שירותי אנוש ומשאבי אנוש - האם הם זהים?

שירותי אנוש ומשאבי אנוש - האם הם זהים?

באופן טבעי לגמרי, במקביל למציאות משתנה, גם הטרמינולוגיה התעסוקתית מתאימה את עצמה אליה. הנה, למשל, מקצועות כדוגמת סנדלר, גזרנית, נפח, חייט, תופרת ומקצועות נוספים, כמעט נעלמו לגמרי מהעולם, ותחתיהם צצו לא מעט מקצועות אחרים, מודרניים ועדכניים יותר, העונים על הצורך של אנשים "להגדיר" את תחום עיסוקם. אחת מהמגמות החזקות והבולטות ביותר בשני העשורים האחרונים (הן בארץ והן בעולם) היא שימת האדם (בן האנוש) במרכז תשומת הלב, וכתוצאה מכך, "נולדו" לא מעט תחומי עיסוק ולימוד שונים, העוסקים באותו "אנוש", ביניהם - שירותי אנוש ומשאבי אנוש, שני תחומי עיסוק, שלא מעטים הם המתבלבלים ביניהם. ולכן, הפעם, נקדיש את תשומת הלב שלנו לשירותי האנוש, משאבי האנוש וההבדלים שביניהם.

מה הם שירותי אנוש?

בשונה ממשאבי האנוש, ששמים במרכז תשומת הלב את העובד ורווחתו, דואגים להפעלתו באופן שמועיל לארגון שבו הוא עובד, עוסקים בהכשרתו של העובד, כמו גם בהשמה ובמיון של כוח האדם בארגונים, תחום שירותי אנוש עוסק במתן השירותים לצרכנים השונים, בין אם בגוף ציבורי ובין אם במסגרת גוף פרטי. בכל מדינה בעולם קיימים חברות, ארגונים ואף מוסדות ציבוריים רבים, אשר, במסגרת עבודתם נכללים מתן השירותים לציבור הרחב וקבלת הקהל. בזכות תודעת השירות המפותחת של השנים האחרונות (זוכרים? הזכרנו בתחילה את "האדם במרכז") הפכו תחום השירות והסיוע לצרכנים לאחד מהנושאים העומדים בראש סדרי העדיפויות של החברות והארגונים, אשר במסגרת פעילותם מציעים או מעניקים שירות. כך, שתחום שירותי אנוש, בניגוד לתחום משאבי האנוש (המוכר בציבור יותר) אינו קשור לענייני כוח האדם הנדרשים בארגון, אלא ממוקדים בשירותים המוענקים ללקוחות על ידי העובדים בארגון.

מה הם ההבדלים בין הלימודים בתחום שירותי האנוש לבין הלימודים בתחום משאבי האנוש?

בעוד שהלומדים לתואר בשירותי אנוש מתמקדים בחקר השירות ופסיכולוגיה של הלקוחות, הלומדים לתואר במשאבי אנוש יתמקדו בניהול ההון האנושי של הארגון, באמצעות ניהול עובדי הארגון, הקצאת תקנים לתפקידים השונים, ניתוח ההיררכיה של הארגון וכן הלאה. על אף שהמדובר בשני תארים השונים לחלוטין האחד מהשני, תמצאו לא מעט סטודנטים המתעניינים בלימודים באחד מהתחומים בטעות, ומתוך המחשבה המוטעית כי המדובר בתואר זהה, רק תחת שם אחר.

מה לומדים בלימודי תואר בשירותי אנוש?

בחלק מהמוסדות האקדמיים, לימודי התואר בשירותי אנוש, נלמדים כלימודים לתואר דו-חוגי, בצמוד לתארים שונים אחרים כדוגמת התואר במדעי המחשב, בפסיכולוגיה, ניהול וכד'. בין הקורסים ותחומי הלימוד בלימודים לתואר תוכלו לפגוש קורסים העוסקים במבוא לשירותי האנוש, קורסים בארגון שירותי אנוש, קורס העוסק בהתנהגות צרכנים, קורסי מבוא לפסיכולוגיה חברתית וסוציולוגיה וכן הלאה. במהלך השנה השנייה והשנה השלישית ללימודי התואר, יתנסו הסטודנטים גם בעבודה בשטח. זאת, הם יעשו באמצעות העבודה בארגונים שתחום עיסוקם הוא שירותי אנוש, על ידי השתתפותם בסיורים שחברות שונות, ואף התנסות בתחומי השיווק והפרסום. משך תקופת הלימודים לתואר בשירותי אנוש במוסדות הלימודים השונים הוא, לרוב, שלוש שנים, בדומה לתארים ראשונים בתחומים אחרים.

