פתיחה לשיעור בלמידה מרחוק

עודכן: 24 באוק׳ 2022

מחקר ישראלי, שפורסם לפני כשנה, בחן את חווית הלמידה המקוונת והעלה שלאינטראקציה עם המרצה ישנה חשיבות גדולה בעיצוב חווית הסטודנטים בקורס. מחקרים מראים שמרצה אמפתי תורם לחוויית הלמידה החיובית של הסטודנטים ואף למידת התמדתם והצלחתם. למרצה תפקיד מרכזי גם ביצירת החוויה החברתית של הסטודנטים בקורס. ככל שהמרצה מעודד תחושת קהילה בין הסטודנטים ומעורר אינטראקציה חברתית ותמיכה הדדית, כך נתפסת חווית הלמידה המקוונת כמוצלחת יותר בעיני הסטודנטים. להלן מספר טיפים על ידיהם יכול המרצה לשדר אמפתיה ולתרום לחוויית הלמידה המקוונת של הסטודנטים.


1. להקדיש זמן לשיחה. בתחילת השיעור מומלץ לעשות 5 דקות של התכנסות: כשכל המיקרופונים של הלומדים פתוחים - מתקשרים איתם, שואלים לשלומם ומבקשים שישיבו. כך מוודאים שכולם רואים ושומעים ובנוסף משיגים תחושת אחדות ושייכות לקבוצה שעומדת לצאת יחד למסע קצר. בסוף השיעור מומלץ שוב לפתוח מיקרופונים ולהקדיש 5 דקות כדי לשמוע איך היה השיעור, התרשמותם וחוויותיהם, לעשות סיכום קצר ולהיפרד עד השיעור הבא.

 

2. מעשה שהיה. ניתן להתחיל את השיעור עם משפט מסקרן כגון: "אתם לא תאמינו מה קרה לי אתמול..." והמשיכו בסיפור ראליסטי או דמיוני אשר עשוי לשַרֵת ולכוון את הלומדים אל הנושא שילמד בשיעור. מחקרים רבים הוכיחו שסיפורת המשולבת בשיעור מעוררת ומעודדת את התלמיד להתחבר ולהקשיב לשיעור, בעיקר כאשר המרצה מספר על קורותיו וחוויותיו האישיות, החיבור והאותנטיות גורמים למעורבות חיובית.

 

3. סרטון. ניתן לעשות שימוש בסרטון קצר וקולע, אשר ייצר סקרנות אצל הלומד ויגייס אותו לקשב כבר בדקות הראשונות של השיעור. רצוי לא להקרין את הסרטון עד סופו אלא לעצור "בנקודת מתח", זו עשויה להיות כל שנייה בסרטון שבה יידרשו הסטודנטים להרהר, לחזות ולעורר את המחשבה באשר למתפתח בהמשך, מה שמזמן פתיח מגרה "ומעורר" תרתי משמע לדיון פורה ולשיעור יעיל.

 

4. לחוד חידה. ניתן להתחיל את השיעור בחידה המעוררת את היצר המשחקי של הלומדים, מגרה את חוט המחשבה ויוצרת עניין וחוויה כבר בתחילת השיעור. נסו לחשוב על חידה מעניינת, שניתן למצוא את התשובה עליה בעזרת החומר הנלמד.

 

5. לזוז, לזוז, לזוז. ישיבה ממושכת מול המסך עלולה להיות מתישה, ולפגוע ביכולת הלמידה. פעילות גופנית ידועה כמעוררת את נוזל הדופמין והסרוטונין שבאזור המוח הקידמי, נוזל זה אחראי על חיבור הנויורונים העִצביים שקשורים ליכולת הקשב והריכוז של התלמידים. לפתוח את השיעור במספר דקות של פעילות אירובית משעשעת, כמו קפיצה במקום, ריקוד לצלילי שיר קצבי ועוד, אשר תרגיע ותעלה את רמות הסרוטונין והדופמין. ניתן כמובן לשלב פעילות שכזו גם במהלך השיעור כאשר מרגישים שהתלמידים כבר עייפים מהקשבה, ורוצים לתת "זריקת מרץ" להמשך השיעור.

 

קישור למאמר המלא

 


ולסיום, האם אמפטיה באה לך באופן טבעי? 😊