טיפול בטראומה בעזרת אומנות

כאשר מישהו חווה חוויה קשה מתמשכת או אפילו חד פעמית המסכנת את שלמותו הנפשית או הפיזית הארוע יכול לגרום לטראומה ולנזק נפשי משמעותי. זה יכול לקרות כתוצאה מאסון טבע, מתאונה או אלימות לסוגיה, מלחמה או פיגועי טרור, ואפילו מחלה קשה או אירוע רפואי מסכן חיים. חוויה כזו עשויה להיות מעוררת אימה, אפילו אם אינה קיצונית באמות מידה אובייקטיביות. תוך כדי החוויה הקשה עולים אצל האדם רגשות ומחשבות שהוא אינו יכול להתמודד איתם, והם יוצרים אצלו פצע עמוק בנפש. המילה "טראומה" ביוונית משמעותה פצע. 

התמודדות עם טראומה מביאה ברוב המקרים לאבדן שמחת חיים, לחרדות או לדיכאון הגורמים לקשיים שאינם מאפשרים תפקוד יומיומי תקין, כמו נדודי שינה וחוסר שקט, דריכות תמידית, התקפי זעם וזכרונות פולשניים מהארוע. אלה מדרדרים מטה את איכות החיים למצב ירוד מאוד. אדם הסובל מטראומה חווה את הסביבה שלו כמאיימת, כשלעתים היא באמת כזו, ולעתים הוא רק מדמה אותה ככזו, אך כך או כך הוא חש חסר אונים, ועולמו משתנה לבלי היכר. החרדות והתחושות שעלו באירוע הטראומתי ממשיכות ללוות אותו בחיי היומיום, אך מצד שני בעקבות הטראומה המוח כאילו נסגר בחלקים מסוימים, כך שהוא אינו מצליח לבטא במילים חרדות ותחושות אלה, מה שמקשה על ההתמודדות האישית שלו ועל ההתמודדות מול הסביבה. 

מהו טיפול באמנות?

טיפול באמנות, הנקרא גם תרפיה באמנות או טיפול ביצירה והבעה, הוא אמצעי עתיק יומין לריפוי, ומבוסס על ההבנה כי בכוחו של ביטוי יצירתי להביא לרווחה נפשית ואף לריפוי. בחברה המערבית החלה טכניקה זו לתפוס תאוצה מאמצע המאה ה-20 בערך, תוך הבנה כי מדובר בטיפול רגשי לכל דבר. טיפול כזה יכול לכלול תחומים שונים של אמנות כמו דרמה, מחול, ריקוד ותנועה, מוזיקה, כתיבה, יצירה ואמנות חזותית, ושימוש בפיסול, ציור, צביעה, חומר וקרמיקה, כמו גם בטכניקות ובחומרים נוספים. כל אחד מן התחומים מאפשר יצירה וביטוי באופנים אחרים. 

טיפול באמנות אינו מילולי אלא מגרה את החושים. יש בו מגע, תנועה, ראייה ולעתים צלילים, הוא יכול לכלול אמנות חזותית, תנועה, ומוזיקה, והוא מאפשר חשיפה של אזורי זיכרון שהדיבור עליהם קשה או אף חסום, ויצירת תקשורת עם רגשות ואירועים באזורים אלה מבלי לדבר עליהם. באופן כזה ניתן להקטין את הטראומה ואת המתח. יחד עם זאת חשוב לדעת כי תהליך ריפוי למתמודדי טראומה הוא מתמשך וארוך. בתהליך ריפוי כזה יש לעבד את הרגשות הקשים ולהחיות אותם על מנת ללמוד להתמודד נכון עם הפגיעה, ולכן התהליך בעצמו אינו קל ויוצר קשיים לא מעטים שנחווים כהידרדרות.   

טיפול באמנות עוסק בהתמודדות עם העבר ועם ההווה כאחד. הכלי האמנותי ככלי טיפולי מסייע למטופל להביע את עצמו ללא מילים, וכך לעקוף את החסמים ולהגיע ישירות אל המקום הלא מודע, לחקור ולהביע מחשבות ורגשות שונים, מצוקות ופחדים. בטיפול באמנות לימודים כי התוצר הסופי של היצירה אינו חשוב, אלא תהליך היצירה עצמו. האמנות מהווה כאן אמצעי שמסייע להגיע אל רגשות המטופל, ולעזור בהתמודדות שלו עם הקשיים הרגשיים. 

