגלות לפעול באופן עצמאי וכן ללמד את עצמן כיצד להתמודד עם המכשולים השונים.

תחומי טכנולוגיות האינטרנט ומערכות זמן אמת ורשתות הם שני תחומים יישומיים ומבוקשים מאוד, ובכל אחד מהם לומדים את הכלים המעשיים על מנת להשתלב בתחום.

 

לימודי הנדסת תוכנה

המסלול של לימודי הנדסת תוכנה הוא מסלול דומה וכמעט מקביל ללימודי תואר ראשון במדעי המחשב. ההבדל המרכזי הוא שלימודי הנדסת תוכנה נמשכים ארבע שנים ולא שלוש, כאשר לימודי ההנדסה משלבים גם כלים מעולם ההנדסה – כלומר דגש רחב יותר על עולמות של פיזיקה, מתמטיקה, חשמל ואלקטרוניקה.

הלימודים עצמם כוללים קורסים רבים המקבילים ללימודי מדעי המחשב – כלומר קורסים בסיסיים במתמטיקה, פיזיקה וסטטיסטיקה, וכמובן שפות תכנות בסיסיות. עולם הנדסת התוכנה נחלק גם הוא לתחומים שונים כגון בינה מלאכותית, עיבוד אותות, טכנולוגיות תוכנה ומידע וכן עולם הסייבר ואבטחת המידע.

 

מה ההבדל בין המסלולים?

כאמור, מסלולי הלימוד של מדעי המחשב ושל הנדסת התוכנה חופפים בנקודות רבות – במיוחד בכל הקשור לרקע התיאורטי. ובכל זאת, מה ההבדל ביניהם?

באופן עקרוני, המסלול של מדעי המחשב הוא מסלול רחב יותר, אשר מאפשר לכם להתפרס לכיוונים שונים. הלימודים משלבים בין ידע תיאורטי ומעשי, כאשר לאחר הלימודים תוכלו להשתלב בתעשייה ולעבוד במקצועות מבוקשים בעולם ההייטק והן בשוק הציבורי. אך התואר במדעי המחשב הוא גם בסיס יציב בשביל מי שרוצה להשתלב בעולמות המחקר והאקדמיה.

המסלול של הנדסת תוכנה הוא מסלול ממוקד יותר, שמטרתו להכין את הבוגרים לעולם של פיתוח התוכנה, לעבודה יישומית ומעשית בשטח.

שני המסלולים הם מסלולים מבוקשים מאוד, הדורשים השקעה רבה והתמדה מצד הסטודנטים, אך גם מעניקים הרבה מאוד כהכנה לקריירה העתידית.

 

מהם תנאי הקבלה?

מדעי המחשב והנדסת תוכנה ניתן ללמוד היום במגוון רחב של מוסדות אקדמיים – אוניברסיטאות ומכללות כאחד. לכל מסלול יש תנאי קבלה ספציפיים אשר משתנים בין מוסד למוסד, כאשר תנאי הקבלה של מכללת תל חי לתואר ראשון במדעי המחשב הם:

ציון פסיכומטרי של 610 בשילוב עם בגרות במתמטיקה של 4 יחידות ומעלה בציון מינימלי של 80, או תעודת בגרות עם ממוצע של 105, מתמטיקה ברמת 4 יחידות בציון 90 או מתמטיקה ברמת 5 יחידות בציון 80. 

 

מה קורה אם אני לא עומד בתנאי הקבלה?

כמובן שהשאלה הזו מטרידה מועמדים רבים ללימודים, ואם אתם לא עומדים בתנאי הקבלה – אתם ממש לא לבד. חשוב לדעת שבהחלט יש מה לעשות, וזה ממש לא אבוד. אם אתם נמצאים קרוב מאוד לדרישות הסף, מומלץ לברר האם יש וועדת חריגים – הליך מקובל מאוד במוסדות האקדמיים, אשר מאפשר לקבל סטודנטים מתאימים, לרוב עם מספר דרישות על השלמת קורסים או ציון ממוצע במהלך הלימודים.

אפשרות אחרת היא לשפר את הבגרויות והפסיכומטרי – אפשרות שמתאימה אם חסר לכם רק קריטריון אחד.

וכמובן אפשרות שלישית היא מכינה אקדמית של מכללת תל חי, אשר במהלכה תלמדו קורסים רלוונטיים למדעי המחשב, ותידרשו לעמוד במבחן מסכם.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5390451
PzkDxGqL4zZ2sj4laU011PBZezJ51bbETmXNWrn-Ts4
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-m_4i0KEDXxqOg0EDyI5s-KgzX-GUuat9l0OwV8-vGmo
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form