בוגרי מסלול לימודי התואר הראשון בשירותי אנוש העומדים בהצלחה בדרישות הלימוד (כדוגמת העמידה בחובת הנוכחות, השתתפות בשיעורים, התנסויות מעשיות, עמידה בהגשת תרגילים ומטלות, כמו גם מעבר הבחינות הנדרשות), יהיו זכאים לקבלת תואר ראשון B.A בשירותי אנוש. בפני בעלי התואר הראשון בתחום זה נחשבים למבוקשים בשוק העבודה ואפשרויות תעסוקה רבות ושונות נפתחות בפניהם. הם יוכלו לבחור בין ההשתלבות בארגונים הציבוריים השונים, לבין העבודה בגופים נותני שירות אחרים פרטיים, ציבוריים, וולונטריים, משפטיים, בריאותיים וכד'. למעשה, בכל מקום בו ניתן "שירות" מסוג כלשהו לציבור - יש צורך בבעל תואר ראשון בתחום זה!

מה לומדים בלימודי תואר במשאבי אנוש?

כפי שהזכרנו בתחילה, תחום משאבי אנוש עוסק, רובו ככולו, בניהול ההון האנושי בגוף הארגוני או החברה. לשם כך, הסטודנטים הלומדים בלימודי תואר זה יעסקו בנושאים מגוונים כדוגמת המבנה הארגוני, תיאוריות וגישות הקשורות, גם לארגון וגם למבנה שלו, ניהול עובדים, ניהול עסקי, פסיכולוגיה ארגונית, ניהול משאבי האנוש, פיתוח מערכי הדרכה, פיתוח אישי של העובדים וכו'. אנשי מחלקות משאבי האנוש בארגונים אינם "משרתים" את העובדים בארגוניהם, אלא, למעשה, מהווים כמעין זרוע ניהולית נוספת בארגון, שבידיה מצוי לא מעט כוח. זאת, מאחר ואנשי משאבי האנוש בארגונים הם האחראים על ביצוע הראיונות ועל הכנסת העובדים חדשים לארגונים, על שימור הידע הארגוני ופיתוח מערכי הדרכה בהתאם ואף על ארגון הפעילויות הארגוניות שמטרתן גיבוש העובדים וגם העשרת הידע שלהם. לעיתים קרובות, אנשי משאבי אנוש בארגון יהיו מעורבים במשכורות ובהטבות הניתנות לעובדים בארגון, כך, שבפועל, הם נחשבים לחוליה המקשרת בין ההנהלה לעובדים באספקטים של רווחה וכוח אדם.

איך תבחרו בין לימודי משאבי אנוש לבין לימודי שירותי אנוש?

כעת, לאחר שאתם כבר מבינים את ההבדלים העיקריים בין שני תחומי הלימוד והעיסוק הללו, כל שעליכם להחליט או באיזה משני התחומים האלה אתם רואים את עתידכם. בואו וניתן לכם כמה קווים מנחים:   באופן עקרוני, נתן לומר שאם אתם מתכוונים להשתלב בעולם נותני השירותים - לכו על התואר בשירותי אנוש, אבל, אם אתם מעוניינים יותר בניהול וברווחה של עובדים- משאבי אנוש יתאימו לכם יותר.  זה היה כללי למדי, אבל הנה, נרחיב מעט -  אם אתם מגדירים את עצמכם כאנשים בעלי כושר ביטוי ורבלי, שנהנים מהתקשורת עם אנשים, מסוגלים לתת מעצמכם, אבל, בד בבד עם זה, אתם גם זקוקים לפידבקים מיידיים (ואפילו קצת קצרי רוח כשדברים "נמרחים" יותר מידי) ומסוגלים לתקתק דברים מיידית, כנראה שתחום שירותי האנוש יתאים לכם יותר. מצד שני, אם הראיה שלכם רחבה יותר, אתם נוטים לפתח התקשרויות ארוכות טווח עם אנשים, אתם נמשכים לצד הניהולי, לתכנון, לארגון, להרמת פרויקטים רוחביים ויש לכם אורך נשימה וסבלנות - לכו על משאבי האנוש, נראה לנו הגיוני ששם התכונות שלכם תשתלבנה טוב יותר באופי ובדרישות התפקידים השונים בתחום.

בשורה התחתונה, כל אחד מהתחומים האלה הוא תחום לימוד נהדר, אשר יכול להרחיב את אופקיכם ולפתוח בפניכם לא מעט אפשרויות לתעסוקה בהמשך. הבחירה בין התחומים השונים, נתונה, אך ורק, להחלטתכם בהתאם להתאמה לאופייכם ולאופי העיסוק שבו אתם רואים את עצמכם עוסקים בהמשך!

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5227267
ax12HzTsjccE13Xm5S_vgTkskws1zILlh5mfqeKdgpU
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-SAvVVoXc3L-_FzBoMKbfU-sABJi79tbPW6JsjO4z0rE
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form