24.05.23 |
-
כנס המים ה- 10 ע"ש איתן גדליזון ז"ל בסימן מים ואנרגיה - אתגרים ופתרונות לאור שינויי…
- Events
Prof. Hassan Azaizeh
Professor
Ph.D.: Texas A&M University, USA 1987
Research areas:
Environmental Biotechnology
Dr. Oshri Borgman
Senior Lecturer
Ph.D.: The Hebrew University 2019
Research areas:
Flow and transport in porous media
Prof. Nurit Carmi
Associate Professor
Ph.D.: Ben-Gurion University 1993
Research areas:
Environmental psychology
Prof. Eyal Kurzbaum
Head of the Department of Water sciences (MSc)
Associate Professor
Ph.D.: Technion 2011
Research areas:
Environmental microbiology
Prof. Iggy Litaor
Environmental Sciences
Professor
Ph.D.: University of Colorado, Boulder Colorado 1986
Research areas:
Geology, Geophysics, Planetary Sciences…
Dr. Oren Reichman
Lecturer
Ph.D.: The Hebrew University 2014
Research areas:
Hydrogeochemistry, Soil and Water
Prof. Giora Rytwo
Professor
Ph.D.: The Hebrew University 1994
Research areas:
Environmental Physical Chemistry
Dr. Liora Shaltiel Harpaz
Senior Lecturer
Ph.D.: The Hebrew University 2003
Research areas:
Agroecology and friendly agriculture
Dr. Hagai Shemesh
Head of the Department of Environmental Sciences
Senior Lecturer
Ph.D.: Ben Gurion University in the Negev 2011
Research areas:
Plant Ecology
סגל נוסף:
ד"ר טלי גולדברג, ד"ר יוסי אראל, מר אסף בן דוד, ד"ר יגאל בר-אילן, עו"ד שירי שפירא גרינוולד, ד"ר עמית דולב, ד"ר עזרא יונה, ד"ר ארי מאירסון, פרופ' אסף סוקניק, גב' סרוסי-זוהר אורלי, ד"ר יאיר רזק, ד"ר ידידיה קפלן, ד"ר רותם שדה.
תמונה
B.Sc undergraduate studies in environmental sciences
.B.Sc במדעי הסביבה באקדמית תל-חי
ההתפתחות החברתית והכלכלית המואצת בשנים האחרונות, מאתגרת פעם אחר פעם את יכולתנו לשמור על הטבע והסביבה. המסלול למדעי הסביבה שהוקם כתוצאה ישירה מאתגרים אלה, משלב ידע ממספר רב של תחומים ומתמקד באפשרויות של מחקר מדעי ושמירת סביבה בת קיימא. הכלים, החשיבה והרקע המדעי הנרחב מסייעים לבוגרי החוג להוביל שינויים אלו כמדענים, חוקרים או מנטרי תהליכים ואף מציע פתרונות במגוון תפקידי מפתח: במשרד לאיכות הסביבה, במחלקות סביבתיות ברשויות, בארגונים ובמפעלים וכשותפים מובילים בתעשיית ה Clean-Tech המתפתחת בארץ ובעולם בצעדי ותקציבי ענק.
בנוסף, למכללה האקדמית תל-חי קיים מוקד מחקרים ייחודי באגמון החולה המשמש את המרצים, החוקרים ואת הסטודנטים והסטודנטיות ללימוד מחקר והוראה. במסגרת הפרויקט האגמון הוצף שטח ונחפרו תעלות באזור בו התקיימו ביצות ואגם עד לשנות ה-50 של המאה ה-20. שטח הפרויקט מהווה מוקד משיכה לחוקרים ואוהבי טבע וסביבה מתחומים שונים המגיעים לאזור המאופיין במערכת אקולוגית ייחודית וכדי ללמוד על התהליכים הגיאו-הידרולוגיים הקיימים במקום הנמצא בלב אגן היקוות הכנרת ולכן בעל חשיבות רבה. באזור מתקיימים בסמיכות שטחי חקלאות וטבע עם כל נקודות ההשקה והקונפליקטים המתעוררים כתוצאה מקרבה כזו, מצב המייצר צורך במחקר המתייחס לנקודות הממשק ומשלב תחומים שונים, קרקע, מים, חקלאות ואקולוגיה. הניטור האקו-הידרולוגי המתבצע בשטח הפרויקט כבר משנות ה-90 של המאה הקודמת מהווה מקור למידע ונתונים ומהווה בסיס למחקרים המתבצעים במקום. בקרקעות החולה שנחשפו כתוצאה מיבוש השטח, עדיין מתרחשים שינויים שמקורם בחשיפתן לאטמוספירה, בשינוי מפלס מי התהום ובשיטות העיבוד החקלאיות. התהליכים העיתים והשונות המרחבית הגבוהה הופכת את העבודה כאן לייחודית ומאתגרת.
