בוחן - ככלי לשיפור ההוראה והלמידה

תמונה
בוחן- כלי לשיפור למידה

 

בחנים ומבחנים באקדמיה נעשים בדרך כלל למטרות הערכה, כדי לתת לסטודנטים ציונים, או לדרג אותם מבחינת יכולות. עם זאת, מחקרים הראו שמבחנים יכולים לשרת מטרות אחרות שמשפרות מאוד את הביצועים. שליפת החומר מתוך הזכרון, המתרחשת במהלך בחנים, יכולה לשפר מאוד את שמירת המידע שאוחזר. יתר על כן, מלבד שימור הידע, שליפה חוזרת מאפשרת שימוש גמיש בידע, ומקנה את היכולת להעבירו למצבים אחרים. שליפה של מידע מסוים בבוחן יכולה גם להוביל לאחזור קל יותר של מידע קשור, לפחות בבחנים הנעשים לאחר זמן. מלבד ההשפעות הישירות הללו של הבחנים, יש גם השפעות חיוביות עקיפות. אם הסטודנטים נדרשים לעמוד בבחנים לעתים קרובות, הם נוטים ללמוד יותר ובקביעות רבה יותר. בחנים גם מאפשרים לסטודנטים לגלות פערים בידע שלהם ולמקד את מאמצי הלימוד בחומר בו הם התקשו, ולמרצים, לגלות נקודות חולשה במבנה הקורס ולקבל משוב לגבי מידת התקדמות הלמידה.


לשמחתנו, באתר הקורס שלנו במוודל ניתן ליצור בחנים בצורה פשוטה, הכוללים כ-18 סוגים שונים של שאלות. להלן מספר דוגמאות:
  • רב ברירה - בחירת התשובה הנכונה (או מספר תשובות) מתוך מספר אפשרויות

  • תשובה קצרה - תשובה ע"י מספר מועט של מילים, שניתן להשוות לתבנית רצויה כלשהי

  • תשובה פתוחה - מאפשרת כתיבה של קטע ארוך וכן שילוב של תמונות

  • התאמה - התאמה בין פריטים בשתי רשימות (לדוגמה - התאמה בין מושגים להסברים)

  • גרירה ושחרור - גרירה של מילים חסרות לתוך משפט או לתוך תמונה (לדוגמה - הצגת תמונה של המוח וגרירה של חלקי המוח אל התמונה)

מערכת הבחנים באתר הקורס גם מאפשרת לנו ליצור מאגר שאלות המחולק לפי נושאים, ליצור בעזרתו בחנים המתאימים לשלבי הקורס השונים, ולקבל באופן אוטומטי תמונת מצב על רמת ההצלחה של הסטודנטים, וכמו גם על הנושאים הדורשים כנראה הסבר נוסף.


אז איך להתחיל?

36 STEPS

1. ברוכים הבאים להדרכה.
תוכלו להתקדם ע״י החיצים בתחתית העמוד.

Step 1 image

2.

Step 2 image

3. נפתח את הקורס שלכם במצב עריכה
נחפש את יחידת הלימוד המתאימה
נלחץ על הוספת פעילות או משאב

Step 3 image

4. נלחץ על בוחן
ולאחר מכן הוספה

Step 4 image

5. בשלב הראשון יש למלא הגדרות כלליות, ורק בשלב הבא נכניס את השאלות לבוחן.

ראשית, הגדירו את שם הבוחן

Step 5 image

6. נגלול מטה ונלחץ על תזמון

Step 6 image

7. נגדיר את:
שעת תחילת הבוחן
שעת סיום הבוחן
אם ברצונכם להגביל גם את משך המענה על הבוחן למספר דקות מוסים, הגדירו גם את
הגבלת הזמן שיש לכל ניסיון מענה.

Step 7 image

8. בתחתית העמוד נלחץ על
שמירת שינויים וחזרה לקורס

Step 8 image

9.

Step 9 image

10. כעת כשהבוחן מוגדר, ניתן להכניס שאלות.
נלחץ על שם הבוחן שהכנסנו.

Step 10 image

11. נלחץ על עריכת השאלות בבוחן

Step 11 image

12. נלחץ על הוספה ולאחר מכן על שאלה חדשה ...

