איך תראה האקדמיה בעוד 10 שנים?סיכום דו"ח 2022 EDUCAUSE Horizon Report

תמונה
איך תראה האקדמיה בעוד 10 שנים?סיכום דו"ח 2022 EDUCAUSE Horizon Report

עודכן: 24 באוק׳ 2022

העולם שסביבנו משתנה בקצב מהיר יותר ויותר. השינויים באים לידי ביטוי במישורים שונים. הטכנולוגיה מתפתחת, הסדר החברתי משתנה, הפוליטיקה לובשת ופושטת צורות, הכלכלה מקבלת פנים חדשות, ואפילו הסביבה הפיזית שלנו משתנה. שינויים אלו קשורים ותלויים זה בזה, ומשבר מגפת הקורונה אף העצים והבליט את השינויים.

לשינויים אלו יש השפעות על העולם האקדמי. אילו גורמים משפיעים על העולם האקדמי? כיצד הם משפיעים? האם יש לחשב מסלול מחדש על צורתו של העולם האקדמי? כיצד ייראה העולם האקדמי בשנים הבאות

שאלות אלו נידונות בהרחבה על ידי פאנל של עשרות מומחים מאוניברסיטאות שונות בדו"ח Horizon המתפרסם מדי שנה.

המומחים נתבקשו להעריך מהן ההשפעות של הגורמים השונים על העולם האקדמי, ומה היא מידת ההשפעה של כל אחד מהם.


אחד המוטיבים המרכזיים עליהם מצביעים המומחים כגורמי שינוי, הוא היכולת המתפתחת של עבודה ולמידה באמצעות טכנולוגיה, אשר משפיעה על צורת הלמידה ומאפשרת למידה מרחוק ולמידה בקצב ובזמן המותאמים ללומד.

  • ​תחת הרצאות אקדמיות ארוכות, גדל השימוש ביחידות הקנייה קצרות, המחולקות ביניהן בתרגול ממוקד.

  • הסטודנטים מקבלים משוב מיידי על עבודתם ובכך מחליטים האם עליהם לחזור על יחידת הלימוד, או להמשיך הלאה לשלב הבא.

  • ההקניה נעשית על פי רוב באופן פרטני, ואילו מפגשי המליאה יכולים לשמש כמקום לשאילת שאלות ולעיבוד משותף של החומר הנלמד.

בדומה לשינוי ברמת ההרצאה, משתנה גם מבנה התואר כולו. תחת תארים ארוכים ומובנים שאורכים מספר שנים, הלומדים יכולים לבחור קורסים שונים, מתחומים שונים, ובכך לדייק את הלמידה לצרכיהם המקצועיים.

לשינויים אלו יש גם השפעות על נחיצותה של האקדמיה בכלל. הלמידה מרחוק הופכת את חומרי הלמידה לזמינים, נגישים וזולים יותר. בנוסף לכך, חברות שונות, כבר אינן דורשות תואר אקדמי רשמי בכדי להתקבל לשורותיהן. הדבר גורם לירידת המוטיבציה של סטודנטים להשתמש בשירותיהם של המוסדות האקדמיים, ולשלם שכר לימוד גבוה.


לאור זאת, מצביעים המומחים על מספר תרחישים אפשריים לעתיד האקדמיה. האופטימי שבהם הוא תרחיש השינוי וההתאמה:
  • האקדמיה צריכה לשנות פניה על מנת להיות רלוונטית.

  • יש להתחיל ולאמץ הוראה והקנייה ביחידות קטנות וממוקדות.

  • יש להיות מחוברים יותר לעולם האמיתי - להתאים את חומרי הלמידה ואת המיומנויות לדרישות המקצוע, ולהרגיל את הסטודנטים להיות בעלי יכולת למידה והתפתחות מתמדת.

  • בכדי לאפשר את צורת הלמידה הזו, ממליצים המומחים על שימוש בטכנולוגיות המאפשרות ומעודדות למידה עצמית ולמידה מרחוק.


לסיום, המומחים התבקשו להעריך את רמת ההשפעה על איכות הלמידה, של כל אחד מהכלים והגורמים עליהם הם הצביעו כנצרכים. הגורם שזכה לציון הגבוה ביותר, הוא הכשרת הסגל האקדמי לשינויים אלו. גם כאן, אצלנו, פועלת היחידה למצוינות וחדשנות בהוראה, שמאפשרת ליווי, ייעוץ וסיוע בהתאמת חומרי לימוד לעולם הפדגוגי והטכנולוגי המשתנה.