 

למי זה מתאים?

טיפול באמנות מתאים למבוגרים, לנוער ולילדים. תחומי האמנות, הטכניקות והחומרים השונים, מתאימים לכל המעוניין, אלא שעליהם להתאים ליכולות הפיזיות של המטופל ולגילו, כמו גם לנטיות ולרצונות האישיים שלו. גם המסגרת בה מתבצע הטיפול יכולה להשתנות בהתאם לצורך. הדרך המקובלת ביותר היא בטיפול פרטני במפגשים של אחד על אחד בין המטפל למטופל, המתמקדים ומעמיקים במטופל עצמו. אולם ישנה גם אפשרות לטיפול קבוצתי, המתמקד לרוב בבעיה מרכזית אחת המאפיינת את כלל המטופלים בקבוצה. לטיפול קבוצתי ישנם יתרונות כי הוא יוצר הזדהות של מטופל עם חברי הקבוצה האחרים, ומאפשר למידה של דרכי התמודדויות שונות וכן מתן תמיכה קבוצתית.  

מה קורה בחדר הטיפולים?

מפגש של טיפול באמנות מתחיל לרוב בשיחה אודות חיי המטופל המובילה להתמקדות בנושא משמעותי אחד מתוך מה שדובר. לאחר מכן יתאפשר למטופל לבחור אמצעי אמנותי באמצעותו יעבוד על הנושא. היצירה מתבצעת בהתאם להנחיות הניתנות על ידי המטפל, ויכולה לכלול גם יצירה חופשית.

לאחר הזמן המוקדש ליצירה עצמה תהיה התבוננות ושיחה על הקשר שלה לחיי המטופל. בשיחה עולים דברים רבים שלא תמיד המטופל היה מודע להם לפני כן, ומביאים לתובנות חשובות, למחשבות, ולעתים אף לדרכי פתרון.

מחקרים שהתבצעו בילדים ובוגרים נפגעי טראומה מוכיחים כי טיפול באמנות הפחית את סימני הטראומה באופן משמעותי, וכן את רמת הדיכאון המתלווה אל הטראומה. הטיפול מסייע בשיפור איכות החיים ומצב הרוח של המטופלים, ומקל על מצוקה פסיכולוגית. בנוסף, עלה ממחקרים כי טיפול כזה מגביר הערכה עצמית ומשפר דימוי עצמי.  

מטופלים מדווחים בעקבות פגישות של טיפול באמנות על הרגשה טובה ותחושה שמבינים אותם, על הצלחה להתבונן בעצמם המביאה לדרכים לשינוי. הם מדווחים על שינוי מהיר בחייהם ועל תחושת אושר מוגברת.

הביטוי שניתן לטראומה באמצעות האמנות לובש פנים רבות ושונות. יש מטופלים היוצרים את סיפור החוויה הקשה או החוויה האישית שלהם, וכך למעשה מספרים את הסיפור בצורה ישירה, אם כי לא תמיד מודעת. יש מטופלים שמשתמשים בחומרי היצירה באופן שמלמד על תחושות הגוף שלהם בעת החוויה הקשה, כמו שימוש בכוח או בשכבות הסתרה, ועוד.

 

לימודי טיפול באומנות

במהלך לימודי טיפול באומנות   עוברים הסטודנטים התבוננות על החוויה ועל הביטוי דרך היצירה כל העת על מנת להצליח לגעת בתכנים הקשים ובד בבד ליצוק לתוכם חיים ולא קיפאון. גם המטפל חייב לבצע רפלקציה ולהתבונן על החוויה של עצמו מתוך מפגש עם התכנים הקשים והתוצאות הן מדהימות ומשנות חיים. 

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5391605
i1oqn5fO1QuYSwuZw8wumpRRXmX-yReDBtMUInIwbok
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-XjoqDq3pDSjJyA6v5ga5Z3WVzrWfxkyw2vDQ82-cs-0
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form