לוחות שיתופיים בעולם העבודה והחינוך

תמונה
לוחות שיתופיים בעולם העבודה והחינוך

 

לוח דיגיטלי שיתופי (online whiteboard) הוא הגרסה האינטרנטית של לוח לבן הנמצא בכל כיתה או חדר ישיבות. מלבד השימושים המסורתיים של לוח כיתתי (כתיבה, ציור, יצירת תרשימים), הלוח המקוון כולל מספר יתרונות אשר הופכים אותו לכלי עבודה יעיל מאוד בעולם התעשייה וההייטק:

  • הלוח כולל ממשק גרפי וצבעוני, ואובייקטים מוכנים מראש (פתקים, צורות, טבלאות) שניתן להזיז, להגדיל או להקטין.

  • הוספה או הסרה של מידע מתבצעת בקלות ובמהירות וניתן לשחזר גרסאות קודמות.

  • הלוח אינו מוגבל במקום - ניתן להרחיב אותו לפי הצורך.

  • ניתן לאפשר גישה, הוספת תגובות או עריכה של הלוח ע"י כל אחד מחברי הקבוצה, בכל זמן ומכל מקום.

לאור יתרונות אלו, לוחות שיתופיים נמצאים בשימוש רב בחברות וארגונים שונים לצורך ביצוע סיעור מוחות, ריכוז מידע והצגתו, וכן לניהול משימות ופרויקטים.

 

לוחות שיתופיים לצורך הוראה ולמידה

 

לוחות שיתופיים יכולים להיות יעילים גם בכיתות לימוד מכיוון שהם מאפשרים לתלמידים ולמורים לשתף רעיונות ולעבוד יחד על פרויקטים בזמן אמת. ללמידה בעזרת לוחות שיתופיים ישנם מספר יתרונות פדגוגיים:

  • בדומה ליתרונות שהם נותנים לעולם העבודה, הם מאפשרים למידה שיתופית או עבודה משותפת על פרויקט. בזאת הם יכולים להקנות לתלמידים כישורים של שיתוף פעולה, וסיעור מוחות בין משתתפי הדיון.

  • הם מעודדים למידה פעילה. לדוג', המורה יכול לבקש מכלל התלמידים לענות על השאלה שהוא הציב על הלוח. המורה מרוויח את תשובותיהם של אותם תלמידים ביישנים, שלא היו משתתפים בדיון פתוח בכיתה. הלומדים נעשים פעילים בלמידה - במקום לשבת ולהקשיב למורה באופן סביל, הם נדרשים לפעול, להציע פתרונות, ולתרום את דעותיהם אודות החומר הנלמד.

  • גם הממשק הגרפי של הלוחות השיתופיים מועיל ללמידה, בכך שהוא מאפשר לארגן את החומר הנלמד כאינפוגרפיקה, כך שהחומר אינו נצפה כטקסט מתמשך, ואולי משעמם, אלא מוצג במבנה גרפי שמקדם הבנה אינטואיטיבית של הנושא ("שמש" מושגים, עץ, ועוד).

  • הם זמינים ברשת, ללא צורך בהתקנה של תוכנה נפרדת, ולכן השימוש בהם מתבצע בקלות ובמהירות.

מחקרים הראו שמעבר ליתרונות הפדגוגיים של שימוש בלוחות שיתופיים, הלוחות גם מתקבלים באהדה בקרב הלומדים. שימוש בלוחות מעלה את רמת המוטיבציה והעניין של הסטודנטים, הם פשוטים לתפעול, ומאפשרים למידה שיתופית.

 

להלן דוגמה מתוך קורס במכללה לשימוש של קבוצת סטודנטים בלוח שיתופי:

 

מעניין?

 

למכללת תל חי יש גישה לשימוש מלא (לאירגונים בתחום החינוך) בלוח השיתופי הפופולרי Miro. אם ברצונכם להתנסות בעבודה עם לוח שיתופי, או להתייעץ אודות שילוב שלו בתהליכים לימודיים, פנו אלינו ונשמח לעזור!