מהפכות בארכיאולוגיה?! קורס חדש של אקדמיה בכיכר

להמשך הכתבה - מהפכות בארכיאולוגיה?! קורס חדש של אקדמיה בכיכר

היסטוריה לא פעם נתפסת כאוסף סיפורים הממחישים לנו מי אנחנו, מאיפה באנו ולאן כדאי שנלך, ולכן רובנו  מבקשים למצוא עדויות פיזיות, ארכיאולוגיות, לאישוש או הפרכת התיאור ההיסטורי עליו גדלנו, כך שלא נישאר רק עם סיפור נחמד אלא גם עם עובדות.

המכללה האקדמית תל-חי ומכון המחקר מיגל מזמינים אתכם לקורס הבא של אקדמיה בכיכר, אשר יעסוק בשינויים שעובר מדע הארכיאולוגיה, ונקרא: "מהפכות מחשבתיות והיסטוריות בארכיאולוגיה".

לא במקרה הקורס יתקיים בישוב הוותיק ביותר בעמק החולה - יסוד המעלה – הממוקם בין מגוון אתרים ארכיאולוגיים מפורסמים מתקופת המקרא: תל חצור, בית הכנסת העתיק במרות, בית הכנסת העתיק הסמוך לישוב, ונבקר בחלקם במפגש האחרון של הקורס. ובאמת, מי לא למד בבית הספר על מלכות בית דוד המפוארת? מי לא לעס מסטיק בדיוק כשהמדריכה בטיול סיפרה בהתלהבות על תל דן וכיצד בנה בו ירבעם המורד מקדש לעגל זהב? מי לא התפעל מרשת בתי הכנסת בגליל שקמו בתגובה לחורבן הבית, ובכלל, מי לא שמע שהתנ"כ הוא ספר היסטוריה חשוב, ושניתן (ורצוי!) לתור את הארץ ולמצוא לאורכה ולרוחבה עדויות ארכיאלוגיות רבות לאמיתות הכתוב?

אבל...מתברר שמה שהיה ברור כשמש בימי ילדותנו נתון כיום בוויכוח מדעי לוהט, ומזה מעל עשרים שנה מתנהל קרב איתנים בין ארכיאולוגים בעלי שם באוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית בירושלים בדיוק על השאלות הללו: האם דוד ושלמה אכן היו באמת (או שהם מיתוס שהמציאו מלכי יהודה המאוחרים והנרפים כדי להתהדר בעבר מפואר)?

כיצד נכון לפרש את תוצאות החפירות האחרונות בבית הכנסת ליד יסוד המעלה, בתל אבל בית מעכה ליד כפר גלעדי או בתל דן?

ובמילים אחרות, האם ארכיאולוגיה עוסקת בעובדות או בפוליטיקה?

המרצה, מר גלעד יפה, יטען בקורס שיש בארכיאולוגיה קצת מכל דבר, שהתברכנו באזור גאוגרפי ייחודי אליו התנקזו מהפכות חשובות בתולדות האדם, וכי תחום המחקר עצמו – ארכיאולוגיה – עובר בימים אלו שינוי תודעתי ומחקרי שחשוב לכל אדם להכיר.

החל מיום שני הקרוב, ה- 12.2.2018, מדי שבוע בשעה שש וחצי, מוזמנים כל חובבי המהפכות והארכיאולוגיה לבית הראשונים ביסוד המעלה, לשמוע על העבר הרחוק ולשתף בידע על אתרי ארכיאולוגיה הקרובים לביתם.    

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5394266
K_2DGRF3VAKHD49rZlK2D1dPq3OCpo55zYWKlpyci70
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-c7arCcN0EssoC-kdeTJ4_VIEORaVy4V3q3T_o8SiKBM
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form