מדוע אלפי צעירים לא סגורים על העתיד המקצועי שלהם?

ההחלטה מה ללמוד והיכן, היא אחת ההחלטות המשמעותיות בחיינו. איך מקבלים את ההחלטה ובוחרים את המקצוע הנכון? על כך בכתבה שלפניכם
תמונה
מדוע אלפי צעירים לא סגורים על העתיד המקצועי שלהם?
מדוע אלפי צעירים לא סגורים על העתיד המקצועי שלהם?

שוק התעסוקה עובר טלטלה בשנים האחרונות. ההתפתחות הטכנולוגית מולידה מקצועות חדשים, מאיצה מקצועות מסוימים ומוחקת אחרים. נוסף לכל אלה מגפת הקורונה, שמלווה את העולם בשלוש השנים האחרונות, אף היא גרמה לזעזוע גדול בשוק התעסוקה ולכך שמיליוני צעירים ברחבי הגלובוס לא סגורים על עתידם המקצועי, מתקשים לבחור את תחום הלימוד בו יתמקצעו וייפתחו את הקריירה שלהם.

מומחיות מהמכללה האקדמית תל-חי, מסבירות מדוע קיים קושי רב סביב בחירת תחום הלימודים והמקצוע לעתיד ואיך בכל זאת מקבלים את אחת ההחלטות הכי משמעותיות בחיים.

ד"ר תמר ברקאי, ראש מקבץ סוציולוגיה ואנתרופולוגיה בחוג ללימודים רב תחומיים  אומרת כי "בשני העשורים האחרונים מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל כבר כללה עשרות מוסדות ושיעור הלומדות והלומדים בה עמד על קצת פחות מ- 50%. לכן, מבחינת רבים מהם לימודים לתואר ראשון זה די סטנדרט. בעבודת מחקר שערך לפני מספר שנים גלעד ניצן, סטודנט שלי, נשאלו סטודנטים מדוע החליטו ללמוד באקדמיה. אחת התשובות שחזרה על עצמה בגרסאות שונות הייתה "זה הדבר הבא שעושים בחיים. סיימת צבא, טיול, נהנית, עכשיו תלמד שתהיה לך עבודה." ההבנה או התחושה של הדור הצעיר, שעכשיו מצופה מהם ללמוד מתנגשת הרבה פעמים עם העובדה שהם לא סגורים בכלל על מה ללמוד, בשביל מה, ומה הם רוצים לעשות אחרי התואר. ואפשר להבין אותם. הדור הזה צריך לקבל החלטות בעולם שמשתנה בקצב "מבהיל". אנשים היום מתפרנסים מעיסוקים שלא ידענו אפילו לדמיין אותם בתחילת המאה ה- 21, ולעומת זאת יש לא מעט מקצועות שהולכים ונעלמים משוק התעסוקה. גם מערכת ההשכלה הגבוהה משתנה כל הזמן. יש כיום שפע של מסלולים ותוכניות לימוד שלא היו לפני עשור ויותר - חלקם אולי רק אריזות חדשות של תחומי לימוד מסורתיים, אבל חלק לא מבוטל מהם נותן מענה לשינויים ותהליכים שמתרחשים גם בשוק התעסוקה וגם במדע. זאת תקופה שמצד אחד נפתחות בה כל הזמן עוד ועוד אפשרויות, ומצד שני הקצב המהיר של ההתפתחויות הטכנולוגיות, התחזיות המאיימות בנוגע לשינויי האקלים, המשבר שפקד את העולם בשנתיים האחרונות, יוצרים תחושה גוברת של חוסר וודאות אצל כולנו, ובוודאי בקרב צעירים וצעירות שבדיוק בעת הזאת מצפים מהם לקבל החלטות שיכולות להיות להן השלכות משמעותיות על העתיד שלהם. אז איך בכל זאת אפשר  להחליט? ראשית, אני מציעה לא להתייחס ללימודים כהכרח, אלא כהזדמנות, אפילו פריבילגיה, שלצערי הרב לרבים ולרבות בעולם אין. ושנית, אני ממליצה לבחור תחום לימודים שיתרום להתפתחות אישית, שיקנה ידע, מיומנויות וכלים להבנה והתמודדות עם המציאות החברתית המשתנה.

