מה אפשר לעשות כדי ללמוד, גם בתקופות של לחץ

תמונה
תמונה לחידושו

 

חידושון זה מוקדש לזכרה של דר' מרסל פרייליך קפלון שנרצחה בקיבוץ בארי. מרסל התמחתה בכימיה ועבדה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן,  היא עסקה בכל המרכיבים של הוראת המדעים - כמורה בתיכון, כמפתחת חומרי למידה, כחוקרת וכמדריכת מורים – מגוון כישורים שלעתים רחוקות משולבים באדם אחד.

מה אפשר לעשות כדי ללמוד, גם בתקופות של לחץ  (מעובד מתוך אתר מתודיקה)    

למתח יכולה להיות השפעה משמעותית על התפקוד הקוגניטיבי ועל הזיכרון,  דבר המקשה עלינו בלמידה ושמירת מידע חדש.רמה מתונה של לחץ יכולה לסייע לנו, אבל בימים של סטרס מתמשך, נחווה לא מעט חסמים שיקשו עלינו ללמוד מכיוון שהמוח שלנו נוטה לתעדף תגובות הישרדות מידיות על פני קידוד ואחסון מידע חדש.

דווקא בתקופה הזו, כדאי שנלמד דברים חדשים. למידה חדשה ותחושת התפתחות והישג לא רק מסיחים את דעתנו ומאמנים את המוח שלנו, הם גם מתגמלים מאוד ומפרישים הורמונים של עונג ומהווים מעין "משכך כאבים טבעי". לכן,  גם בעת הזו, כאשר תפתח סוף סוף שנת הלימודים כדאי לנהל את ההוראה  באופן שתאפשר לכולם  ללמוד טוב יותר תחת הלחץ.

כמה  אסטרטגיות מומלצות היכולות לעזור להוראה ולמידה  טובים  גם בתקופות של מתח ממושך:

1. חלוקת משימות למידה לחלקים קטנים

2. הצבת יעדים ריאליים

3. תיעדוף המשימות -נותן תחושה של שליטה שמחזירה את הביטחון.

4. תזכורת ללומדים על יכולות הלמידה שלהם.

5. זמני הפוגה מחוץ לזמני הלמידה למרצים ולסטודנטים.ות -פעילות גופנית, נשימות עמוקות, תזונה טובה, שינה איכותית, כולם משפיעים על איכות ההוראה והלמידה.

 

כל ההורמונים שיעזרו לך להרגיש יותר טוב – גם בימים קשים:

  1. דופמין- מוליך עצבי שהמהווה חלק חשוב ממערכת התגמול של המוח ומשפיע מאוד על למידה וזיכרון. מה כדאי לעשות כדי שיהיה לנו עוד ממנו:

• פעילות אירובית יכולה להגביר את רמות הדופמין במוח עד 30%.

• הצלחה בהשגת מטרה או ביצוע משימה יכולה לעורר את שחרור הדופמין במוח, למידה היא תהליך מתגמל ולכן דווקא בימים אלו כדאי ללמוד דברים חדשים, שמחוללים בנו תחושה של שינוי והתפתחות שנלווים גם בתחושה קטנה של עונג.

• יציאה לטיול בטבע: מחקר הראה שזמן בטבע יכול להגביר את רמות הדופמין במוח.

  1. אוקסיטוצין- הורמון המיוצר במוח ובבלוטת יותרת המוח ונודע גם בשם "הורמון האהבה" בגלל תפקידו בקשרים חברתיים, התנהגות חברתית והתקשרות אימהית.

מה כדאי לעשות כדי שיהיה לנו עוד ממנו:

• חיבוק - דרך פשוטה ומהנה לעורר את שחרור האוקסיטוצין במוח, בניגוד לקורונה, עכשיו זה זמן מצוין לחיבוקים! גם ללטף את הכלב או החתול זה מצוין.

• עזרה לזולת - רוח ההתנדבות והערבות ההדדית לא רק נדרשת במצב חירום אל מול הנפגעים הרבים, אלא מהווה דרך נהדרת לשפר את מצב הרוח ולהרגיש טוב עם עצמנו. ביטוי אמפתיה מעורר את שחרור האוקסיטוצין במוח.

• האזנה למוזיקה - מוזיקה יכולה לתת דחיפה לכמעט כל ההורמונים, האזנה למוזיקה, הורמון האוקסיטוצין מופרש, למשל, כאשר אנחנו שרים יחד.

  1. סרוטונין- הורמון העוזר לווסת את מצב הרוח והוא מופק כשאנחנו חשים מוערכים, אם נצליח לחזק את תחושת ההערכה העצמית שלנו, נרוויח עוד ממנו, ורבים מאיתנו צורכים אותו כתרופה כדי להתחזק נפשית.

מה כדאי לעשות כדי שיהיה לנו עוד ממנו:

• תרגולי נשימות: המחקר מראה שתרגילי נשימה, במשך אפילו רק 10 דקות, מעלים את רמות הסרוטונין, ומשפיעים לטובה גם על יכולת הריכוז והזיכרון.

• שתיית מים: אפילו מים יכולים להעלות רמות הורמונים, אז בדקו עם עצמכם שאתם שותים 6-8 כוסות מים ביום.

• שינה איכותית: לא קל לישון היטב בימים אלו, ואם אנחנו לא מצליחים לישון מספיק, נחווה ירידה במוח שלנו, הן ברמות הסרטוטונין ובטח ברמות הדופמין.

  1. אנדורפין- אנדרופינים נחשבים ל"משככי הכאבים הטבעיים" שלנו ולא מעט פעולות יכולות להביא לייצור שלהם:

מה כדאי לעשות כדי שיהיה לנו עוד ממנו:

• צחוק: רגעים קטנים של צחוק, גם כשכואב, ואם ניתן אפילו התקפי צחוק, יכולים לעורר את ייצור האנדורפינים, צחוק כזה גם יסייע לנו בהפחתת חרדות.

• בכי: אף עין לא נותרה יבשה בשבועות האחרונים, ומטרת הבכי, לאפשר לנו הירגעות, המתרחשת בעקבות הפרשת האנדופין. לרבים מאיתנו שמנסים להחזיק בימים אלו, הבכי משחרר רגשות חנוקים שהצטברו, הוא מאזן אותנו ולכן הוא חשוב, ונדרש.

• שוקולד: שוקולד מכיל כמה כימיקלים להרמת מצב הרוח אבל מעט מאוד. תחושת הסיפוק מאכילת השוקולד לעומת זאת, משחררת אנדורפינים יותר מאשר תכולת השוקולד עצמו.


רוצים להיעזר בנו?

היחידה למצוינות וחדשנות בהוראה מציעה לכל מרצה ליווי פדגוגי וטכנולוגי מלא לצורך שיפור נראות הקורס שלכם, מבנה יחידות הלימוד, שילוב המשאבים הדיגיטליים המתאימים ליחידות הלימוד ואופן הוראתן בפועל. הליווי הינו אישי (מפגשי אחד על אחד) ע"י צוות המלווים הפדגוגיים של היחידה, וכן ע"י הצוות הטכנולוגי של מעבדת החדשנות בהוראה.

צרו איתנו קשר במייל זה: [email protected]

Accordion Title