למה העובדים בדנמרק הרבה יותר שמחים?

למה העובדים בדנמרק הרבה יותר שמחים?

כדאי להתחיל בעובדות: הדנים מאושרים יותר ובשנים האחרונות דנמרק נמצאה כאחת המדינות המאושרות ביותר בעולם: בבירתה הוקם "מוזיאון האושר", יש להם מגוון מונחים המתייחסים לאושר (לרבות אושר בעבודה) ולפי מדדי ה-OECD דנמרק מובילה במגוון מדדי אושר. רבים וטובים בעולם ניסו זה מכבר להסביר את סיבת האושר של הדנים, בייחוד בקופנהגן הבירה, כשהתשובות נעות בין סיבות תרבותיות, מדינתיות (מדיניות הממשלה כלפי נושאים מסוימים) ונושאים הקשורים לחייו האישים של האזרח. במאמר זה, אולי לא נצליח להסביר את כל סיבות האושר של הדנים, אולם בהחלט נסביר כמה מן הסיבות המובהקות לאושר שהדנים מפגינים בעבודה.

סדר עדיפויות ועידוד לימודים גבוהים

ייתכן שאושרם של הדינים בעבודה מתחיל כאשר הם מסיימים את התיכון – אזרחי דנמרק נהנים ממימון לימודים גבוהים לאחר גיל 18. נראה, כי העובדה שהדנים זכאים ללימודים גבוהים חינם מוריד מהלחץ הכלכלי המאפיין סטודנטים במדינות אחרות ובנוסף, ייתכן שהוא מעודד את הדנים לבחור מקצוע על פי שקולים אישיים כמו אהבה למקצוע. בנוסף, המדינה מעניקה לסטודנטים משכורת אשר מאפשרת להם לעזוב את בית ההורים וליהנות מחירות אישית רבה יותר. אכן, נתונים מצביעים על כך שמעל 65% מהדנים עוזבים את בית ההורים לאחר גיל 18 בלבד, מה שמצביע על ביטחון אישי רב.

מדיניות של התפתחות אישית

בדנמרק קיימת מדיניות ארוכת שנים של מימון הכשרות לעובדים, מה שאומר שעובדי דנמרק יכולים לקחת חלק בהכשרות בתשלום לטובת רכישת מיומנויות חדשות, לאורך שנים רבות ואולי אף לכל החיים. בהשוואה למדינות אחרות בעולם המערבי, דנמרק לא מהססת להקצות תקציבים לתכניות הכשרה שכאלה, שכן מטרתן היא להשאיר את עובדי המדינה מעודכנים ומוכשרים במגוון תחומים אשר ישמרו עליהם פעילים בשוק העבודה. במובנים רבים מדובר בגישה חדשנית, בייחוד בהתחשב בעובדה שדנמרק הייתה מהחלוצות בתחום.

תפיסת מקום העבודה כמקור לאושר

כאמור, לדנים יש מילה מיוחדת לאושר בעבודה (הייחודית לא רק לדנים, אלא גם לשפות סקנדינביות אחרות) ,"ארביידסגלוו", המבטאת את המצב הנורמלי בעיני דנים רבים, והוא מצב בו מקום העבודה גורם לעובד אושר ושמחה, במקום המצב בו מקום העבודה מעורר שנאה ושאר רגשות שליליים (ביפנית לעומת זאת, יש מילה המקבילה ל"מוות" המבטאת יחס לעבודה, אך אולי זה מקרה קיצוני). בכל אופן, האושר בעבודה על פי הדנים הוא לא פחות ממסורת. הדנים מצפים להנאה בעבודה וכנראה שכמעט לא נמצא בדנמרק אנשים שצוחקים על כמה שהם שונאים את העבודה שלהם.

