טכנאי דודי שמש – כל מה שצריך לדעת

תמונה
טכנאי דודי שמש – כל מה שצריך לדעת

הידעתם שדוד השמש, המיתקן האליפטי הזה שמותקן על הגג ושמחמם את המים שלכם בעזרת אנרגיית השמש, הוא המצאה ישראלית? אפשר לומר אפילו, שזוהי אחת ההמצאות הישראליות המוצלחות ביותר, כזו שתתקשו לדמיין את חייכם בלעדיה. דוד השמש נמצא כיום כמעט בכל בית בישראל, והוא זוכה גם לפופולריות רבה מעבר לים, במדינות כמו קפריסין ויוון.

מכיוון שמדינת ישראל השכילה עוד בשנות ה-70 לעגן בחקיקה את התקנתו של דוד השמש בכל בית (כן, גם בבתים רבי קומות, 7 הקומות העליונות מחויבות בהתקנה שלו), אין ספק שזהו אחד התחומים שסביר שאף פעם לא תחסר בו עבודה.

אז מה נדרש כדי להיות טכנאי דוד שמש ולהתמקצע בתחום? מהם הקורסים הקיימים והיכן ניתן ללמוד אותם? מה משך הלימודים ומה הם כוללים? אנחנו כאן כדי לתת מענה לכל שאלה.

התמקצעות בתחום

קורס טכנאי דוד שמש לא קיים כקורס עצמאי במדינת ישראל. טכנאות דודי שמש נלמדת כיום במכללות ברחבי הארץ במסגרת לימודי שרברבות, בין אם כחלק מקורס פרטי שמקיימת המכללה, ובין אם כחלק מהכשרה של שירות התעסוקה מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, שנקראת שרברבות תברואתית (סוגים 2 + 1).

יחד עם זאת, החלק בתוך תכניות הלימודים האלה שמתייחס למערכות סולאריות, ובכללן גם לדודי שמש, הוא מזערי, ולכן מי שבכל זאת רוצה לעבוד כטכנאי דוד שמש, בדרך כלל לומד את המקצוע על בשרו, בשטח, כשהוא מצטרף לחברה או לבעל מקצוע מנוסה וכן על ידי השתתפות בהשתלמויות ייעודיות, שבהן לומדים באופן נקודתי נושאים כמו חיבור דוד שמש, החלפת גוף חימום וחיבור תרמוסטט לדוד שמש.

דבר נוסף שחשוב לציין לגבי טכנאות דוודי שמש, שמדובר במקצוע שיש בו סיכונים לא מעטים, גם עצמיים וגם לסביבה. כל טכנאי דודי שמש יודע שרוב העבודה מתבצעת בגובה ולעיתים כרוכה בהתעסקות עם חשמל, ולכן מי שמחליט לעבוד במקצוע זה, רצוי שילמד ויכיר את שלושת התחומים, שעשויים להציל את חייו – בטיחות, חשמל ועבודה בגובה.

 

אז איפה בכל זאת אפשר ללמוד באופן רשמי להיות טכנאי דוד שמש?

כפי שציינו, טכנאות דוודי שמש נלמדת כיום במסגרת לימודי שרברבות פרטיים או כחלק מהכשרה מטעם המדינה. הסיבה לכך היא שטכנאי דוד שמש צריך למעשה להכיר את מערכות המים והביוב על בורין, מפני שהן חלק בלתי נפרד מתהליך התקנה תקין של דוד השמש וממניעה של קורוזיה ובלאי של הדוד.

קורס פרטי של לימודי שרברבות אפשר ללמוד במכללות כמו עתיד, מכללת אין-ליין ומכללת MBC – המכללה לטכנולוגיה ומדעים. בדרך כלל מדובר בקורס קטן בהיקפו, בסביבות 80-100 שעת אקדמאיות, כשדרישות הקבלה אליו הן מינימליות – עליכם להיות מעל גיל 18 ולעבור ראיון קבלה במכללה עצמה. בסיום הקורס תקבלו תעודת גמר מטעם המכללה ותוכלו להתחיל לעבוד באופן מיידי.

אם תבחרו לעשות את הכשרת השרברבות התברואתית של לשכת התעסוקה, אזי מדובר בתהליך ארוך יותר. משך הקורס הוא כ-7 חודשים (520-740 שעות), לרוב הלימודים הם חד-שבועיים או ד-שבועיים, ועל מנת להתקבל אליהם, עליכם להיות בעלי 10 שנות לימוד לפחות, כלומר מינימום בני 16, ולעבור וועדת קבלה.

