למידה בהכוונה עצמית (והצצה לאתר קמפוס-IL)

תמונה
גרף למידה בהכוונה עצמית

 

שינויים מהירים ותדירים בעולם הטכנולוגיה וזמינות הידע, גורמים לשינויי תפיסה במיומנויות והידע להם זקוק אדם בכדי להצליח בעולם התעסוקה. מעסיקים מצפים מהעובדים שלהם להיות מסוגלים ללמוד בכל רגע נתון את הדרישות המתחדשות של תחום העבודה, ולא להסתפק בידע אותו רכשו בלימודי ההכשרה למקצוע. לאור זאת, עולם ההוראה האקדמית נקרא להקנות לסטודנטים הבאים בשעריו ידע ומיומנויות הנדרשות למקצוע שלהם כפי שהוא כיום, וכן מיומנויות שיאפשרו להם להמשיך לפתח את כישוריהם המקצועיים לאורך השנים.

תמונה
גרף למידה בהכוונה עצמית 2

אחת המיומנויות עליהן מצביע המחקר כמיומנות חשובה לעובדי העתיד היא "למידה בהכוונה עצמית" (Self Directed Learning). מיומנות זו מוגדרת כתהליך בן חמישה שלבים בהם נוטלים הלומדים יוזמה ב:
  • אבחון צרכי הלמידה.

  • גיבוש מטרות הלמידה.

  • זיהוי וגיבוש משאבי למידה.

  • בחירה ויישום של אסטרטגיות למידה מתאימות.

  • הערכת תוצרי הלמידה.

ספרות המחקר חושפת מאפיינים שונים שמאפשרים הצלחה של הלומדים בהכוונה עצמית:
  1. ויסות עצמי - היכולת לתכנן, לכוון ולשלוט ברגשות, מחשבות והתנהגויות לאורך תהליך הלמידה.

  2. אמון עצמי - לומדים שמאמינים שיש להם את היכולת ללמוד דברים חדשים בכוחות עצמם, ושאינם מפחדים מהתנסות, נוטים להיות יותר סקרנים, יותר פתוחים, ויותר מתמידים בלמידה. כמו כן, אחד הגורמים המרכזיים ביכולת לפתח מוטיבציה ללמידה, הוא אמון הלומד ביכולותיו.

  3. אחריות אישית - הנכונות של הלומד לקחת אחריות מלאה על מעשיו, ובכלל זה על החלטות שונות בתהליך הלמידה.

  4. אוטונומיה - היכולת לזהות אפשרויות זמינות ללמידה, וכן להעריך, ולשפר את תהליך הלמידה באמצעות רפלקציה והערכה מתמשכת.

בשבועות הבאים נעסוק במספר כלים אותם ניתן לשלב במהלך ההוראה האקדמית, על מנת להקנות לסטודנטים יכולות ללימוד בהכוונה עצמית.


אתר קמפוס-IL - משאבים ללמידה עצמית קמפוס-IL הוא המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית הפועל תחת הסלוגן "הקורסים הטובים ביותר, לכולם, בחינם". האתר מציע ללומדים, מכל הסוגים והגילאים, גישה ישירה לקורסים אקדמיים או מקצועיים הנכתבים ומוגשים ע"י מיטב המומחים, וניתנים ללמידה באופן עצמאי ובד"כ גם בקצב אישי. קורסים אלו מיועדים ללמידה של מאות ואף אלפי לומדים, ונקראים קורסי MOOC - קיצור של Massive Open Online Course. ניתן ללמוד קורסים מלאים לצורך נקודות זכות אקדמיות (או תעודת סיום במקרה של קורס שאינו אקדמי), או לחילופין לבחור ביחידות לימוד נקודתיות בלבד. יחידות הלימוד מורכבות ממשאבים שונים של הקניית ידע (לרוב ע"י סרטונים קצרים המיוצרים ברמת הפקה טלוויזיונית), וכן פעילויות לבדיקת ידע והבנה. הקורסים המופיעים באתר נבחרו ע"י מל"ג-ות"ת, שגם מתקצב את תהליך הפקת הקורס. מכללת תל חי זכתה להפיק עד היום שלושה קורסים המפורסמים בפלטפורמה זו ("ביופיליה: הכרת הטבע והסביבה", "מבוא לתכנות ועיבוד נתונים בשפת R", "מסע עולמי בין מערכות חינוך חדשניות"). 

תמונה
קמפוס IL
תמונה
קמפוס IL

מדובר אמנם במגמה ההולכת ומתרחבת (קיימים אתרים בינלאומיים דומים הכוללים אלפי קורסים, כגון EDX, Coursera, Udemy ועוד) - אך ברור לחלוטין שאין הדבר מעיד על הפחתה בחשיבות עבודת המרצים. ההיפך הוא הנכון. מתוך כלל הנרשמים לקורסי MOOC, אחוז הלומדים המתחילים ומסיימים קורסים עומד על כ-3%. רוב מוחלט של הלומדים נרשמים לקורסים ומפסיקים ללמוד בשלבים שונים, או נרשמים מתוך עניין בנושאים או יחידות לימוד מסוימות בלבד בתוך הקורס.

אנו מאמינים שאתר קמפוס-IL הינו מאגר משאבי למידה מצוין, וניתן להשתמש בו באחת משתי הדרכים הבאות:

1. למידה של קורס MOOC מלא, בליווי של מרצים מטעם המכללה. בדרך זו יכולים מרצי המכללה להנחות את הלומדים להתקדם בקורס באופן אישי וכן לקבוע מפגשי הנחיה וליווי מסודרים לצורך תמיכה ומענה על שאלות הלומדים. לאחר סיום הלמידה בקורס מקובל להטיל על הלומדים לבצע מבחן או עבודה מסכמת. 2. זיהוי של יחידת לימוד ספציפית (אחת או יותר) מתוך קורס MOOC מתאים והפניה של הלומדים ללמוד יחידה זו באופן עצמאי. אנו מזמינים אתכם להיכנס לאתר קמפוס-IL, לעיין בקורסים השונים, לחפש תכנים ומשאבים מתאימים ולהתייעץ איתנו לגבי הדרך המתאימה ביותר לשלב משאבים אלו בקורסים שלכם.


רוצים להיעזר בנו?

היחידה למצוינות וחדשנות בהוראה מציעה לכל מרצה ליווי פדגוגי וטכנולוגי מלא לצורך שיפור נראות הקורס שלכם, מבנה יחידות הלימוד, שילוב המשאבים הדיגיטליים המתאימים ליחידות הלימוד ואופן הוראתן בפועל. הליווי הינו אישי (מפגשי אחד על אחד) ע"י צוות המלווים הפדגוגיים של היחידה, וכן ע"י הצוות הטכנולוגי של מעבדת החדשנות בהוראה.

 

צרו איתנו קשר במייל זה: [email protected]