פסיכולוגיה קוגניטיבית - הבנת תהליכי החשיבה

תמונה
פסיכולוגיה קוגנטיבית

פסיכולוגיה קוגניטיבית היא ענף של פסיכולוגיה אשר מוקדש להבנת תהליכי חשיבה. כלומר כיצד כל הפעולות במוח שלכם מתנהלות, לרבות חשיבה, זיכרון, תשומת לב, רגשות, היכולת לפתור בעיות או ללמוד ובעיקר להבין מדוע אנשים חושבים כפי שהם חושבים. 

תחום זה, החוקר את האופן שבו אנשים חושבים ומעבדים מידע, עוזר לחוקרים להבין טוב יותר את המוח האנושי, ולחלופין, לפסיכולוגים לעזור לאנשים להתמודד טוב יותר עם קשיים שהם חווים במהלך החיים. 

מה זה בדיוק פסיכולוגיה קוגניטיבית? כיצד היא מסייעת להבנת תהליכי חשיבה? ואיזה מסלול לימודים יתאים לאלו הרוצים להתמקצע בכך? כל הפרטים לפניכם. 

מה עושה פסיכולוג קוגניטיבי?

פסיכולוגים קוגניטיביים חוקרים מגוון רחב של נושאים אשר קשורים לתהליכי חשיבה, לרבות:

  • התנהגות מבוססת בחירה – פעולות המונעות על ידי בחירה לעומת פעולות אחרות
  • תשומת לב – היכולת לעבד מידע בסביבה, תוך סינון פרטים לא רלוונטיים
  • רכישת שפה – כיצד לומדים לקרוא, לכתוב ולבטא את עצמנו
  • תפיסת הדיבור – כיצד אנו מעבדים דברים שאחרים אומרים
  • תפיסה חזותית – איך אנו תופסים את העולם הפיזי סביבנו
  • תהליכי קבלת החלטות, עיבוד מידע, זיכרון ופתרון בעיות

למעשה, פסיכולוגים קוגניטיביים עוסקים במחקר, הם משתמשים בתובנות שהושגו מהבנת תהליכי החשיבה, כדי לעזור לאנשים לפתח דרכים חדשות ומיטביות יותר להתמודד עם התנהגויות בעייתיות ולשפר את חייהם מקצה לקצה, ומיישמים את הידע הזה במסגרת טיפולים בהפרעות חרדה, הפרעות אישיות, דיכאון, שימוש לרעה בסמים, בעיות בזוגיות, טראומה, ויסות רגשי, הפרעת הספקטרום האוטיסטי ועוד.

מאין הכל התחיל?

פסיכולוגיה קוגניטיבית נחשבת לענף צעיר יחסית בתחום הפסיכולוגיה, אך למרות זאת, היא הפכה לאחד התחומים הפופולריים ביותר, והרבה סטודנטים ללימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה, שואפים להתקדם לתואר שני במדעי ההתנהגות כדי להבין טוב יותר תהליכי מחשבה והתנהגות. 

הפסיכולוגיה הקוגניטיבית החלטה לבלוט בשנות ה- 50 ועד ה- 70. עד אז הגישה השולטת הייתה, הביהביוריזם, גישה אשר גורסת שאנו רוכשים את כל ההתנהגויות שלנו על ידי אינטראקציה עם הסביבה. עם השנים, יותר ויותר חוקרים החלו להתעניין בתהליכים פנימיים אשר משפיעים על ההתנהגות, במקום להתעסק רק בהתנהגות עצמה.

השינוי הזה בתחום הפסיכולוגיה מוכר כ"מהפכה הקוגניטיבית", והוא מייצג שינוי בחשיבה. בעוד שהביהביוריסטים האמינו שאין טעם לנסות לחקור את התודעה כי לא ניתן למדוד באופן אובייקטיבי מה קורה  בעולם המחשבות של מישהו, הגישה הקוגניטיבית הולידה את הרעיון שכן ניתן לחקור את הנפש פנימה על ידי ניסויים, מתוך ההנחה, שקיים תהליך פנימי אשר מתרחש בין הגירוי לבין התגובה לגירוי. 

