מה זה מיינדפולנס?

מה זה מיינדפולנס?

במהלך היומיום אנו נמצאים בשגרה בה אנו פועלים או מגיבים בדרך אוטומטית למה שקורה מבלי להתבונן על מה שעובר בתוכנו פנימה או מה קורה בגוף שלנו. שיטת המיינדפולנס הנקראת בעברית מודעות קשובה, עוזרת להאט את קצב החיים, להתבונן פנימה, להבין איפה אנחנו נמצאים כרגע ולאן אנחנו רוצים להגיע. מיינדפולנס היא מודעת קשובה לרגע הנוכחי, מדובר על סוג של מדיטציה בה אנו מתרכזים במה שקורה אצלנו בפנים-ב''כאן ועכשיו'' הכולל את הרגשות, מחשבות והתחושות שלנו ומתרגלים התבוננות על כל אלו כדי לחוות רוגע, שלווה ולהשתחרר ממחשבות שתוקעות אותנו בחיים. לימוד ותרגול השיטה יכול לעזור להגיע לשינוי בחיים, אך בתנאי שנסכים לשחרר באמת ולהתכנס לתוך עצמנו, להתבונן על רגשות ומחשבות ובעיקר כאלו שאינן נעימות לנו ולהתמודד איתם בשלווה והכלה.

מקור השיטה:

מיינדפולנס היא שיטה שהייתה במסורת הבודהיסטית כבר 2500 שנים, במהלך השנים נזירים בודהיסטיים הפכו את זה לטכניקה על מנת לתרגל אותה עבור נזירים ונזירות. בשנות ה-70 התפתח מושג המיינדפולנס לכלי טיפולי שמטרתו לאמן את התודעה להתבונן על המתרחש בשלווה ולמנוע סבל מיותר בחיים. אפשר לומר שזו דרך חיים של מודעות שניתן ליישמה בכל תחומי החיים. שיטה זו נפוצה ככלי טיפולי הנלמד במגוון מקצועות הטיפול, אך גם כבסיס לתוכניות התערבות במוסדות חינוך וכן במסגרת לימודי תואר שני בחינוך.

מציאות מעוררת חרדה:

הצורך במיינדפולנס ככלי טיפולי נובע מהמציאות הקיימת- לצד היתרונות הרבים של התקדמות הטכנולוגיה ,שיפור המידע ותנאי החיים, ישנם חסרונות רבים כמו לחץ, ריבוי מטלות בעבודה, מצב ביטחוני , מצב כלכלי ועוד, קשיים אלו יוצרים סטרס משמעותי שמעלה את שיעור הסובלים מהפרעות במצב הרוח והחרדה. כאמור מצבים שונים בחיים מעוררים אצלנו רגשות ומחשבות עוד מגיל קטן, כאשר מדובר על סיטואציות לא נעימות שקורות לנו בחיים נראה כי ננסה להדחיק או להתעלם מהם על מנת לא להתמודד עם מה שקשה לנו, הגישה במיינדפולנס היא להתחבר לעצמנו  ממקום שליו ויציב יותר ולהתגבר על סיטואציות לא נעימות בחיים בצורה טובה יותר.

לימוד ותרגול השיטה:

תרגול מיינדפולנס נעשה בשני דרכים עיקריות, תרגול פורמאלי בו האדם מקדיש זמן בישיבה או בעיניים עצומות להתכנס על עולמו הפנימי ותרגול בלתי פורמאלי בו האדם עסוק בפעולה יומיומית ומתרגל את המודעות לאותו רגע ולאותה המציאות שבה הוא נמצא ''כאן ועכשיו'', למשל בעת שיחה עם אדם אחר, הוא מקשיב באמת לאדם שמולו ולא מגיב באופן אוטומטי למה שהאדם אומר אלא מתרגל סקרנות והכלה כלפי הדברים שהאדם השני חווה ואומר.  כיום תרגול השיטה נפוץ ומוכר במגוון תחומים ואף כחלק מקורסים במסלולים השונים של תואר שני בחינוך, כמו כן הוא נלמד ע''י מקצועות הטיפול על מנת שאלו יהוו מסגרת טיפולית מוגדרת שתוכל לעזור לאדם להעמיק ולהיכנס לתוך עצמנו ולהשתחרר ממחשבות חוסמות ומגבילות.         

