ההצלחה של חינוך מבוגרים בניגריה על התפתחות המדינה

ההצלחה של חינוך מבוגרים בניגריה על התפתחות המדינה

חינוך מבוגרים בניגריה זו פרקטיקה אשר מאפשרת למבוגרים לעסוק בפעילויות חינוך עצמי באופן שיטתי ומתמשך במטרה לרכוש ידע, מיומנויות, עמדות או ערכים חדשים. זו יכולה להיות כל שיטת למידה שחורגת מהלימודים המסורתיים והופכת לדרך חיים ממש, שמובילה למידה גדולה יותר של הגשמה עצמית.

ברוב המקרים תכניות חינוך למבוגרים הן תוכניות המשך של התיכון, או מכללות ואוניברסיטאות. לרוב, מדובר באנשים מבוגרים שרוצים לזכות בתעודה ראשונה, להתמקצע במיומנות טכנית או עסקית כדי לקדם את הקריירה, לחזור ללימודי תואר או להתחיל אותם או פשוט לקחת קורס בתחום מסוים.

אם נשווה זאת אלינו, באוניברסיטאות ומכללות בארץ, ישראלים מעל גיל 41 יכולים להירשם ללימודים ללא פסיכומטרי וכך לקדם את תחומי העניין שלהם, להתמקצע בתחומם, ללמוד לתואר חדש או אפילו לעשות הסבה מקצועית. בניגריה לאפשרות של חינוך מבוגרים יש ערך רב, והשפעה לא מעטה על התפתחות המדינה, ועל כך נרחיב.

ההיסטוריה של חינוך מבוגרים בניגריה

לחינוך מבוגרים בניגריה יש היסטוריה ארוכה. עוד במאה ה- 14, חוקרים וסוחרים אסלאמיים שהגיעו לחלקה הצפוני והאסלמי של המדינה, לימדו אוריינות ערבית באמצעות לימודי הקוראן. מאוחר יותר, מיסיונרים נוצריים הביאו אתם את החינוך המערבי לדרום ומרכז ניגריה. אולם חינוך זה היה סלקטיבי בעיקרו ומטרתו הייתה ללמד את הניגרים לקרוא ולכתוב כדי שיוכלו ללמוד את כתבי הקודש.

במאה ה- 20 נעשו מאמצים של הממשלה הקולוניאלית הבריטית לספק חינוך למבוגרים בניגריה. בתזכיר משנת 1925, המליץ המשרד הקולוניאלי הבריטי ליישם תוכנית לימוד למבוגרים בניגריה, כאשר יישום התכנית החל בשנים 1944-1946.

בשנת 1960 ניגריה הגיעה לעצמאות ומאמצי האוריינות קיבלו דחיפה כאשר אונסק"ו תמך בהקמת מכון אוריינות באיבדאן (Ibadan), שנמצאת בדרום מערב ניגריה, מכון שהפך למבוקש מאוד בקרב המבוגרים. בשנת 1971 הוקמה המועצה הניגרית לחינוך מבוגרים אשר רשמה הישגים משמעותיים תוך זמן קצר והפכה לכוח שצריך להתחשב בו במונחים של תכנון, יישום והערכה של תכניות חינוך בכלל ותכניות חינוך למבוגרים בפרט. בנוסף המועצה מלאה תפקיד כמובילה בהנעת קמפיינים אגרסיביים וניהול מדיניות הסברה ברמות הממשל והאוניברסיטאות, כדי לקדם את חינוך המבוגרים בעוד צעד.

הקמת הוועדה הניגרית לחינוך נוודים בשנת 1989 יצרה הזדמנויות רחבות יותר עבור כ- 9.3 מיליון נוודים שחיים בנגריה, תוך שעודדה אותם לרכוש אוריינות.

מה היתרונות של חינוך מבוגרים?

לתכניות המיועדות למבוגרים כמו למשל לימודים ללא פסיכומטרי, או לחינוך מבוגרים בניגריה, יש יתרונות רבים.

בניגריה רואים חשיבות גדולה בחינוך מבוגרים כדרך לקידום חברתי, צמיחה כלכלית מתמשכת ומכילה, הגנת הסביבה ומיגור העוני והרעב. המטרה הנעלה הובילה לקריאה להקמת אוניברסיטה לחינוך מבוגרים בניגריה. חינוך מבוגרים תמיד יהיה נדבך חשוב ומרכזי של תחום החינוך בניגריה.

