בואו נדבר על הפיל שבחדר: למידה דיגיטלית למה???

עודכן: 1 בינו׳

האקדמיה, שבה מתקיימים תהליכי מחקר לצד הוראה ולמידה, היא חלק מעולם שעובר מהפיכה דיגיטלית.

 

המהפכה הדיגיטלית שינתה את סביבת האדם. בעולם המשתנה של היום לא די בלמידה וצבירת ידע, כיוון שהידע מתיישן במהירות. כדי להיות מומחה תוכן נדרשת למידה עצמית ומתמדת. הולך וגובר הביקוש לכוח אדם יצירתי המסוגל לאמץ חדשנות ולקדמה, המיומן בפתרון בעיות מורכבות, תוך שימוש מושכל במידע המגוון העומד לרשותו. למידה ופתרון בעיות בצורה אינטרדיסציפלינרית יכולים להיות ממומשים על ידי חברי צוות שאינם חייבים להיות באותו המרחב הפיזי ולכן בין המיומנויות והיכולות החשובות הן היכולת להשתמש במגוון אמצעי תקשורת מקוונים ועבודת צוות.

 

הדור שנולד בעידן הדיגיטלי, הוא דור עידן המידע – ההשפעה הדיגיטלית ניכרת בכל אורחותיו, והוא בעל כמה מאפיינים בולטים:

  • שואפים לחופש מידע ולחופש ביטוי

  • מתאימים את סביבתם לטעמם האישי

  • מחליטים החלטות על סמך מידע

  • המידע המרובה לימד אותם "לצאת מהקופסה"

  • התנהלותם מאופיינת בשקיפות ושיתוף

  • מהירים בלמידה, בתקשורת ובעיקר בלמידת אמצעים טכנולוגים חדשים

  • רודפי חדשנות ואורייני טכנולוגיה

השינויים בעקבות המהפכה הדיגיטלית מעמידות דרישות חדשות הנחוצות להשתלבות בהצלחה בחברה במאה ה-21. להלן שמונה מיומנויות וכישורים המקובלים ברוב המודלים:

  1. מיומנויות שימוש בכלי תקשוב (אוריינות של טכנולוגיית מידע ותקשורת).

  2. כישורי שימוש במידע (אוריינות מידע, מידענות).

  3. כישורי חשיבה מסדר גבוה.

  4. כישורי שיתוף (היכולת להיות חבר צוות).

  5. כישורי תקשורת ושפה (תקשור בכל צורות הייצוג של המידע)

  6. כישורים של התנהלות אוטונומית.

  7. כישורים של התפתחות אישית (היכולת להתפתח לאורך כל החיים).

  8. אתיקה ומוגנות במרשתת.

אין אנו יכולים להתעלם מהתמורות שחלו במאפייני הלומדים ובסביבת החיים שלהם שהיא עתירת מחשבים, מרושתת בתקשורת ומוצפת מידע. ראוי שגם באקדמיה ייווצרו תנאי למידה המותאמים למאפיינים והצרכים של הלומדים, ולהקהות להם את הכישורים הייחודיים הדרושים במאה ה-21, למחקר ותעסוקה.

מתוך: מלמד, ע. 2017 , השפעות המהפכה הדיגיטלית על החינוך. מתוך מלמד, ע. וגולדשטיין, א. (עורכים) הוראה ולמידה בעידן דיגיטלי. מכון מופ"ת.

 

השתכנענו. מה עכשיו?

מודל SAMR לשילוב טכנולוגיה דיגיטלית בהוראה (Pentedora, 2006) הוא מקום טוב להתחיל ממנו. המודל מתאר 4 רמות של דיגיטציה (החלפה, הרחבה, שינוי והגדרה מחדש) כאשר שתי הרמות הראשונות מתארות שיפור של תהליכי למידה באמצעות טכנולוגיה דיגיטלית, בעוד שתי הרמות הבאות מתארות טרנספורמציה של ממש בתהליכי הלמידה.

מקור: http://www.hippasus.com/rrpweblog/archives/2012/08/14/SAMR_SixExemplars.pdf

 

כשאנו חושבים על תהליך למידה כלשהו שאנו מקיימים בקורס, 4 השאלות הבאות, המקבילות לשלבי המודל, יעזרו לנו לקבוע האם לשילוב טכנולוגיה דיגיטלית יהיה ערך ממשי:

  1. האם הסטודנטים שלי ירוויחו משילוב טכנולוגיה דיגיטלית בתהליך הלמידה?

  2. האם טכנולוגיה תשפר או תייעל את תהליך הלמידה?

  3. האם שילוב טכנולוגיה יכולה לגרום לשינוי רצוי בתהליך הלמידה?

  4. האם שילוב טכנולוגיה בתהליך הלמידה יכול לפתוח מרחב של אפשרויות שלא היו קיימות לפני כן?

אם התשובה לאחת או יותר מהשאלות האלו היא "כן" - הצעד הבא הוא לבחור את הטכנולוגיה המתאימה ביותר. לצורך כך, היחידה למצוינות וחדשנות בהוראה מעמידה יועצים טכנו-פדגוגיים שישמחו ללוות אתכם בבחירה, הטמעה ובדיקה של כלים טכנולוגיים.

 

למידע ורעיונות נוספים: פיתוח יחידת הוראה המשלבת כלים דיגיטליים על-פי מודל SAMR (צוות אוריינות דיגיטלית של משרד החינוך)

 

 


 

 

חידושון

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5364580
NczLUxh_uaw-_sJb5A6V9PbcwV4-0EC6zE1gSilR8tw
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-_ev5BZefLraktGHL6ZKRXY3INivBZ34Z6DNipL1pzBk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form