עמוד ממקדש רומי שוחזר בספריית המכללה האקדמית תל-חי

עמוד ממקדש רומי שוחזר בספריית המכללה האקדמית תל-חי

עמוד ממקדש רומי בן 2000 שנה נבנה מחדש בספריית המכללה האקדמית תל-חי.

פרויקט ארכיאולוגי והנדסי ייחודי של שימור ושיחזור עמוד אבן ממקדש רומי, הסתיים היום בספריית המכללה האקדמית תל-חי.

המקדש הרומי עצום המימדים, ששרידיו התגלו בחפירות באתר עומרית הסמוך לכפר סאלד, נבנה בשלהי המאה הראשונה לספירה. העמוד ניצב לגובה של 11 מטרים (!) ומשקלו מעל 18 טון (!!!) והוא מורכב מ- 14 חוליות, הכוללות  בסיס מעוצב וכותרת  קורינתית מרשימה.

חלקי העמוד העתיקים, המגולפים באבן, עברו טיפול שימורי ארוך, והכנה שתאפשר את שחזורו, והוא נבנה במרכזה של הספרייה החדשה של המכללה האקדמית תל- חי, לגובה שלושת הקומות שלה. המבקרים יוכלו לעלות במדרגות הספיראליות מסביב לעמוד, עד לכותרת המפוארת הנצבת בראשו.

זו הפעם הראשונה בארץ (וככל הנראה גם בעולם), שעמוד עתיק שלם, משוחזר למלוא גובהו בתוך בניין מודרני, ולכן מדובר בפרויקט הנדסי מורכב כל כך.

מבניין הספריה ניתן להשקיף אל עומרית, הצופה אל עמק החולה מצדו המזרחי.

שריפת קוצים בקיץ 1998 חשפה שרידי קיר מונומנטלי באתר עומרית הנמצא למרגלות תל עזזיאת כארבעה ק"מ דרומית לבניאס, והובילה לפרויקט חפירת האתר. האתר נזכר על ידי נוסעים בני המאה ה-19, וכבר בשנות השבעים של המאה העשרים נערך במקום סקר שבראשו עמד פרופ' גדעון פרסטר מן האוניברסיטה העברית. אך חפירת האתר החלה רק לאחר ביקורו של פרופ' אנדרו אוברמן ממכללת מקאליסטר במקום, בעקבות השריפה.  

פרופסור אוברמן שמאחוריו כבר היו עונות חפירה רבות בארץ (בציפורי, ביודפת ועוד) החליט 'להרים את הכפפה' וכך החלה חפירת האתר – כחפירה לימודית של מכללת מקאליסטר ממינסוטה. במרוצת הזמן הצטרפה לפרויקט מכללת קרתגו מויסקונסין. החל משנת 1999, מגיעה לאתר מדי קיץ קבוצה המונה כמה עשרות סטודנטים ומתנדבים לפרק זמן של חמישה שבועות.

פרופ' אוברמן: "חפירת האתר הניבה ממצא מרתק וייחודי – שלושה מקדשים שנבנו זה על גבי זה, באותו המקום. הקדום שבהם מתוארך לשנות הארבעים של המאה הראשונה לפני הספירה, כעשרים שנה מאוחר יותר פורק המקדש הקדום ונקבר מתחת למקדש מפואר וגדול יותר. מקדש זה הורחב בסוף המאה הראשונה לספירה, והעמוד המשוחזר הוא אחד מעמודי המקדש המאוחר".

נראה כי חפירות עומרית הביאו לפתרונה של חידת מקדשו של הורדוס בבניאס. יוסף בן מתתיהו מספר כי בשנות העשרים של המאה הראשונה לפנה"ס סיפחו הרומאים את האזור לממלכתו של הורדוס. הורדוס בנה, כך מספר בן מתתיהו, מקדש מפואר לכבודו של הקיסר אוגוסטוס. במשך תקופה ארוכה הציעו חוקרים כי מקדשו של הורדוס עמד בסמוך למערת הבניאס. "חפירות עומרית מגלות כי מקדשו של הורדוס נבנה בעומרית" אמר פרופ' אוברמן.

חפירת קומפלקס המקדשים הושלמה ועתה פונים חוקרי האתר לפרסום הממצאים ושימורם והצגתם לציבור הרחב.

מאז 2006 מתקיימים קשרים הדוקים בין המכללה האקדמית תל חי לבין משלחת החפירות בעומרית. קשרים אלה באו לידי ביטוי במפגשי סטודנטים, בכנסים אקדמאים בינלאומיים שנערכו במכללה והביאו תחת קורתה חוקרים בעלי שם מאירופה, ארה"ב וישראל ובשיתוף פעולה בתחום המחקרי בעבודה על פרסום הממצאים מן האתר בדו"ח הסופי של החפירה. "טבעי היה לכן שהממצאים מעומרית יוצגו בספריית המכללה האקדמית תל-חי, ממנה ניתן לצפות אל עומרית השוכנת מול המכללה ממזרח לעמק החולה", אומרת פרופ' ציונה גרוסמרק, ראש התכנית ללימודי גליל במכללה.

התצוגה נערכת בשיתוף עם רשות העתיקות - שהשאילה למכללה את הפריטים שישולבו בתצוגה, כחלק מיוזמת הרשות לחיזוק הקשר של הקהילה אל עתיקות האזור - שיתוף פעולה שבלעדיו לא היה המיזם הייחודי יכול להתבצע.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5395115
R7kpQPQqmd4bta14XgzsId1oZG24RlRkLv8jKg1fy2Q
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-Di-lCXUehMIhBGjsjlPWOy56nSfq0Y4N-qfmfdRYfe0
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form