​חשיפה לספר ושיח פתוח - "על חבל דק"

להמשך הכתבה - "על חבל דק"

מחקר ראשון מסוגו בוחן את ההשקה בין לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז לבין יצירה אומנותית בקרב סטודנטים לאמנות.

יום שלישי 16 בינואר בשעה 18:00, המוזאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי בהשתתפות זמר סט מנהל המכון לאמנויות בתל-חי.

 

במוזאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי מזמינים, לחשיפת הספר "על חבל דק", שיכלול שיח פתוח בהשתתפות עורכות המחקר שלי הרשקו וד"ר עמלה עינת, שבמשך שנים רבות שימשה כיועצת במרכז "חממה" במכללה האקדמית תל-חי, הפסיכולוג פרופ' חיים עומר ובנו האמן נועם עומר, מנהל המכון לאומנויות בתל-חי זמר ס"ט ואורחים נוספים, בנושא אמנות כאלטרנטיבה לביטוי אינטלקטואלי ויצירתי, עבור תלמידים הסובלים מלקויי למידה והפרעות קשב וריכוז.

 

הספר מציג מחקר חדשני וראשון מסוגו בארץ ובעולם(!) הבוחן את ההשקה בין לקויות למידה ובעיות במיקוד הקשב והריכוז, לבין היצירה האומנותית בקרב סטודנטים לאמנות. למעלה מ-30% מבין הסטודנטים לאמנות ב"בצלאל", חווים קשיים בתחום הלמידה או הקשב והריכוז. האם, כפי שעולה ממחקרים חדשים בתחום חקר המוח, בקרב קבוצה כשרונית זאת, מתקיימת תופעה של פיצוי על החולשות הללו באמצעות פיתוח וטיפוח כישורים אמנותיים? ומה באמת מתחולל בעולמם הרגשי של הסטודנטים לאמנות בעלי לקויות הלמידה? כיצד הם מצליחים למצוא סדר בעולם כאוטי? ואיך מתגברים על תחושת הכישלון?

 

במרכז הספר עומדות עדויות של סטודנטים באקדמיה לאומנויות "בצלאל" בעלי קשיי למידה, לצד יצירות של הסטודנטים. העדויות הן טקסטים נוקבים, חושפניים ולפרקים גם מעוררי השראה, המאיירים את המתחולל בנפש המסובכת בפקעת של רגשות סותרים. עדויות הסטודנטים מציגות את הדרכים הייחודיות בהן מצליחים האמנים הצעירים לעקוף את מחסומי החולשות האינדיבידואליים, לקראת חיים יצירתיים ואינטלקטואליים. לצד מקבץ האמירות מצד הסטודנטים, מילוליות וחזותיות, המהווה המחשה מרתקת לאופיים של הקשיים, כמו גם של עומק ורוחב היכולות של הסטודנטים המשתתפים במחקר.

 

הספר "על חבל דק" מבוסס על מחקר משותף שערכו שלי הרשקו, דיקנית הסטודנטים ב"בצלאל" ועמלה עינת, מומחית בכירה בתחום ליקויי למידה, במסגרת קורס מיוחד שפותח בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, כחלק ממערך התמיכה ללקויי למידה. המחקר מנתח את התבטאויות הסטודנטים ובוחן אותן לאור תפיסת מרחב ההבעה האמנותי ככזה המאפשר לייצר נקודת פריצה לחופשי מההוויה החוסמת והמתסכלת, וכצומת של שינוי וצמיחה. הספר ראה אור בהוצאת הספרים הוצאה גלילית.

 

"תמיד תפסו אותי כאסטרונאוט שמרחף בחלל. בסופו של יום זה אני, עם כל החפצים שמפוזרים סביבי ועם הריחוף התמידי. אבל בתוך כל זה, אני מחובר כעת לצינור חמצן- לאמנות, שבאמצעותה אני יכול לבטא את עצמי בצורה כנה, ברורה ואמתית ושבזכותה אני יכול לנשום ולהמשיך לחיות" (מתוך עדותו של ש.א.).

 

שלי הרשקו, דיקנית הסטודנטים ב"בצלאל", בעלת תואר שני בחינוך לאמנות, מרצה ב"בצלאל" ומורה לאמנות בחינוך המיוחד. ד"ר עמלה עינת, מומחית בכירה בתחום ליקויי למידה, חוקרת וסופרת. מספריה בנושא: "מפתח לדלת נעולה" (2000), "הורים מול מחסום הדיסלקציה" (2003), "כתב אישום" עם ד"ר תומר עינת (2006), "נחיתה קשה" (2006), "וכשאני לעצמי- מה אני?" (2011) ועוד.

הכניסה חופשית!

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5394455
G-Fbu_9B-41Ro_5b2b4qFnD5Dq4KUWNAXMmfFNZqsGw
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-aGJORu569AmQANZ9XGaxWIWJe-NC6MLz-cFxnI9rOZc
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form