ישנם יתרונות רבים לחינוך מבוגרים. לימודים לאחר בית הספר התיכון מאפשרים למבוגרים לפתח מיומנויות חשובות, להרחיב את הידע שלהם ולעזור להם לפתח קריירה. לימוד קרוא וכתוב וחשבון מעניקים נקודת פתיחה טובה יותר עבור מבוגרים שרוצים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם. תלמידים מבוגרים רבים זוכים לתחושה גדולה יותר של ביטחון בכישורים שלהם, הם לומדים מיומנויות חשובות שאותן יוכלו ליישם באינספור מצבים, לא רק בתחומי הלימוד. הביטחון ותחושת הערך אלו הם כלים חשובים, הן במקום העבודה והן מחוצה לו.

יישום חינוך למבוגרים

בניגריה, מיליוני אנשים אינם יודעים קרוא וכתוב, 65% מהם נשים. אף אחד ממאמצי האוריינות לא הניב את התוצאות הרצויות וממיליוני אנשים עדיין נמנעת הגישה ללימודי אוריינות בגלל מדיניות חינוך לא יעילה.

תהליך היישום של חינוך למבוגרים אינו פשוט ונחשב למורכב מלא מעט סיבות שיש לקחת בחשבון. החל במורים שלא מכירים טכניקות לימוד מתקדמות שיכולות להוביל לתוצאות הרצויות ועד לתלמידים עצמם, שיש להם צרכים גדולים יותר ונסיבות חיים מאתגרות, כך שסטודנטים מבוגרים נדרשים לתמיכה הרבה יותר נרחבת. על אף ולמרות הקשיים, חינוך למבוגרים עשוי להוביל לתוצאות משופרות כמו למשל קבלת תעודה או הגדלת הכנסה של המשפחה.

הגורמים לחוסר השכלה בניגריה

ניתן לסכם את הסיבות לחוסר ההשכלה בניגריה בדרכים הבאות:

  • בעיות בחינוך היסודי – אחוזי הרשמה נמוכים, אחוזי נשירה גבוהים, מתקני לימוד לא מספקים, חומרי הוראה גרועים או תכנית לימודים לא רלוונטית.
  • שיעורי הרשמה נמוכים בתכנית החינוך למבוגרים.
  • שיעורי נשירה גבוהים – קשורים לבעיות כלכליות המאלצות את התלמידים לעזוב את הלימודים ולחפש אחר מקורות הכנסה, בעיות מימון, תכנית לימודים לא רלוונטית, מורל נמוך בקרב המורים ועוד.
  • היעדר הכשרה – מורים שלא הוכשרו כראוי ואין להם ידע וניסיון מתאימים להעברת שיעורי אוריינות.
  • הדרת נשים מתכניות חינוך למבוגרים.
  • שיעורי נשירה גבוהים יותר בקרב נשים – עקב תכנית לימוד לא רלוונטית ודרישות מתחרות.
  • נגישות לקויה – באה לידי ביטוי בקושי להגיע לאוכלוסיות מסוימות כמו נוודים, דייגים ועוד.
  • משאבים דלים – קושי להעביר שיעורים בגלל משאבים דלים, ציוד לימודי לא מספק, היעדר מורים, תלות בתורמים ועוד.
  • סביבה ירודה – לא פעם החומר הנלמד אינו נשמר בגלל סביבה לא מקדמת, שבה רבים לא יודעים קרוא וכתוב.

הקשר בין חינוך למבוגרים ובריאות

בשנים האחרונות ניתן לראות בצורה חד משמעית איך היעדר ידע באוריינות משפיע על החיים, ועד כמה הוא עלול להוביל לבעיות בריאות כאלו ואחרות. אנשי מקצוע בתחום הבריאות מבינים את החשיבות של חינוך למבוגרים כדרך למנוע מצבים בריאותיים מורכבים, והמון מחקרים מצביעים על קשר חזק ומובהק בין חינוך לבריאות ועל היתרונות הרבים של חינוך לבריאות הגופנית והנפשית.

מעבר לכך, חינוך למבוגרים יכול להשפיע על רמת הביטחון העצמי, על שביעות הרצון מהחיים, על כושר התמודדות גבוה יותר ועל חיי קהילה יותר מספקים ועשירים.

אף פעם לא מאוחר ללמוד. כמבוגרים, יש לכם יותר הזדמנויות להעשיר את הידע, ללמוד לתואר ולהרחיב את תחומי הידע והעניין שלכם באמצעות לימודים ללא פסיכומטרי אשר מאפשרים לכם להירשם לתכניות לימודים מגוונות ביתר קלות וללא הרבה תנאים מכשילים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5339983
1dUg-DPGSJrYfkL1JSYn1FLSk05aj6uxa2v5hW5bvFc
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-5RJ5qf_fvGhmWNtxvZeum3ubO-nJUrXgI4KW_KHz8sg
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form