אבות חד הוריים – המושג שאף אחד לא מכיר

אבות חד הוריים – המושג שאף אחד לא מכיר

ישנו קושי גדול בלהיות הורה, וזה קשור בעיקר לילדים. צריך לגדל את הילדים, לחנך אותם ולדאוג להם, וזה לפעמים כלל לא פשוט. לא הכל הולך כמתוכנן ואם תוסיפו התנהגות מעצבנת וחוסר שינה, מגלים כי המורכבות היא גדולה. היתרון הכי גדול של הורות היא (לרוב) שמדובר בשני אנשים. שני אנשים שמחפים אחד על השני, עוזרים ומורידים את העומס. לכן, הקושי של הורים חד הוריים הוא עצום. כולנו מכירים את הקושי של אימהות חד הוריות רבות, אך ישנו קונספט שהרבה אנשים כלל לא מכירים – של אבות חד הוריים.

הקושי והחסרונות

את הקושי של אימהות חד הוריות כולם מכירים, אך היתרון שלהן, ברוב המקרים, הוא היכולת שלהם להשתמש ברחם שלהם ובתרומת זרע פשוטה כדי להביא ילדים. אבות חד הוריים לא חווים את היתרון הזה, וכדי להביא ילד, הם יצטרכו להשיג את אותו רחם, אותו כמובן הרבה יותר קשה להשיג מאשר זרע. בין אם מדובר בהריון מוסדר והורות משותפת, או באם פונדקאית, האפשרויות הן לא גדולות וכרוכות בהוצאות מאוד גדולות. כל זאת מבלי להזכיר את הקושי הנפשי שמגיע עם אותו חיבור, והחששות הטבעיים המגיעים לקראת הלידה.

יכול להיות כל אחד מאיתנו

אבות חד הוריים יכולים להגיע מהקהילה הלהט"בית, אך מדובר גם באנשים רבים, הטרוסקסואליים, שלא מצאו זוגיות מתאימה ורוצים להפוך להורים בשלב מסוים בחיים. מדובר ברוב המקרים באנשים בעשור החמישי לחייהם, שרוצים לעבור לשלב הבא, לפני שהטיפול בילדים יהפוך מורכב פי כמה. ברוב המקרים, האבות משתמשים בזרע שלהם כדי לעבר אישה בצורה כזו או אחרת, אך יש גם הרבה מקרים של אימוץ. בסופו של דבר, להיות אב הורי זה קשה מאוד, לבטח בישראל, שהמושג הוא לא כל כך ידוע ומקובל. לאבות חד הוריים יש הרבה פחות כלים להתמודד עם ילדים, ולכן, הם צריכים לקבל הרבה יותר עזרה.

מורכבות מובנית

אב חד הורי לא יכול להניק את הילד, ולא תמיד מצליח, ובאופן טבעי, להעניק לו את החום שלו הוא זקוק (לעיתים עליו ללמוד זאת...). לכן, המעטפת שצריכה לספק לו המדינה היא חשובה ומקיפה. התפקיד של עובדים סוציאליים הוא קריטי, והוא כזה שעולה במסגרת לימודי עבודה סוציאלית במכללות הטובות ביותר. התפקיד של העובד הסוציאלי הוא לספק לאב חד הורי את כל מה שהוא צריך מבחינה נפשית על מנת לגדל את הילד. צריך לזכור שבחלק מהמקרים מדובר ביותר מילד אחד, ויש צורך בעזרה גדולה יותר. גם בהורות משותפת יש אתגרים רבים, ואין ספק שהאתגר של אימהות חד הוריות הוא מורכב לא פחות. עם זאת, אימהות חד הוריות מקבלות את ההכרה, בעוד אבות חד הוריים צריכים לקושש אחר תשומת לב.

