ד"ר משה פרחי ילמד את הבריטים איך להתמודד עם נפגעי חרדה

ד"ר משה פרחי ילמד את הבריטים איך להתמודד עם נפגעי חרדה

ד"ר משה פרחי, ראש המסלול ללחץ וטראומה, בחוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית תל-חי, יצא היום לאנגליה על מנת לתת הכשרה לטיפול ראשוני בנפגעי חרדה.

ד"ר פרחי היה אמור לנסוע לאנגליה בעוד חצי שנה, במטרה להעביר שם סדנאות מעשיות לאנשי מקצוע: עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, אנשי כוחות ההצלה ופעילים בקהילה, ולהכשירם להגיש סיוע נפשי ראשוני לנפגעי חרדה בעת אירוע אסון, אולם בשל הפיגועים הקשים האחרונים שפקדו את אנגליה לפני כשבוע במנצ'סטר והשבוע בלונדון - פנתה אליו עמותת סיוע בריטית הנקראת Heads up בבקשה שיקדים את נסיעתו ויגיע מוקדם ככל הניתן.

 ד"ר פרחי ילמד את הבריטים את המודל המיוחד שבנה, המבוסס על מודל הפעלה, שאומץ ע"י צה"ל בכל הקשור לסיוע לנפגעי חרדה במערך הצבאי, אותו עוברים כל היחידות הלוחמות בשנתיים האחרונות. "המודל נקרא מודל מעש"ה – שהוא למעשה מושתת על 4 עקרונות פשוטים להתערבות מידית במצבי חירום:

מ- מחויבות – האדם המסייע צריך ליצור מחויבות בקרב נפגע החרדה, מחוייבות המעניקה תחושת בטחון. לדוגמא, ניתן לומר לנפגע: "אני איתך ולא הולך לשום מקום". 

ע – עידוד – עידוד לפעילות יעילה.  במקום להרגיע את הנפגע, לתת לו כוס מים ולהרחיק אותו מהזירה – יש לעודד אותו לפעול כדי לסייע לעצמו ולסביבה, ע"י הוראות פשוטות שמטרתן להפעיל אותו בהקשר של האירוע. יש לגרום לו לפעול בעצמו, לעזור לאחרים ולהפוך אותו מקורבן למסייע. לדוגמא: במצב של אירוע דקירה ניתן לומר לאדם הנפגע:  "תרכז את האנשים שנמצאים סביבך ותדאג לכך שכולם יתקשרו עכשיו הביתה להודיע שהם בסדר".

ש- שאלות מחייבות מחשבה – ערוץ התקשורת עם הנפגע צריך להיות ערוץ שכלי ולא ערוץ רגשי. לא לעודד את הנפגע להביע את רגשותיו במהלך האירוע ואחריו. יש להימנע מלומר לנפגע בעת האירוע:  זה בסדר שאתה מפחד, נרגש ובוכה. כן אפשר לומר: תספור ותאמר לי כמה אנשים נמצאים סביבך עכשיו, או כמה זמן אתה מחכה לאנשים שיבואו לקחת אותך. כלומר, שאלות שמחייבות הפעלת מחשבה ולא הפעלת הרגש.

ה- הבניית האירוע והדגשה שהאירוע הסתיים. באירוע חירום לדוגמא, מומלץ לומר לנפגע: "לפני 2 דקות היה פיצוץ, עכשיו יש כאן הרבה כוחות הצלה המגישים עזרה, האירוע הסתיים. עכשיו הכל כבר מאחורינו !"

לדברי ד"ר משה פרחי: "בישראל, יש לנו את ניסיון רב בטיפול בנפגעי חרדה, דבר שלא קיים במדינות רבות בעולם. הבריטים תיארו לעצמם שפיגועי הטרור יגיעו גם אליהם ולכן הזמינו אותי לבוא ולהעביר סדנאות בנושא, הם ככל הנראה לא חשבו שזה יקרה כבר עכשיו... התערבות ראשונית ממוקדת בסמוך מאוד לאירוע מסייעת לאדם לחזור לתפקודו הקודם ומפחיתה את הצורך בהתערבויות מקצועיות נוספות בין אם במסגרת בתי החולים ובין אם במסגרות הקהילתיות השונות. האדם שחוזר לתפקודו  הרגיל, חוזר במהירות למשפחתו ולילדיו והסיכוי שלו לפתח פוסט טראומה קטן מאוד".

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5394571
Acm9ZzqKpSrKEwUlusY7dOpuTtwajuF6_GWz0eNY1VA
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-Xo0FrFlLFS-aQFwr_o7qUASdZ-wbopz_23A6n7zMZR0
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form