מה חדש בעולם הטכנולוגיה החינוכית (EdTech)?

עודכן: 24 באוק׳ 2022

באביב 2022 התקיים בלונדון כנס ה-EdTech הגדול בעולם - BETT*. הכנס מתקיים מדי שנה, ומציג את החידושים האחרונים בעולם ההוראה והלמידה באמצעות טכנולוגיה. מעל 30,000 מבקרים הגיעו השנה לאירוע, שכלל מאות מיצגים והרצאות מקצועיות במספר תמות מרכזיות: מנהיגות, מגמות עתידיות, הכלה, רווחה (Wellbeing), מיומנויות וחדשנות.

 

להלן מספר נושאים שבאו לידי ביטוי נרחב בכנס, ועתידים להמשיך וללוות אותנו בשנים הקרובות. רוב הפתרונות שהוצגו יועדו לבתי ספר, אך בקלות ניתן להתאים אותם גם למוסדות ההשכלה הגבוהה.

 

מערכות ללמידה פרסונלית

בכנס הוצגו מגוון רחב של פיתרונות המאפשרים למידה פרסונלית (למידה מותאמת למאפייני הלומד) של נושאים שונים ואף של תכניות לימוד מלאות. רוב המערכות עושות שימוש ברמה כזו או אחרת של אינטיליגנציה מלאכותית לצורך התאמת תהליכי הלמידה לאופי ולידע של כל לומד. תכנון מערכות אלו שם דגש רב על פשטות ההפעלה של הכלים הדיגיטליים, מתוך מטרה לאפשר למורים לנצל את זמן ההוראה שלהם להובלת תהליכים פדגוגיים משמעותיים. חלק מהמערכות כוללות גם היבטים של הערכה שאינה מבוססת רק על ידע וציונים, אלא על מיומנויות שונות הבאות לידי ביטוי במהלך הלמידה.

 

חשיבה מחשובית וקידוד

חשיבה מחשובית היא תהליך החשיבה והניסוח של בעיות ופתרונות עבור הבעיות, באופן שמחשב יוכל לבצע אותם. הקידוד הוא החלק היישומי של החשיבה המחשובית, המאפשר לנו ליצור אפליקציות שונות. החשיבה המחשובית נכנסת בשנים האחרונות לתוך תוכניות הלימודים בבתי הספר, ועשרות רבות של חברות מייצרות כיום מוצרים המאפשרים אימון יישומי בקידוד של תוכנות, רובוטים שונים, כלי תחבורה ועוד. הקידוד עצמו מתבצע בשפת בלוקים אשר פותחה באוניברסיטת MIT ומיועדת במיוחד לילדים וללומדים המבצעים את צעדיהם הראשונים בעולם היצירה הטכנולוגית.

 

מציאות מדומה ורבודה למרות הבאזז הקיים כיום סביב עולמות המטה-וורס (metaverse), לא הוצגו בכנס בשורות חדשות בתחום זה. מספר רב של חברות עוסקות בפיתוח תכנים לימודיים המיועדים למשקפות מציאות מדומה, וכן מוצרים שונים העושים שימוש ביכולות של מציאות רבודה וכך מבצעים חיבור בין העולם הפיזי והווירטואלי. בקטגוריה זו אפשר גם לכלול מספר מוצרים הכוללים הקרנה אינטראקטיבית, וכך מאפשרים ללומדים לשחק באופן פעיל ע"י דריכה על תשובות שונות המופיעות על הרצפה, או זריקת כדור על תשובות המוצגות על הקיר.

 

 

ציוד קצה לכיתות

כל ענקיות האלקטרוניקה הציגו בכנס את המוצרים המתקדמים ביותר שלהם המיועדים לשיפור עבודת המרצים והמורים בכיתות - מגוון רחב מאוד של לוחות חכמים (שקצת נזנחו ברוב מוסדות החינוך בארץ), ציוד מיחשוב, ציוד לצילום מיטבי של השיעורים ומערכות לשליטה בתאורה ובאקלים בכיתה.

 

*British Educational Training and Technology Show