נמצאה עדות קדומה לאכילה של צבי ביצות באתר ארכיאולוגי בעמק החולה

עדות לאכילה של צבי ביצות

העדות הקדומה ביותר בעולם לאכילה של צבי ביצות נמצאה באתר ארכיאולוגי בן כשישים אלף שנה בעמק החולה.

האתר נחפר ע"י פרופ' גונן שרון מהתכנית לתואר שני בלימודי גליל במכללה האקדמית תל-חי.

מחקר ארכיאו-זואולוגי הניב את העדות הקדומה ביותר בעולם, לכך ששוכני עמק החולה הפרהיסטוריים ביתרו ואכלו צבי ביצות וצבי יבשה לחופי אגם החולה הקדום. האתר  הפרהיסטורי הקדום נחפר על ידי פרופ' גונן שרון מהמכללה האקדמית תל-חי, בהשתתפות חוקרים מהאוניברסיטה העברית ומדענים נוספים מרחבי העולם. 

האתר, מוצא נחל מחניים השוכן לגדת הירדן במוצאו מעמק החולה, מתוארך לכשישים אלף שנים לפני זמננו, ונמצאו בו שרידי חיות שונים וביניהם גם שרידים של צבי ביצות וצבי יבשה. האתר הוא תחנה של ציידים לחופו של אגם החולה הקדום ומצטיין בשימור יוצא דופן של שרידים בוטניים, עצמות בעלי חיים וכלי צור.  את ממצאי עצמות הצבים מהאתר זיהתה וחקרה רבקה ביטון מהאוניברסיטה העברית בירושלים כחלק מעבודת הדוקטורט שלה בתחום הארכיאו-זאולוגיה. במחקר הצליחה החוקרת לזהות מאות עצמות וחלקי שריון ששייכות לשני מיני הצבים החיים עד היום בעמק החולה – צב היבשה וצב הביצות. רמת השימור באתר כה טובה שניתן היה לחבר את חלקי העצמות יחדיו ולהרכיב אותן בחזרה לחלקי שריונות. בטבע, קטנים מאוד הסיכויים שימצאו עצמות של צבי ביצה ויבשה באותו המקום, ולכן אחת המסקנות היא כי הצבים הובאו לאתר על ידי הציידים-לקטים הקדומים. במחקר שוחזרו דרכי הניצול של הצבים על ידי תושבי האתר: הציידים ריסקו את שריונות הצבים במקום קבוע ובעזרת כלי צור הפרידו את הרקמות הרכות מהשריון כפי שמעידים סימני חיתוך (חריצים זעירים) שזוהו על-ידי תצפיות מיקרוסקופיות של פני העצמות.

החידוש המשמעותי של המחקר בכך שהוא מוכיח לראשונה כי הדיאטה של האנשים בפרהיסטוריה כללה גם צבי ביצות, דבר שלא היה ידוע עד כה. כמו כן מראה המחקר כי שיטת הביתור וההכנה למאכל של צבי היבשה וצבי הביצות באתר  מוצא נחל מחניים הייתה זהה. "מחקרים רבים מראים כי צבי יבשה היוו חלק חשוב מהדיאטה של האנשים בפרהיסטוריה" אומר פרופ' שרון "בנחל מחניים זוהתה, לראשונה,  עדות ברורה לניצול צבי ביצות באזורינו. צבי הביצות החיים במים קשים יותר ללכידה מצבי היבשה ומן הסתם, בגלל שהם שוכני ביצה ומזונם כולל גם פסולת הם היו פחות אטרקטיביים כמזון, לפחות בעינינו המודרניות, אולם תושביו הקדומים של האתר במוצא נחל מחניים ידעו כיצד ללכוד את צבי הביצות ואף השתמשו באותה שיטה בה ניצלו את צבי היבשה כדי לפצח את השריון שלהם, לבתר ולצרוך את בשרם".

" אכילת צבי יבשה על ידי קבוצות של ציידים לקטים שנעו במרחב שלנו לפני מאות אלפי שנים כבר הייתה ידועה היטב, וכמעט בכל אתר ארכיאולוגי פרהיסטורי בארץ נמצאה עדות לצריכתם", אומרת החוקרת רבקה ביטון. "זיהוי  צבי ביצות באתר החפירה הייתה מרגשת בגלל ראשוניותה, אבל לגלות שטיפלו בהם במטבח הקדמון וצרכו אותם בדיוק באותה הצורה שבה צרכו גם את צבי היבשה, הייתה בהחלט הפתעה. כעת יודעים כי עוד חיה התווספה לתפריט המגוון של האדם הקדום באזורינו".

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5394556
7sS2uZEIpeehjO578Do7nFEuUup4SC5aONjmaWAFnJQ
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-K_hbQgj6kE2XtuoQyuKyHXYZzTNmLKPBZgOGNfYuyjk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form