הייחודיות והחשיבות של מרכז עמק החולה מבחינה סביבתית ואקולוגית, עוצמת וקצב התהליכים המתרחשים באזור וקרבתו של מוקד המחקרים עם האמצעים הקיימים בו לשטחי המחקר, הופכים את המקום לסוג של מעבדת שדה באזור מרתק שלא קיים עוד בארץ.
מוקד המחקרים משלב בין מחקר והוראה והוא משמש מרכז לחוקרים מהאקדמית תל-חי וממוסדות נוספים. כיום מתבצעים במקום מחקרים בתחומי הסביבה והחקלאות, אקולוגיה, תנועת בעלי חיים ועוד. המוקד מהווה בית לסטודנטים המבצעים בו מחקרים במסגרת פרויקט לתואר ראשון ועבודות מסטר וכן מארח תלמידים כחלק מקורסים וכעוזרי מחקר במעבדות.
Accordion Title למה ללמוד .B.Sc במדעי הסביבה בתל-חי?
למה ללמוד .B.Sc במדעי הסביבה בתל-חי?
- בסיס רחב: תכנית הלימודים היא בין תחומית ומשלבת ידע מתחומי האקולוגיה, הביולוגיה, הפיזיקה, הכימיה, יחד עם משפט וחקיקה, תכנון וניהול ממשקים.
- רלוונטיות: בואו ללמוד על הסביבה עם חרמון מושלג מציץ מהחלון.
- ניסיון: המכללה האקדמית תל-חי היא המוסד האקדמי הראשון בארץ שהציע מסלול לימודי מדעי הסביבה בלבד. התוכנית פועלת בהצלחה כבר 25 שנים והכשירה עד היום יותר מ-1,000 בוגרים.
- ללמוד בחזית המדע: חברי סגל מדעי הסביבה הם חוקרים פעילים, אנשי מדע, אנשי תעשיה נלהבים, ואנשי מנהל ותכנון סביבתיים. בין המרצים בעלי מוניטין ושם עולמי בתחומי הטיפול במים ושפכים קשים, מחזור הזרחן, פיתוח טכניקות להדברה חקלאית ידידותית ועוד.
- להתחבר לשטח: החל מהשנה השלישית ניתן להשתלב במחקרים פעילים במוסדות מחקר אקדמיים חיצוניים, במעבדות ממשלתיות, במפעלים רלוונטים או במוסדות למחקר סביבתי.
- להוביל: הצטרפו לתחום בתנופת צמיחה המבטיח אפשרויות תעסוקה רבות ומגוונות והשתלבו כמובילים בנושאי מים, אנרגיה, אקולוגיה, מחזור ועוד.
אפשרות למלגת עידוד בסך 5,000 ש"ח לשנה א' בלבד לבעלי פסיכומטרי 630 ומעלה.
בכפוף לתנאים, מס' המלגות מוגבל כל הקודם זוכה!
Accordion Title איך זה עובד?
איך זה עובד?
הלימודים נמשכים שלוש שנים. להשלמת התואר נדרשות 132 נ"ז.
שנה א - קורסי חובה במקצועות הבסיס כגון: מתמטיקה, כימיה, פיסיקה וביולוגיה. במקביל נלמדים קורסים ראשוניים בנושאי סביבה, כמו "הכרת החי והצומח", "אדם וסביבה" ועוד.