ד"ר דלית שמחאי, סוציולוגית וראשת החוג לשירותי אנוש במכללה האקדמית תל-חי מוסיפה ואומרת כי "שוק העבודה לאחר הקורונה הפך להיות שוק מעורער ולא יציב ולכן לימודים באקדמיה יכולים להיות פתרון מצוין כאשר בוחרים במוסד לימודים אשר מעניק שאר רוח, מיומנויות למידה ונותן כלים לפיתוח חשיבה יצירתית, חשיבה עצמאית וביקורתית. כישורים אלה העוסקים בפיתוח עצמי מקנים את היכולות להגיע אל שוק התעסוקה, עם כישורים מגוונים וורסטיליות רבה. לכן,  יש לבחור מוסד לימודים שמגדיל את הנפש, מעצים את הפרט ואת החזקות והיתרונות האישיים שלו, כך שיאפשרו לו השתלבות מוצלחת בשוק התעסוקה".

זו הסיבה שצעירים רבים בוחרים להגיע עד למכללה האקדמית תל-חי, המציעה לסטודנטים את האפשרות לרכוש מקצוע מבוקש ולצד זאת לפתח את הכישורים החשובים הללו, לצאת מאזור הנוחות, להתנתק מהסביבה המוכרת, לקבל פרספקטיבה חדשה על החיים, להתמודד ולגדול לעצמאות.

לא סגורים על מה ללמוד? ביום הפתוח שתקיים המכללה תוכלו להתייעץ עם יועצי לימודים, ראשי חוגים ומרצים, סטודנטים ובוגרים, שייסעו ויכוונו ויתנו את כל המידע על הנעשה במכללה הצפונית, השוכנת בליבו של נוף פסטורלי. 
בתל-חי 15 חוגים אקדמיים לתואר ראשון המחולקים לשלוש פקולטות: הפקולטה למדעים וטכנולוגיה מעניקה תואר B.Sc בחוגים: מדעי החי (כולל התמחות חדשה בבריאות בעלי חיים), מדעי התזונה, מדעי המזון, ביוטכנולוגיה במסלולים: קדם רפואה, ביו-דאטה וחקלאות. מדעי המחשב, ומדעי הסביבה. הפקולטה למדעי החברה והרוח, מעניקה תואר B.A בחוגים: חינוך, לימודים רב-תחומיים, כלכלה וניהול, פסיכולוגיה, שירותי אנוש, עבודה סוציאלית וללימודי מזרח אסיה.  בפקולטה לחינוך והוראה, השוכנת בקצרין נלמד החוג לתואר ראשון בחינוך והוראה והחוג לתואר ראשון בחינוך גופני (B.Ed). במסגרת החוג לחינוך והוראה ניתן ללמוד במסלולים לחינוך מיוחד, הגיל הרך, יהדות, לימודי ארץ ישראל, מתמטיקה, אנגלית, לשון עברית, חינוך גופני, מדעים וביולוגיה. בכל אחד מן החוגים ניתן ללמוד במסגרת תכנית המצטיינים להוראה - רג"ב (ראש גדול בהוראה).  

בנוסף לכך מציעה המכללה 17 תכניות לימוד לתואר שני. בפקולטה למדעים נלמדות התכניות בביוטכנולוגיה, מדעי התזונה ומדעי המים. בפקולטה למדעי החברה והרוח נלמדות התכניות בניהול וכלכלה, התנהגות ארגונית, עבודה סוציאלית, לימודי גליל, דרמה-תרפיה, חינוך, פסיכולוגיה חינוכית ופסיכולוגיה התפתחותית טיפול באמצעות אומנות, בפקולטה לחינוך והוראה  נלמדות התוכניות לתואר שני (M.Ed ) בניהול וארגון מערכות חינוך, הוראת החינוך גופני ותואר שני מוסמך בהוראה בהתמחויות: ביולוגיה, יהדות, ארץ ישראל, לשון עברית ומתמטיקה (M.Teach).

