איך לעודד תלמידים לקריאה כבר מגיל צעיר?

איך לעודד תלמידים לקריאה כבר מגיל צעיר?

כמו כל לימוד חדש, גם לימוד הקריאה יכול להיות מאתגר יותר ופחות. לילדים האתגר הזה מתעצם שבעתיים שכן הם מגיעים אל שלב לימוד הקריאה כשהם צעירים מאוד, ועוד לא פיתחו מיומנויות לימוד מובנות. החדשות הטובות הן שקל מאוד לסייע לכם בכך, באמצעות שימוש במפתח מרכזי אחד: הנאה! ככל שנצליח להאהיב עליהם את מלאכת הקריאה, נשתמש באסטרטגיות הגורמות להנאה ונהפוך את כל העניין לחגיגה של לימוד – כך יהיה להם קל יותר בכך. לכל אלו מכם הנמצאים בעיצומו של תואר בחינוך או כבר מחנכים דגולים – הנה כמה דרכי בהם תוכלו לעודד תלמידים לקריאה כבר בגילאים צעירים.

קריאת ספר שוב ושוב

עודדו את הילדים לקרוא ספרים מוכרים. אם הם רוצים לשלוף את אותו הספר שוב ושוב מהספרייה, גם בפעם ה-100 שזה קורה, זה בסדר גמור. קריאה חוזרת עוזרת לבנות מיומנויות של מהירות ודיוק וזה עשוי לסייע לילד לבנות אמון בינו לבין האותיות ההופכות למילים.

חברו את הקריאה לחיים האמיתיים

חברו את החומר הנקרא למה שקורה בחיים האמיתיים. כך למשל, אם אתם קוראים יחד בכיתה סיפור על כדורסל, שאלו את התלמידים שאלות הנוגעות לספורט בחייהם – האם גם הם התנסו בספורט אהוב? מה הם אוהבים בפעילות ספורטיבית? עד כמה החוויה שלהם דומה לחוויה של הילדים בסיפור?

תוכלו גם לבנות פעילויות המשך שגורמות לסיפור להתעורר אף יותר לחיים. אם, למשל, הסיפור מגולל עלילה הנוגעת לעפיפונים, תוכלו לחשוב יחד בתום השיעור או בשיעור הבא על מלאכה משותפת הקשורה לעפיפונים, לדוגמה להכינו יחד.

קוראים – כל הזמן!

אנחנו לא נמצאים שם בשעות הפנאי של התלמידים, אך אנחנו בהחלט יכולים להשפיע עליו. עודדו את התלמידים לבחור ספר אהוב ועודדו אותם להשלים את קריאתו בזמנים שונים במהלך אחר הצהרים – המתנה לרופא, לפני השינה, אחרי המקלחת וכדומה.

העמיקו את הסיפור

עזרו לתלמידים לעסוק בסיפור באמצעות שאילת שאלות הנוגעות למחשבות, למעשים או לרגשות של הדמויות בתוכו. מה קרה לגיבור הסיפור? למה הוא חשב שזה רעיון טוב לעשות כך וכך? כיצד הוא היה יכול להימנע מהצעד המסוים הזה? כיצד הוריו הגיבו למעשיו? כך תוכלו להרוויח פעמיים: גם מיומנויות קריאה וגם חיבור עמוק לסיפור, לעלילה ולמסר העולה ממנו.

מרווח תיקון

כשתלמיד קורא בקול ונתקל בפעם הראשונה במילה לא מוכרת, ייתכן והוא יקריא אותה באופן שגוי – וזה ממש בסדר. התגובה שלכם כמחנכים לא צריכה להיות תיקון מיידי של התלמיד למילה הנכונה כפי שצריך להגות אותה, אלא המתנה קלה לכך שיעשה זאת בעצמו. התייחסו לטעות כאל הזדמנות לשיפור ונסו לשאול את הילד: איזו מילה יכולה להיות הגיונית יותר במקום X? האם המילה הזו, שהקראת עכשיו, נשמעת דומה למילה אחרת?