הלימודים עצמם כוללים, בין השאר, נושאים כמו: מערכות מים, מערכות כיבוי אש ומערכות סולאריות וכן בטיחות ועבודה בגובה שכבר הזכרנו שהם הכרחיים למי שמתעסק עם דודי שמש. במהלך הקורס תתבקשו להכין תרגילים ולצאת להתנסויות בשטח, ובסיום הקורס תעברו 2 מבחנים רשמיים, אחד עיוני ואחד מעשי, של מחלקת מה”ט במשרד העבודה, כשהדרישה לקבלת תעודת הסיום היא ציון 65 ומעלה. בתום הקורס תינתן לכם תעודת גמר בשרברבות תברואתית (סוג 2 +1) ותעודת מקצוע של שרברבות תברואתית (סוג 2).

את הכשרת השרברבות התברואתית תוכלו ללמוד במלט”ש (המכללה לטכנולוגיה שימושית) על שלל סניפיה ברחבי הארץ, במכללה הטכנולוגית רופין, במכללת עתיד ובמכללת דעת.

חשוב לציין שאם סיימתם את הכשרת השרברבות התברואתית, תוכלו להמשיך וללמוד קורס מנהלי מערכות אינסטלציה שבמהלכו תעמיקו יותר בתחום דודי השמש בנושאים כמו התקנת דודי שמש ודודי חשמל ובחירת קולטי שמש. לימודים אלה אפשר ללמוד במכללה של מכון התקנים הישראלי ובמכללת מישלב, שתיהן פרוסות ברחבי הארץ, והם נמשכים 17 מפגשים אחת לשבוע בשעות הערב.

לאחר סיום ההכשרה ההמלצה היא להתחיל לעבוד בתור שכיר בתחום ולאחר השתפשפות וצבירת ניסיון ניתן להתחיל לעבוד בצורה עצמאית. עבודה בצורה עצמאית כמובן תדרוש יותר התעסקות בעניינים כמו ניהול עסק ופרסום העסק, אבל רואה החשבון הנכון וחברת פרסום לבעלי מקצוע כמו האתר “טוב תודה” יכולות לתת את הפוש לכיוון הנכון ולעזור לתהליך להתקדם בצורה חלקה.

היתרונות בלהיות טכנאי דוד שמש

יש מספר יתרונות מובהקים למקצוע:

ראשית, כל עוד השמש זורחת ולמרבית התושבים יש בביתם דוד שמש, לא תחסר לכם עבודה. בין אם יש צורך להתקין דוד שמש חדש, לתקן את הקיים, או להחליף חלקים פגומים. במדינה שטופת שמש כמו ישראל, זהו תחום שתמיד יהיה מבוקש.

דבר שני, מי שסיים לימודים במקצוע יכול להשתלב בכל המגזרים, החל בחברות פרטיות קטנות וכלה בתאגידים גדולים ובארגונים ציבוריים. מאידך, יש לו גם אפשרות להפוך להיות עצמאי ולפתוח עסק משלו אם רק יחפוץ בכך. על אחת כמה וכמה אם סיים לימודי שרברבות, שאז היצע הזדמנויות התעסוקה שלו גדל משמעותית. בישראל יש כיום מחסור בשרברבים מקצועיים ולכן מי שיחליט לפתח את התחום הזה, יכול להרוויח יפה מאוד.

ולסיום, טכנאי דודי שמש הוא מקצוע שיכול להתאים כמעט לכל אחד. תנאי הפתיחה שלו מאפשרים לכל מי שרק רוצה להתנסות בתחום, ומספקים אופק ומגוון מסלולים להתפתח בהם. כמו כן, זהו מקצוע אידיאלי לאנשים שמתקשים עם עבודה משרדית. תחשבו על זה… מה רע בעבודה באוויר הפתוח כשלרוב אתם אלה משקיפים מלמעלה על כולם?

באדיבות אתר טוב תודה

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5328435
D9JSyIsfJuplfplsdHGzRbD9E6gHDyWoEsULQSQj870
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-gMIaNSmjneGVM96YQXbNhTn25C7JZNL3ZZdt_2OhYtI
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form