שילוב כלים דיגיטליים - איך להתחיל?

עודכן: 24 באוק׳ 2022

תקופת הקורונה דחפה את כולנו לשימוש מוגבר באמצעים טכנולוגיים בקורסים. שילוב טכנולוגיה בהוראה אינו רעיון חדש. במאמר שפורסם כבר לפני מספר שנים, מונה הכותבת מספר גורמים שעלולים להקשות על שילוב אמצעים טכנולוגיים בהוראה: דרישה להשקעה מהותית של זמן ומאמץ בתכנון ובהפעלת הטכנולוגיה בהוראה בכיתה; דרישה לשינוי בתפקיד המורה; כשלים בהתאמת הטכנולוגיות להוראה בכיתה; כשלים בתמיכה להפעלת הטכנולוגיה, ועוד.

 


 

מאמר חדש יותר, שפורסם לפני מספר חודשים בצל תקופת הקורונה, בדק אילו גורמים משפיעים על יכולתם של מרצים להתגבר על הקשיים, ולשלב אמצעים טכנולוגיים בקורסים שלהם. החוקרים בדקו גורמים אישיותיים, גורמים חברתיים, וגורמים הקשורים לתפיסת הטכנולוגיה בעיני המרצים. החוקרים מצאו שהגורמים האישיותיים המשמעותיים הם: חשיבה מכוונת צמיחה – כלומר, האמונה של המרצה ביכולתו לפתח את יכולותיו על ידי השקעת מאמץ; חיפוש עזרה – יכולתו של המרצה להשתמש במשאבים חיצוניים לפתרון בעיות, ויכולתו להתמודד עם לחצים או קשיים; מסוגלות עצמית – אמונתו של המרצה לגבי כישוריו בהוראה. מעבר לגורמי האישיות, הם מצאו שתפיסת הטכנולוגיה כמועילה, גם היא גורם משמעותי לשילוב הטכנולוגיה בקורסים.

 


 
לאור ממצאי המחקר, ניתן להציע מספר הצעות שיועילו לנו בשילוב אמצעים טכנולוגיים:

1. להאמין בעצמנו – הרבה מהטכנולוגיות המוצעות היום בשוק נבנו עם דגש חזק על הנדסת אנוש, עם רצון להיות ידידותיים למשתמש. בהרבה מקרים, התעסקות או "משחק" עם טכנולוגיה חדשה, תאפשר לכם ללמוד להשתמש בה, גם בלי צורך בלימוד מסודר. אתם יכולים ללמוד בעצמכם להשתמש במגוון רחב של אמצעים טכנולוגיים שישפרו את רמת ההוראה שלכם. 2. לא לפחד ללמוד מאחרים – גם אם מדובר בטכנולוגיות מורכבות יחסית, האינטרנט מלא בידע זמין ונוח לגבי מרבית האמצעים הטכנולוגיים הרלוונטיים. בדרך כלל, חיפוש פשוט יניב חומרי לימוד טובים. מעבר לזה, לרשותכם עומדת היחידה למצוינות וחדשנות בהוראה, שנציגיה ישמחו לעזור. 3. פשוט להתחיל – מומלץ, לפחות בשלב ראשון, להשתמש בכלים שכבר קיימים וזמינים לנו. הכלי הדיגיטלי המרכזי איתו אנחנו עובדים הוא מערכת המוודל. המוודל אינו רק לוח מודעות למצגות שלנו, הוא מאפשר שימוש בכלים דיגיטליים שונים ומגוונים. היתרון הגדול של השימוש בו, הוא בכך שהוא מרכז לנו את כל המידע במקום אחד, ומאפשר מעקב מסודר אחר פעילות הסטודנטים.

 


 

כצעד ראשון, מומלץ מאוד להשתמש במערכת הבחנים של המוודל. מערכת הבחנים מאפשרת לנו ליצור מאגר שאלות שמחולק לפי נושאים, ליצור בעזרתו בחנים המתאימים לשלבי הקורס השונים, ולקבל באופן אוטומטי תמונת מצב על רמת ההצלחה של הסטודנטים, כמו גם על הנושאים הדורשים כנראה הסבר נוסף.

 

לחצו כאן לצפייה במדריך - הצעדים הראשונים ליצירת בוחן במוודל.

 

לכל שאלה נוספת או סתם כדי להתייעץ - פנו אלינו!!

 


 

ולסיום,

האם אתם טכנופובים?