יחסי מרות בעבודה, היררכיה ומה שביניהם

רובנו מכירים את המצב בו הבוס או הבוסית שלנו מנסים  לשמור על היררכיה מסוימת בעבודה ובמקרים קיצוניים, הם אף יפגינו את ה"כוח" שלהם במגוון דרכים (הכוונה כמובן לא לכוח פיזי, אלא יותר לשליטה, מעמד וכד'). אולם, כפי שוודאי יכולתם לנחש, בדנמרק מצב כזה כמעט ולא קיים. שמעתם נכון – המצב שנתפס על ידי רובנו כהגיוני ונורמאלי נתפס כמעט להיפך בדנמרק. בדנמרק ישנה תרבות של התנהגות ארגונית שלמה המעודדת הענקת עצמאות וסמכויות לעובדים, אולם חשוב לדעת כי לא מדובר רק בתרבות אלא בחקיקה של ממש. עבדים דנים זכאים בתנאים מסוימים למושבים במועצת המנהלים של החברה. אותם עובדים נבחרים על ידי הקולגות שלהם ונהנים מזכות הצבעה זהה לכל שאר חברי המועצה. בנוסף, מצד התרבות הארגונית, עובדים בדנמרק מעידים על מסורות שונות המעודדות יחסי קרבה בין העובדים והמנהלים, כמו ארוחות משותפות, חגיגות יום הולדת ועוד.

גולת הכותרת: שעות העבודה

שעות העבודה בדנמרק הם נושא של ממש שהיה ראוי למאמר נפרד, שכן הן מחד מושא לקנאה מצד שאר עובדי העולם המערבי פחות או יותר, אולם מאידך הן מעוררות שיח ותמיהה בקרב מומחים רבים ברחבי העולם ויש לציין, שחלקם אף טוענים שהעובדים בדנמרק לא עובדים מספיק שעות, לצד אלה המצודדים בגישה כולה. כך או כך, העובדים בדנמרק בד"כ יוצאים הביתה מהעבודה בשעה 16:00 וייתכן שאף לפני. הסיבה לכך היא שוני מהותי בין התרבות הדנית לבין תרבויות אחרות במדינות העולם המערבי הגורסות כי על עובד לעבוד שעות נוספות כדי להוכיח את עצמו במקום העבודה. למעשה, סביר להניח שאם עובד ינסה להוכיח את ערכו בהוספת שעות עבודה רבות במשרד, הדבר יעורר יותר תמיהה מאשר הערכה. בנוסף, בהתחשב בחופשות הרבות יחסית שיש לעובד הדני, נראה כי הדנים מכירים בזכות של העובד לחיים פרטיים.

ומה לגבי אבטלה?

דמי אבטלה משמעם ביטחון כלכלי ונפשי עבור העובדים, עד שימצאו עבודה אחרת. דמי אבטלה בדנמרק יכולים להגיע עד כדי 90% מהמשכורת ולא רק למשך כמה חודשים, אלא שנתיים. אם במקרה תהיתם עד כמה עובדים מעוניינים להישאר בעבודה לאור התנאים הנהדרים האלה, התשובה מפתיעה – העובדים הדנים לא רק מעוניינים להמשיך לעבוד, אלא הם גם מעובדים היעילים ביותר בעולם ומצטיינים בחדשנות ופרודוקטיביות.

כדי להסביר את דמי האבטלה הגבוהים, נטען בין היתר כי מדיניות זו גורמת לתופעה הפוכה מזו שמתרחשת במדינות אחרות בעולם – בעוד שדמי אבטלה נמוכים מעודדים עובדים לשמור על מקום עבודתם, ייתכן שדמי האבטלה הגבוהים מעודדים את המעסיקים לשמור על העובדים.

לסיכום, יש דברים שדנמרק עושה פשוט מצוין

חיפוש פשוט אחר המושג "כלכלת דנמרק" יעלה מדוון תוצאות, חלקן כוללות גם ביקורת על השיטות הדניות לתחזוק הכלכלה ועידוד התחרות. עם זאת, נציין כי הכלכלה הדנית נחשבת לתחרותית ומוצלחת ביחס לגודלה הקטן יחסית.

אולם, אנו בטוחים כי גם הביקורתיים ביותר יוכלו להעיד על יתרונותיה הרבים של הכלכלה הדנית ובראשם אושר העובדים. בעולם שבו עובדים מתלוננים תדיר על עומס ואי ביטחון תעסוקתי, ומעסיקים מהצד השני מחפשים דרכים לשימור עובדים ולהעלאת שביעות רצונם ממקום העבודה, נראה כי הדנים מצאו דרכים מוצלחות ביותר להעלאת שביעות רמון העובדים, לאבטחת יחס שוויוני והוגן כלפי העובדים ולהעלאת הפרודוקטיביות בקרב העובדים.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5385520
VMyLo3Zn3s8X_MqrvY3mokOe5uZtnBk9GZwfzB6qqCQ
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-Q-WJlkwO4WfxUSNIe4qNHMjLf8AOhM921tDC35IXy4E
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form