שנה ב - קורסי העמקה במקצועות הליבה כגון: קרקע ומים, סדנא באקולוגיה יישומית, כימיה סביבתית של המים, מיקרוביולוגיה, כלכלה סביבתית, סטטיטיסטיקה, שיטות מחקר, אנרגיה וסביבה ועוד. באמצע השנה השניה הסטודנטים מתבקשים לבחור בין שני מסלולי התמחות: קרקע ומים או אקולוגיה וחברה. בחירה זאת מחייבת אותם ללמוד מספר קורסים בתחום בו בחרו להתמקד ופוטרת אותם מחובת לימוד של מספר קורסים מהתחום השני. סטודנטים שיבחרו במסלול קרקע ומים ילמדו קורסים מתקדמים בתחום כגון: טכנולוגיות לטיפול במים ושפכים, גיאוהידרולוגיה של משאבי המים בישראל וסדנא יישומית לטיפול במים. סטודנטים שיבחרו במסלול אקולוגיה וחברה ילמדו קורסים כגון: אקולוגיה כמותית של אוכלוסיות וחברות, חקיקה סביבתית וסדנא באקולוגיה יישומית.
שנה ג - קורסי התמחות בנושאים מתקדמים כגון: קמפוס בטבע, מטארולוגיה וזיהום אויר, סדנא מעשית לטיפול במים.
רוצים לשמוע על אפשרויות קבלה נוספות? המכללה מציעה מגוון מכינות ואפשרויות לקבלה לאקדמיה.
נשמח למסור לך פרטים נוספים בטלפון: 04-8181855 שלוחה 1 או *9827
Accordion Title סטודנטים מספרים
סטודנטים מספרים
Accordion Title אופק תעסוקתי
אופק תעסוקתי
מנהל סביבתי: חברות ייעוץ פרטיות, עיריות, מועצות אזוריות, המשרד לאיכות הסביבה, רשות הטבע והגנים, קק"ל, מוסדות מחקר ומפעלים שונים. מגוון חברות פרטיות מתחומי טכנולוגיות תעשיית ה- Cleantech:
לטיפול ומחזור במים, אנרגיה חלופית, דרכים וטכנולוגיות לטיפול בבעיות סביבתיות אקוטיות כמו אפקט החממה, זיהומי מים, אויר, קרקע ועוד. סביבה וקהילה: בין חברי הסגל ובוגרנו נמנים מובילים במאבקים סביבתיים, בטכנולוגיות לפתרון בעיות סביבתיות ומקימי יוזמות סביבתיות (לדוגמה, אחד מראשי גרינפיס בארץ בעבר, המובילים במאבק נגד קידוחי הנפט ברמת הגולן, ועוד).
דבר ראש החוג
ד"ר חגי שמש
ראש החוג למדעי הסביבה
ד"ר חגי שמש
ראש החוג למדעי הסביבה
אם אתם קוראים שורות אלו כנראה שהסביבה יקרה ללבכם.
אחסוך מכם הסבר ארוך על החשיבות של שמירה על הסביבה, על דובי הקוטב ועל מפלס מי האוקיינוס (אני מניח שאת "ההרצאה" הזאת כבר שמעתם).
אני כותב את השורות האלו תוך כדי נסיעה באוטובוס ציבורי למכללה. הרגע הרמתי את הראש מהמסך וראיתי שני צבאים (זכר ונקבה) עומדים בלב שדה של חיטה בקרבת הכביש. זאת בדיוק הסיבה שהגעתי לחקור וללמד באקדמית תל-חי.
הסביבה מעניינת אותי ואני נהנה לחיות בקרבה לטבע. אם גם אתם מרגישים כך, מקומכם איתנו.
אנחנו מאמינים שאנשי מדעי הסביבה חייבים השכלה רחבה. הסביבה מורכבת מתהליכים וקשרים מורכבים והכרה של מגוון זה הכרחית בכדי להתמודד עם אתגרים סביבתיים. בנוסף, כוונות טובות ואכפתיות הן תנאי הכרחי אבל לא מספיק כדי להתמודד עם בעיות סביבתיות. הסביבה היא פיזית וכימית וככזאת היא דורשת מהעוסקים בה הבנה מעמיקה וכמותית של מקצועות הליבה של המדעים (פיזיקה, מתמטיקה, כימיה וביולוגיה). רק כך ניתן באמת לרדת לעומקם של נושאים אקולוגיים, גיאוגרפיים, נושאי קרקע - מים - אטמוספרה, מחזור, משבר האקלים.
