מחוון - כלי להערכה טובה יותר

תמונה
מחוון להערכה

 

המחוון הינו כלי המתאר את דרישות הביצוע המדויקות אליהן מצופים הסטודנטים להגיע, במסגרת מטלה מסוימת או במסגרת הקורס כולו. המחוון מאפשר תרגום של מטרות הלמידה, שעלולות להיות לעיתים מופשטות, לכדי דרישות מפורטות וברורות.

המחוון בנוי כך שהוא מפרט את דרישות המטלה השונות (לדוג', כתיבה בהירה, הבאת דוגמאות, דיוק מדעי, וכדו'), את הקריטריונים להערכת כל דרישה (לדוג', האם הכתיבה הייתה ברמה גבוהה/בינונית/נמוכה, האם הובאו 7/5/3 דוגמאות, וכדו'), ואת הציון הניתן לכל רמת ביצוע (לדוג', כתיבה ברמה גבוהה מזכה ב 10 נק', כתיבה בינונית מזכה ב 7 נק', וכדו')


ניתן למנות מספר יתרונות בשימוש במחוון:
  • סימון מטרות עבור המרצה - המחוון המוכן מראש מאפשר למרצה לסמן את מטרות תהליך הלמידה, ולהבהיר לעצמו באופן מסודר, מהם היעדים שאליהם הוא שואף.

  • סימון מטרות עבור הסטודנטים - הסטודנטים, גם הם, אמורים להבין את המצופה מהם ברמות השונות. הגדרת התהליך מראש תורמת רבות להצלחתם עקב מוכנותם למשימה.

  • משוב הוגן - מחוון מסודר ומפורט יעניק לסטודנטים ולמרצה "סרגל מדידה" ברור, שימנע תסכולים וויכוחים במהלך ובסוף התהליך, ואף יפשט וידייק את תהליך הבדיקה. כמו כן, יוכל כל סטודנט בעצמו לבדוק האם עבודתו עומדת בדרישות.


השימוש במחוון אינו מוגבל למגוון מצומצם של מטלות. כפי שמפורטבמסמך שפרסם אגף המו"פ של משרד החינוך, השימוש במחוון הינו חשוב ויעיל לסוגים שונים של דרכי הוראה.

פלטפורמת המוודל, בה אנחנו משתמשים, מאפשרת בנייה של מחוונים למטלות שונות. כפי שמפורט בהדרכה להלן, המערכת מאפשרת הגדרת דרישות לכל מטלה, את הקריטריונים לכל דרישה, ואת רמת הציון לכל קריטריון. בתהליך הבדיקה, כל שעל המרצה לעשות, הוא לסמן מה היא רמת הביצוע של הסטודנט בכל דרישה.


להלן דוגמה למחוון שצורף למטלת הגשה באתר הקורס, ואת אופן כתיבת הערות המרצה לאחר בדיקת המטלה. בכל סעיף מופיעה הדרישה המקורית שהוצגה לסטודנט, הערות המרצה, והציון הניתן לסעיף זה מתוך הניקוד המירבי האפשרי. בתחתית הטבלה מופיע הציון הסופי של המטלה.

תמונה
מחוון להערכה

אז איך להתחיל?

29 STEPS

1. ברוכים הבאים להדרכה.
תוכלו להתקדם ע״י החיצים בתחתית העמוד.

Step 1 image

2. נלחץ על שם המטלה שיצרנו.

Step 2 image

3. נלחץ על תפריט פעולות

Step 3 image

4. נלחץ על מתן ציון מתקדם

Step 4 image

5. מתוך הרשימה, נבחר מחוון פשוט

Step 5 image

6. נלחץ על יצירת טופס מתן ציון על ידי מחוון חדש

Step 6 image

7. נגדיר כותרת למחוון

Step 7 image

8. ונוסיף תיאור קצר.

Step 8 image

9. נגלול מטה כדי להציג את מדדי המחוון.
נלחץ על הקליקו לעריכת שם המדד

Step 9 image

10. ונגדיר את שם המדד הראשון.

Step 10 image

11. נגדיר את ההנחיה לסטודנטים

Step 11 image

12. ונגדיר את הניקוד המירבי למדד זה

Step 12 image

13. כדי להוסיף מדדים, נלחץ על הוספת מדד

Step 13 image

14. ונגדיר עבור המדד החדש את ההגדרות המתאימות.

Step 14 image

15. כאשר המדדים מוכנים, נגלול מטה ונלחץ על שמירת מחוון פשוט והפיכתו למוכן

Step 15 image

16.

Step 16 image

17. זו הצורה שבה יראו הסטודנטים את המחוון טרם הגשת המטלה

Step 17 image

18. ובתחתית העמוד הם יוכלו להגיש את המטלה כרגיל.

Step 18 image

19.

Step 19 image

20. כאשר נרצה לתת ציון למטלה, ייפתח בפנינו פירוט המחוון.
נוכל להוסיף הערה לגבי כל מדד

Step 20 image

21. ולקבוע את הציון של מדד זה מתוך הציון המירבי שהגדרנו.

Step 21 image

22. לאחר סיום כתיבת ההערות נגלול מטה ונלחץ על שמירת שינויים

Step 22 image

23. נלחץ על Ok

Step 23 image

24. ובעמוד הבא נוכל לראות את הציון המשוקלל של המטלה שבדקנו.

Step 24 image

25.

Step 25 image

26. בצורה זו רואים הסטודנטים את המשוב על המטלה.

Step 26 image

27. וכן את הציון של כל סעיף

Step 27 image

28. ובתחתית יופיע הציון הסופי של המטלה

Step 28 image

29.

Step 29 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/1912544/-----------------


רוצים להיעזר בנו?

היחידה למצוינות וחדשנות בהוראה מציעה לכל מרצה ליווי פדגוגי וטכנולוגי מלא לצורך שיפור נראות הקורס שלכם, מבנה יחידות הלימוד, שילוב המשאבים הדיגיטליים המתאימים ליחידות הלימוד ואופן הוראתן בפועל. הליווי הינו אישי (מפגשי אחד על אחד) ע"י צוות המלווים הפדגוגיים של היחידה, וכן ע"י הצוות הטכנולוגי של מעבדת החדשנות בהוראה.

צרו איתנו קשר במייל זה: [email protected]