חום ואהבה לצד חינוך

במרבית המשפחות המסורתיות יש שילוב בין חום והאהבה לבין חינוך. לפעמים זה מתחלק בין ההורים ולפעמים זה משתלב באישיות של כל אחד מהם. כאן, האב הוא זה שצריך להכיל את הכל, החל מהטיפול הפיזי, דרך החינוך וכמובן, גם להעניק להם חום ואהבה אחרי יום ארוך וקשה. אבות רבים מתקשים לבצע את המולטי טסקינג הזה, למרות שהם התכוננו רבות לרגע הזה. יש אנשים שיודעים שהם רוצים ילדים בשלב מסוים של החיים כבר מגיל צעיר, ויש אנשים שנקלעו לסיטואציה, אך עד שהתהליך מתרחש, יש להם זמן לעכל זאת.

לא מתאים לכל אחד

גידול של ילד זה לא משהו שמתאים לכל אחד. יש אנשים שעושים ילדים ומגדלים משפחות כי זו דרך הטבע. אחרים נקלעים לסיטואציות ויש אף אנשים שמחליטים שהם אינם רוצים ילדים באף שלב של החיים. כל בחירה היא לגיטימית, ובמיוחד בחירה להפוך להורה כנגד כל הסיכויים. הבקשה להפוך לאב חד הורי היא אינה טריוויאלית, ואינה מוכרת כפי הבקשה להפוך לאם. יש תפיסה מיושנת לפיה נשים צריכות להפוך לאימהות באופן טבעי, בעוד אצל דברים זוהי בחירה. לכן, הבקשה להפוך לאב חד הורי היא די חריגה, ומסתכלים עליה מוזר. עם זאת, אנשים שרוצים להפוך להורים כנגד כל הסיכויים, הם אלו שהופכים להורים הכי טובים, מכיוון שהם בחרו את הדרך הקשה במודע.

כמות הולכת וגדלה

הכמות של אבות חד הוריים הולכת וגדלה בשנים האחרונות, כאשר יש יותר ויותר מודעות לנושא, ויותר קבלה בקרב הציבור. עם זאת, לא תמיד מקבלים האבות את הקרדיט הראוי ואת התמיכה הראויה להם. במסגרת לימודי עבודה סוציאלית מבינים העובדים לעתיד כי מדובר באוכלוסייה מאוד מיוחדת, שיש לתת לה תשומת לב יוצאת דופן. אלו אנשים שהלכו נגד הזרם, ונגד המקובלות החברתיות ויצרו לעצמם תא משפחתי קטן, שזקוק לעזרה גדולה. אבות חד הוריים הכניסו את עצמם לסיטואציה מורכבת מאוד, והמדינה היא זו שצריכה לתמוך בהם, כדי לתת את הבמה לאנשים נוספים שרוצים לעשות את המהלך הזה.

הכלה והבנה

אב חד הורי שקם בבוקר לא יכול לקבל עזרה מאף אחד, במיוחד אם הילד קטן. הוא צריך לשאת בכל העלויות, לדאוג לחינוך ולגידול הילד, ולקבל החלטות לבד. קבלת ההחלטות היא לעיתים מורכבת ומגיעה עם קשיים המגיעים מהסביבה. העבודה של עובד סוציאלי טוב הוא להוריד את רעשי הרקע, לספק מעטפת תומכת ולעזור גם בפן המנטלי וגם בפן התפעולי של היום יום. האתגרים הם קשים ומורכבים עבור אבות חד הוריים, וזה נכון לכל שלב בחיי כל ילד. יש קשיים צפויים ולא צפויים, ויש קושי מובנה להגיע לנחלה. עם עזרה נכונה מהמדינה והכרה בזכותם של אבות חד הוריים, אפשר להגיע למצב טוב ובריא, שכל מי שבוחר להפוך לאב חד הורי, יקבל את התמיכה הראויה והמגיעה לו.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5383572
5YMe9kx5HcURvzlayF7myy_jbtsLKbc5hdDi3ILCfA0
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-bVL15pdQ0-UK7scpEUEdADMXXsQElT7tvT-yN1Ttzlk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form