בחרו ספרים ברמת קריאה מתאימה

עזרו לתלמידים למצוא ספרים ברמה מתאימה – לא קלים מדי אך גם לא מאתגרים מדי. לילדים יש חוויית קריאה טובה יותר כשהם קוראים ספרים ברמה המתאימה להם. כיצד נדע אם התאמנו את הספר הנכון לילד הנכון? ננסה ללוות אותם לאורך מספר עמודים ולהציג שאלות הקשורות למה שקרא. אם הילד מתקשה לענות על השאלות או שאתם נוכחים בכך שהוא מתקשה בקריאה – ייתכן ומדובר בספר קשה מדי לשלב זה.

שחקו משחקי מילים

השתמשו במשחקי מילים כדי לעזור לתלמידים להיות מודעים יותר לצלילים במילה. חרוזים הם דרך מצוינת לעשות זאת. החליפו מילים מסוימות באחרות כך שיווצרו חרוזים במשפט, וכך תיצרו ריטואל קליט שיסייע לילדים לזכור מהי המילה העומדת בפניו בפעם הבאה שייתקל בה, ולא פחות חשוב – זה מהנה וכיף!

גם אתם יכולים לקרוא

עבור הילדים בתחילת לימוד הקריאה, הדבר עשוי להיות מאתגר מאוד ולכן גם מתסכל לעתים. אל תתנו להם להתמודד עם זה לבד, אלא קחו מעט מהנטל מפעם לפעם וקראו גם אתם בקול את הטקסט שלפניכם. פעם אתם, פעם התלמידים. לאט לאט תנו להם להוביל יותר ולקרוא יותר, ותראו כיצד בהדרגה הם עושים זאת יותר בטבעיות.

הקשרים בין מילים

דברו על מילים ועל עולם המילים בכל הזדמנות. הסבירו כיצד למילים מסוימות יש קשר ביניהן, איות דומה או משמעות דומה. הראו כיד שם עצם כמו "ידע" קשור לפועל כמו "לדעת", וכך תבנו עבורם מערכת של הקשרים שתסייע להם לא רק לקרוא טוב יותר – אלא עמוק ועם משמעות גדולה יותר.

פרסים ויצירת חוויה חיובית

ילדים שמתקשים בקריאה עשויים לנסות להימנע מלגשת אל המלאכה מלכתחילה, שכן הדבר עשוי לגרום להם לחוש חרדה או תסכול. התפקיד שלנו כמחנכים הוא לנסות להפוך חוויות שליליות לחיוביות, ואין "שדה" נכון יותר להתחיל בו מאשר שדה הקריאה. נסו ליצור מערך של רגשות חיוביים סביב הקריאה באמצעות הפיכתה למהנה ואפילו מתגמלת. תוכלו לעודד את מלאכת הקריאה באמצעות מתן פרסים קטנים לכל הצלחה, גם אם מדובר בהתקדמות קטנה ביותר.

קריאה יצירתית

שנו את פעילויות הקריאה המשותפות בכיתה כדי להתאים אותן לנקודות החוזק של התלמידים. אם יש תלמיד שאוהב לצייר או ליצור דברים, תוכלו ליצור יחד ספר המשלב בין טקסט לבין תמונות. עבדו בשיתוף פעולה כדי לכתוב את המשפטים בעלילה בכל עמוד בספר ותוך כדי בקשו מהתלמיד להוסיף איורים, תמונות או קישוטים בהתאם לקו העלילה. לאחר מכן תוכלו לקרוא את הספר יחד עם כל התלמידים בכיתה, בתורנות מסודרת.

תנו לתלמידים לבחור

ללמוד לקרוא זה חשוב ואף הכרחי, אך לבחור מה לקרוא נתון לבחירת התלמידים. יש תלמידים שמעדיפים ספרי עיון, ויש כאלה שאוהבים ספרי פנטזיה או רומנים גרפיים, והדבר החשוב ביותר הוא להאהיב עליהם את מלאכת הקריאה ולתת להם את ההזדמנות לבחור בעצמם מה מתאים להם לקרוא.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5385898
mlst3eQCRl3ImgVyV_jt8LrcQYEHCwuk85kYdPPfcTk
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-COgBekP1nvjREgz3q5YhSGuU__4nGUhfc-HJqHpGX-o
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form