 

כיצד זה עובד?

מודעות לתחושות גופניות- שיטת מיינדפולנס עובדת על מודעות לתחושות גופניות המגיעות בעקבות חשיבה אוטומטית. דפוסי חשיבה אוטומטיים הם בדרך כלל דאגות לגבי העתיד או עיסוק אובססיבי בעבר שלרב יכולות להיות שליליות ופוגעות באיכות החיים, התבוננות בתחושות אלה עוזר להפחית או למנוע את הדפוס החוזר שלהן.  

התמודדות עם האזורים הלא נעימים בנפש- בטכניקה זו אנו מתבוננים באזורים ה'חשוכים' בנפש שלנו, כאלה שלא העזנו לפגוש ובאים אליהם עם חמלה, הכלה ואהבה על מנת להתמודד איתם. האימון מאפשר להתבונן בחלקים הפחות נעימים כמו תחושות פיזיות לא נעימות, מחשבות מטרידות ורגשות עזים, לקבל אותם מבלי להיבהל מהם, להבין שהם חלק מאיתנו, וע''י קבלה זו להצליח לצאת מהתנהגויות הרסניות שפוגעות בנו ולאפשר לאדם יותר גמישות ובחירה בחיים.

 תרגול פתיחות וסקרנות- תרגול מיינדפולנס כולל פיתוח הסקרנות וקבלה של חוויות האדם וחיי הרגש שלו. התרגול מפתח תשומת לב מרוכזת עם רמות נמוכות של חשיבה שלילית ומייצרת תחושה של רווחה ופתיחות לחוויות שאנו עוברים וגם לאלו של אחרים, במטרה להפחית הימנעות וחשש העולים במצבי דיכאון.

מיינדפולנס בלימודי תואר שני בחינוך:

בעשור האחרון שיטת מיינדפולנס השתלבה בתחומים רבים כמו רפואה, בריאות הנפש, צבא וכן במערכות חינוך ואף ישנם מספר רב של תוכניות התערבות מבוססות מיינדפולנס שמיושמות בבתי ספר בארץ ובעולם, ממצאים מחקריים שנעשו בתחום מעידים על כך שהשיטה מפחיתה מתחים, מעלה את הריכוז ותורמת להישגים לימודיים. ישנן אף גישות המתייחסות לשיטת מיינדפולנס כגישה חינוכית כללית שמטרתה הבנה עצמית, תרגול חמלה והבנת האחר. תוכניות התערבות אלו נלמדות כבסיס לפיתוח מיומנויות חברתיות רגשיות אצל תלמידים, לכן בלימודי תואר שני בחינוך יש אפשרות להתמקצע בתחום המיינדפולנס ולרכוש ידע להתמודדות עם קשיים התנהגותיים של התלמידים. למשל כאשר תלמיד כועס, לרוב המחנכת תבקש ממנו לכבוש את כעסו ולהימנע מלהכות תלמיד שהציק לו, השיטה מלמדת את התלמידים לזהות את הרגש לפני שהוא מתפרץ, לשים לב לתגובה האוטומטית שעולה ממנו ולבחור בהתנהגות אחרת. שיטה זו מאפשרת ליצור מרחב שבו יש לתלמיד אפשרות לקבל החלטות מועילות בזמן אמת ולהימנע מהתנהגויות אוטומטיות מזיקות. כמו כן בשל הגירויים הרבים שהילדים חווים היום  כמו טלוויזיות, משחקי מחשב ועוד עלולים להביא להפרעות קשר וריכוז. תרגול מיינדפולנס מפחית את השפעות הגירויים החיצוניים באמצעות תרגול של הסתכלות פנימה, ריכוז ולימוד ילדים להתמודד עם רגשותיהם.

אם חינוך ומיינדפולנס מעניינים אותך תוכל לבחור באחד המסלולים של תואר שני בחינוך להעמיק בטכניקות השיטה ולעזור לאחרים לעשות שינוי פנימי ואמיתי.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5384818
Wv_edMYgewCmW_OE1m0Vv5WgoWBYs8Pf-KZWSXzGjeM
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-UMlRDOhplfGMScQtErKZkfqfKss0cTDspuim0kTZHto
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form