יצירת משימת למידה קבוצתית

תמונה
למידה קבוצתית
 
בעולם הגדול, משימות מורכבות דורשות בד"כ עבודה קבוצתית ושיתופית, באופן המביא לידי ביטוי את היכולות והיתרונות של כל אחד מחברי הקבוצה. כאשר העבודה מתנהלת בצורה נכונה, מתקבלות תוצאות טובות יותר. באופן דומה, למידה קבוצתית ושיתופית יכולה גם היא להביא לתוצאות טובות יותר. בתוך מכלול השיקולים, המחקר מבליט שני טעמים מרכזיים שהופכים את הלמידה בקבוצות לבעלת פוטנציאל ללמידה משמעותית:
  • אופייה הבלתי פורמלי של הלמידה - דיבור בין שותפים עשוי להוליד צורה הדדית ושוויונית יותר של אינטראקציה, ללא פערי הידע והסטטוס המאפיינים את זירת ההתקשרות בין מרצים לסטודנטים. שוויוניות זו יכולה לייצר מעורבות, מוטיבציה, פתיחות, אמון והבנה גבוהים יותר אצל הלומד – ואלה חיוניים לתהליך הלמידה.

  • מידת הקרבה האינטלקטואלית בין הלומדים - ישנו קושי בסיסי של המומחה (המרצה) "להגיע אל הלומד" ולהסביר לו את הנושא הנלמד "בגובה העיניים". לרוב, המומחה מנסה לעשות זאת באמצעות מונחים מסוימים שעלולים להיות רחוקים מעולמו של הלומד. טענת החוקרים היא שתלמידים קרובים יותר להתפתחות הנוכחית של עמיתיהם, ועל כן פעולת ההתאמה ללומד "טבעית" להם יותר.


על אף היתרונות של למידה בקבוצות, חוקרים שונים הצביעו על מספר חסרונות של שיטת עבודה זו, כגון חלוקת עבודה לא שוויונית, בזבוז זמן על זוטות, חוסר מיצוי יכולות של חלק מחברי הקבוצה ועוד.

פתרון חלקי לבעיות אלו נעוץ בתכנון נכון של המטלה המשותפת:
  • המטלה צריכה להיות כזו שדורשת שימוש במשאבים רבים (ידע, מיומנויות, חומרים)

  • המטלה צריכה לכלול אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה (יישום, ניתוח והערכה), אשר באות לידי ביטוי טוב יותר בחשיבה קבוצתית.

  • על המרצה לנסות, עד כמה שניתן, להטיל תפקידים שונים על חברי הקבוצה. כך ניצור תלות בין חברי הקבוצה והשלמת המטלה תצריך עבודה שיתופית ממשית.


סביבת אתר הקורס במוודל מאפשרת להגדיר, להגיש ולבדוק מטלה קבוצתית. כל קבוצה נדרשת להגיש מטלה אחת בלבד ע"י נציג/ת הקבוצה.

בדיקת מטלה קבוצתית חוסכת זמן רב למרצים, שכן הם צריכים לבדוק ולספק משוב פעם אחת בלבד לכל עבודה, והמשובים והציונים יגיעו באופן אוטומטי לכל הסטודנטים בקבוצה.


אז איך להתחיל?

50 STEPS

1. ברוכים הבאים להדרכה.
תוכלו להתקדם ע״י החיצים בתחתית העמוד.

Step 1 image

2. נלחץ לפתיחת תפריט אתר הקורס

Step 2 image

3. מתוך הרשימה, נלחץ על משתתפים

Step 3 image

4. עמוד זה מציג בפנינו את כל הסטודנטים הרשומים לקורס.
נלחץ על תפריט פעולות

Step 4 image

5. נלחץ על קבוצות

Step 5 image

6. נפתח עמוד הקבוצות בקורס. כרגע אין עדיין קבוצות.

Step 6 image

7. נגלול מטה ונלחץ על יצירת קבוצות אוטומטית

Step 7 image

8. נבחר תבנית לשמות הקבוצות.
רצוי ששם הקבוצות יבטא את סוג המשימה.
בסוף התבנית יש להשאיר את הסימן
@
סימן זה יוחלף באות לפי סדר האלפבית.

Step 8 image

9. באפשרות הבאה נוכל להגדיר האם ברצוננו ליצור קבוצות על בסיס כמות קבועה של קבוצות או על בסיס כמות החברים שיהיו בכל קבוצה.
כרגע נגדיר כמות קבועה של קבוצות

Step 9 image

10. ונבחר ליצור 6 קבוצות.

Step 10 image

11. בסעיף הקצאת חברי הקבוצה ניתן לבחור באיזו צורה יחולקו הסטודנטים לקבוצות.
אם אין חשיבות לחלוקת המשתתפים, נוכל להגדיר חלוקה אקראית או ע"פ שמות הסטודנטים.
אם נרצה לשבץ קבוצות בעצמנו או לאפשר לסטודנטים לבחור קבוצות בעצמם, נבחר כאן באפשרות "ללא הקצאה".