Step 12 image

13. בחלון זה ניתן לבחור מבין מספר רב של סוגי שאלות.
לצורך הדוגמה, נבחר רב־ברירה
ולאחר מכן נלחץ על הוספה

Step 13 image

14. נכתוב את שם השאלה.
שימו לב - זוהי כותרת פנימית שאינה מוצגת ללומדים. היא מוצגת בעמוד העריכה בלבד.

Step 14 image

15. נכתוב את תוכן השאלה.
זהו הטקסט שהלומדים ייראו.

Step 15 image

16. נגלול מטה, ונשים לב כי ברירת המחדל היא שהתשובות מעורבבות. לכן, אין חשיבות לסדר ההכנסה שלהן למערכת.
 

Step 16 image

17. נגלול מטה לפרק התשובות.
מומלץ שהתשובה הראשונה תהיה גם הנכונה מכיוון שערבוב התשובות מופעל.

Step 17 image

18. מכיוון שזו התשובה הנכונה, נגדיר את הציון שלה 100%.

Step 18 image

19. נגלול מטה ונוסיף תשובה שגויה.
שימו לב שהציון שלה מוגדר "אין".

Step 19 image

20. נוסיף תשובה שגויה נוספת.

Step 20 image

21. בסיום, נגלול מטה ונלחץ על שמירת שינויים

Step 21 image

22. כעת ניתן להוסיף שאלות נוספות באותה הדרך.

Step 22 image

23. ניתן לצפות בשאלות שהכנסנו ע"י לחיצה על הזכוכית המגדלת.

Step 23 image

24. ניתן להגדיר משקל שונה לכל שאלה.
נלחץ על עריכת ניקוד מירבי ונגדיר משקל שונה לשאלה הראשונה.

Step 24 image

25. בדוגמה זו, הגדרנו את משקל השאלה הראשונה כך שמשקלה הוא 2, בעוד המשקל של שאר השאלות הוא 1.
הציון של כל שאלה ישוקלל אוטומטית ביחס לכמות השאלות בבוחן ולמשקל שלהן.

Step 25 image

26. כדי לראות את הבוחן כולו כפי שהוא מוצג ללומדים, נחזור לעמוד הבית ונלחץ על שם הבוחן.

Step 26 image

27. נלחץ על צפייה מוקדמת בבוחן

Step 27 image

28. נלחץ על תחילת נסיון המענה

Step 28 image

29. בצידו השמאלי של המסך ניתן לעבור בין השאלות השונות.

Step 29 image

30. אם זיהינו בשלב זה בעיה בשאלה, ניתן ללחוץ בצידו הימני של המסך על כפתור עריכת שאלה.

Step 30 image

31.

Step 31 image

32. לאחר שהלומדים ביצעו את הבוחן, נוכל להכנס לצפות בתוצאות.
נלחץ על ניסיונות מענה.

Step 32 image

33. נוכל לראות בטבלה את כל ניסיונות המענה שהיו ואת הפירוט של כל שאלה (בדוגמה זו היו 7 שאלות)

Step 33 image

34. בלחיצה על שמות המשתתפים נוכל לצפות בניסיון המענה שאותו משתתף הגיש.

Step 34 image

35. בתחתית הטבלה נוכל לראות את ממוצע הציונים של כל שאלה. כך נוכל לזהות שאלות בעייתיות או כאלו המצריכות התייחסות מיוחדת.

Step 35 image

36.

Step 36 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/1901444/---------------------------------------

 

זכרו - רכיב זה אמנם נקרא "בוחן", אך רצוי מאוד להתייחס אליו כאל רכיב של בדיקת ידע או בדיקת הבנה - הן לטובת הסטודנטים והן לטובת המרצה. לדוגמה, ניתן לאפשר לסטודנטים לענות מספר פעמים על הבוחן, וכך לסייע להם להבין מה הם לא מבינים, ללמוד מהטעויות - ולהשתפר.


רוצים להיעזר בנו?

היחידה למצוינות וחדשנות בהוראה מציעה לכל מרצה ליווי פדגוגי וטכנולוגי מלא לצורך שיפור נראות הקורס שלכם, מבנה יחידות הלימוד, שילוב המשאבים הדיגיטליים המתאימים ליחידות הלימוד ואופן הוראתן בפועל. הליווי הינו אישי (מפגשי אחד על אחד) ע"י צוות המלווים הפדגוגיים של היחידה, וכן ע"י הצוות הטכנולוגי של מעבדת החדשנות בהוראה.

צרו איתנו קשר במייל זה: [email protected]