מחקר עדכני בפסיכולוגיה קוגניטיבית

פסיכולוגיה קוגניטיבית זהו תחום מגוון אשר עוסק בהיבטים שונים של חיי היום יום. מחקרים בתחום הבנת תהליכי חשיבה מאפשרים להתמודד טוב יותר עם הפרעות זיכרון, לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות, לטפל בהפרעות למידה ועוד. בנוסף, מחקרים עדכניים משחקים תפקיד משמעותי באופן שבו פסיכולוגים ניגשים לטפל במחלות נפש, טראומות, פגיעות מוחיות ומחלות מוח ניווניות.

לבסוף, הודות לתרומתם של פסיכולוגים קוגניטיביים, ניתן למדוד יכולות אינטלקטואליות אנושיות, לפתח אסטרטגיות טיפול חדשות, ולהבין יותר טוב את דרכי הפעולה של המוח האנושי.

כיצד הגישה הקוגניטיבית מיושמת בפועל?

מלבד הבנה טובה יותר בדרכי הפעולה של המוח האנושי, לתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית יש גם השפעה על בריאות הנפש. המושג טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הפך לשגור בפיהם של מטפלים רבים, וגישה טיפולית זו מיושמת בהמון מסגרות טיפוליות. היא מסייעת למטופלים לזהות אמונות והתנהגותית מגבילות, ולהחליף אותן באמונות ומחשבות מציאותיות ובריאות יותר.

בכך, במקום להתמקד בפעולות חיצוניות שניתנות לצפייה, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית עוסקת בתהליכי חשיבה שמקדימים להתנהגות, תוך שתופסת את המוח כמחשב הקולט ומעבד מידע, ומבקשת להבין את כל הגורמים המעורבים. 

פסיכולוגיה קוגניטיבית וקריירה

אם אתם מתכננים ללמוד תואר ראשון בפסיכולוגיה ולהתמחות בפסיכולוגיה קוגניטיבית, תשמחו לגלות שהדבר יפתח לכם דלת להמון אפשרויות תעסוקתיות. תוכלו להתמחות במחקר ולשתף פעולה עם אוניברסיטאות ומוסדות ממשלתיים. באפשרותכם להתמקד בפן הקליני ולעבוד עם אנשים שחווים אתגרים נפשיים. ניתן גם לעבוד במרפאות לבריאות הנפש, במכוני גמילה או לפתוח מרפאה פרטית.

ובאופן כללי, יהיה לכם קל יותר לעזור לאנשים להחליף דפוסי חשיבה שליליים בדפוסי חשיבה חיוביים ומציאותיים יותר. לכן אם תחום מדעי ההתנהגות או הפסיכולוגיה מעניינים אתכם, אתם תמיד יכולים לבדוק על מסלולי תואר ראשון או תואר שני, להעשיר את עולמכם ולהשפיע על עולמם של אחרים.

לסיכום,

הפסיכולוגיה הקוגניטיבית מתעסקת במוח האנושי, ויש לה תפקיד משמעותי בעולם הפסיכולוגיה כיום. היא יכולה לספק תובנות על תהליכי חשיבה וזיכרון שנמצאים מאחורי הקלעים ושיש להם השפעה ממשית על האופן שבו אנו פועלים. 

אם תחום זה מרתק עבורכם, אינכם היחידים, וכיום תוכלו ללמוד ולהתמחות בהבנת תהליכי החשיבה המתרחשים בתוך הקופסא השחורה שנקראת המוח האנושי, לקדם את תחום הפסיכולוגיה צעד אחד נוסף, לגלות גילויים חדשים, ובעיקר לעזור לאנשים שונים לשפר את חייהם מקצה לקצה. 

השלב הראשון בדרך הוא למצוא מקום בו תוכלו ללמוד את התחום, שימו לב שאתם בוחרים במוסד לימודים ברמה גבוהה, אשר קרוב למקום מגוריכם ומעסיק את מיטב המרצים בתחום, כך שצבר לעצמו מוניטין. במכללת תל חי ישנם המון חוגים לתואר ראשון, תארים שניים ושלל מסלולי לימודים שיכולים להיות רלוונטיים עבורכם ולעזור לכם לעשות את הצעדים הראשונים בהגשמת מסלול הקריירה שעליו אתם חולמים!

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5392720
BEQt6D9WGOmpYfVbGRewWKainN9bMMER44Aqg4pqIF4
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-Nad6rUgdrPobd7oLOCljWr68BFS8uLBwy8_1MuRq0RU
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form