Step 11 image

12. נלחץ על שמירה

Step 12 image

13. כעת יופיעו ברשימה הקבוצות החדשות שיצרנו.

Step 13 image

14.

Step 14 image

15. מתוך רשימת הקבוצות, נבחר בקבוצה הראשונה.

Step 15 image

16. נגלול מטה ונלחץ על הוספת/הסרת משתתפים מקבוצה

Step 16 image

17. מתוך רשימת הסטודנטים, נבחר את אלו שנרצה לשבץ לקבוצה הראשונה.
ניתן להשתמש במקש
lrtc
במקלדת כדי לבחור כמה משתתפים בבת אחת.

Step 17 image

18. נלחץ על ► הוספה

Step 18 image

19. הסטודנטים שבחרנו הוספו לקבוצה הראשונה.

Step 19 image

20. נלחץ על חזרה לקבוצות

Step 20 image

21. בדרך זו נוכל להוסיף סטודנטים לשאר הקבוצות. מספר הסטודנטים בכל קבוצה מופיע בסוגריים לצד שם הקבוצה.

Step 21 image

22.

Step 22 image

23. נפתח את יחידת ההוראה הרלוונטית ונלחץ על הוספת פעילות או משאב

Step 23 image

24. בתוך רשימת הפעילויות נגלול מטה ונסמן תלמידים בוחרים קבוצה

Step 24 image

25. נלחץ על הוספה

Step 25 image

26. נגדיר את שם הפעילות

Step 26 image

27. נגלול מטה ובסעיף הגבלת מספר החברים בקבוצה נבחר פעיל

Step 27 image

28. נגדיר מקסימום של 3 חברים בקבוצה.

Step 28 image

29. נגלול מטה אל רשימת הקבוצות.
כאן נגדיר אל אילו קבוצות הסטודנטים יכולים להשתבץ.
(ייתכן שיהיו לנו בקורס סוגים שונים של קבוצות ולכן יש צורך לבחור את הקבוצות הרלוונטיות למטלה זו)

Step 29 image

30. נבחר את כל הקבוצות.
ניתן לעשות זאת בעזרת לחיצה על המקשים
A + lrtc

Step 30 image

31. נלחץ על הוספת קבוצות

Step 31 image

32. הקבוצות שבחרנו יופיעו ברשימה משמאל.

Step 32 image

33. נגלול מטה ונלחץ על שמירת שינויים וחזרה לקורס

Step 33 image

34. כעת פעילות בחירת הקבוצה תופיע ביחידת ההוראה.

Step 34 image

35.

Step 35 image

36. נוסיף מטלה ליחידת ההוראה.
נלחץ על הוספת משאב או פעילות

Step 36 image

37. נלחץ על מטלה

Step 37 image

38. ונלחץ על הוספה

Step 38 image

39. נגדיר את שם המטלה

Step 39 image

40. ונכתוב את ההנחיות למטלה.

Step 40 image

41. לאחר הגדרת תאריכי ההגשה ושאר הפרטים הרלוונטיים, נגלול מטה ונלחץ על הגדרות הגשה בקבוצות

Step 41 image

42. בסעיף "סטודנטים יכולים להגיש בקבוצות", נבחר "כן".

Step 42 image

43. גם בסעיף "יש להיות חבר בקבוצה כדי להגיש" נבחר "כן".

Step 43 image

44. נגלול מטה ונלחץ על שמירת שינויים וחזרה לקורס

Step 44 image

45.

Step 45 image

46. הסטודנטים ילחצו על פעילות השיבוץ

Step 46 image

47. הסטודנטים יכולים לראות כמה שיבצו עצמם לכל קבוצה וכן את שמות הסטודנטים המשובצים, וכך יכולים לבחור בקבוצה שבה רצו להיות.

Step 47 image

48. לאחר מבן הם ילחצו על שמירת הבחירה שלי. פעולה זו תשבץ אותם לקבוצה שבה בחרו.

Step 48 image

49.

Step 49 image

50.

Step 50 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/1919973/------------------------


רוצים להיעזר בנו?

היחידה למצוינות וחדשנות בהוראה מציעה לכל מרצה ליווי פדגוגי וטכנולוגי מלא לצורך שיפור נראות הקורס שלכם, מבנה יחידות הלימוד, שילוב המשאבים הדיגיטליים המתאימים ליחידות הלימוד ואופן הוראתן בפועל. הליווי הינו אישי (מפגשי אחד על אחד) ע"י צוות המלווים הפדגוגיים של היחידה, וכן ע"י הצוות הטכנולוגי של מעבדת החדשנות בהוראה.

צרו איתנו קשר במייל זה: [email protected]