סגל ההוראה  בתל-חי מורכב מחוקרים ומומחים מובילים בתחומם, במגוון רחב של תחומים: החל מחינוך ועבודה סוציאלית, פסיכולוגיה וטראומה, דרך נושאים הקשורים לחקלאות, סביבה, מים וביוטכנולוגיה ועד תזונה, מזון ועוד. במכללה מעבדות מחקר מתקדמות, הכוללות ציוד וטכנולוגיות משוכללות, המשמשים את הסגל האקדמי והסטודנטים לביצוע מחקרים אקדמיים ומחקרים יישומיים. אך לא רק התשתיות מתקדמות, גם מספר שעות המעבדה בתל-חי גבוה בצורה משמעותית מזו של הסטודנטים לתואר ראשון, הלומדים במוסדות אקדמיים אחרים בארץ, דבר הנותן לסטודנטים של תל-חי יתרון בולט על-פני סטודנטים אחרים ומקנה להם ידע מעשי עצום בביצוע עבודות חקר ברמה הגבוהה ביותר. זו הסיבה לכך שבוגרי תל-חי מצליחים מאוד בתארים מתקדמים במוסדות הנחשבים ביותר בארץ, כמו מכון ויצמן למדע.   
המכללה מסייעת לסטודנטים הזקוקים במלגות לימודים, מלגות מחייה ומלגות הצטיינות. ובנוסף לכך, מפעילה תכנית מיוחדת, המאפשרת לסטודנטים מהחוגים השונים להשתלב בתעסוקה, כבר במהלך לימודיהם באקדמיה. כך ניתן היום למצוא סטודנטים מהחוג למדעי המחשב אשר עובדים במפעלי היי-טק כדוגמת BMC מלאנוקס ותדירן-קשר. הסטודנטים, מקבלים מלגה חודשית גבוהה ורוכשים ידע וניסיון עשיר כבר בתקופת לימודיהם. רובם הגדול משתלב באופן קבוע במקום התעסוקה עם סיום לימודיו. 
תל-חי מציעה חוויה סטודנטיאלית ייחודית ומהנה, חיים התוססים בגליל, בקהילת סטודנטים גדולה ומגוונת, שלומדים ביחד, גרים ביחד, מבלים, עובדים, ומטיילים בנחלים הזורמים ובטבע הירוק.

לא סגורים האם ללמוד ? לא סגורים מה ללמוד? יש מי שיסייע לכם לקבל החלטה ולבחור תחום הלימוד והמקצוע לחיים המתאים ביותר עבורכם. מוזמנים להגיע ליום הפתוח של המכללה האקדמית תל-חי שיתקיים ב- 18/8/2022. במהלכו ניתן יהיה לשמוע את כל הפרטים על החוגים האקדמיים ותכניות הלימוד הייחודיות. ניתן יהיה לקבל ייעוץ אישי מראשי החוגים,  ממרצים בכירים, סטודנטים ובוגרים. בנוסף ניתן יהיה לקבל את כל המידע על מלגות לימודים, מעונות, אגודת הסטודנטים, אפשרויות התעסוקה, הבילויים, חיי החברה והכי חשוב איזה כישורים יוצאי דופן תוכלו לרכוש במקום המיוחד הזה שיאפשר לכם לצאת מאיזור הנוחות ולהגיע למקומות נפלאים.

הנרשמים ללימודים ביום הפתוח לתוכניות התואר הראשון יזכו לקיזוז דמי ההרשמה בסך 380 ₪.  להרשמה ולפרטים נוספים ניתן לשוחח עם מרכז ייעוץ והכוונה ב*9827. 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5376083
oIXOsvVxIpgYxmBzaLCqTc3B9WcbeRSqcgcqa3P3O8o
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-XJvNw3bbSSBS8bQwj2LMg5uECQCfcG47ttY2Uq6IWvc
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form