מודעות סביבתית ושאיפה לקיימות הם צעד ראשון והכרחי - אך לשם פתרון אמיתי של בעיות, נדרש העומק והרוחב המדעיים, מכיוון שבלעדיהם – הטיפול בסביבה נותר בגדר סיסמאות בלבד.
והנה עוד כמה סיבות טובות ללמוד באקדמית תל-חי:
- חוג קטן ואינטימי עם יחס אישי בין מרצים וסטודנטים.
- אפשרויות להשתלב במחקר.
- מרכז תמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה.
- חונכות אישית ותגבורים לימודיים למתקשים בלימודים.
- חיים סטודנטיאליים קהילתיים ושמחים.
ד"ר חגי שמש
ראש החוג
מה תלמדו?
מה תלמדו?
Accordion Title מטאורולוגיה וזיהום אוויר
מטאורולוגיה וזיהום אוויר
מבוא לאטמוספירה: הרכב, לחץ אטמוספרי, שכבות האטמוספירה, קרינת השמש, מאזן אנרגיה, זווית הזניט ואורך היום. האוויר בתנועה - רוח והגורמים והיווצרותה, מפות סינופטיות, מפות רום, ניתוח מפות מטאורולוגיות, מערכות רוח מקומיות, מערוכת מזג אויר, מזג האוויר בישראל. מבוא לבעיית זיהום האוויר, הגדרות ומושגים, תקני איכות אויר. מזהמי האוויר - מקורות, מאפיינים כימיים ופיזיקליים, השפעה על בני האדם. כימיה של האטמוספירה - ריאקציות אטמוספיריות של מזהמים גזיים וחלקיקיים, זיהום אויר עירוני. פיזור מזהמים באוויר - מטאורולוגיה של זיהום אויר, מודלים של פיזור, אמצעים טכנולוגיים להפחתת זיהום. טיפול מנהלי - ניהול
משאבי אויר, תסקירי השפעה על הסביבה.
Accordion Title חקיקה סביבתית
חקיקה סביבתית
הכרת המערכת המשפטית, החקיקה, ההליכים והגורמים הרלוונטיים לקונפליקטים בתחום איכות הסביבה. דיון בכלים העומדים לרשות הציבור לקידום נושאי איכות סביבה, לרבות בשלבי התכנון, הפיקוח והאכיפה. התפתחות המשפט הסביבתי הארץ, מפגעים סביבתיים:
זיהום אוויר, רעש, ריח, זיהום מים ונחלים, ים, פסולת, שימושי קרקע, שטחים פתוחים, חופים וקרינה אלקטרומגנטית.
Accordion Title מבוא לגיאולוגיה
מבוא לגיאולוגיה
תיאוריות שונות של היווצרות מערכת השמש וראשית החיים בזווית גיאולוגית. עקרונות ותהליכים היוצרים מינרלים, סלעים וקרקעות. עקרונות ותהליכים של המחזור ההידרולוגי ותהליכי בליה. הקורס יכלול סיור בגולן, שיטות לתיארוך של סלעים, מאובנים, סטרטיגרפיה, שעונים גיאולוגיים וטקטוניה. תיאוריית תנודת היבשות, המאגדת בתוכה את כל הגורמים והתהליכים השולטים בהיווצרות יבשות, אוקיאנוסים, שרשרות הרים, תופעות וולקניות ורעידות אדמה.
יש לעיין בשנתון החוג על מנת לצפות בתכנית הלימודים המלאה.
* מערכת השעות יכולה להשתנות במהלך או לפני הלימודים בהתאם לתכנית הלימודים של הסטודנט ובהתאם לשיקולי המערכת.
איזה מסלול מעניין אותך?
לא עומדים בתנאי הקבלה?
אם הגעתם לפה אתם כנראה מחפשים מישהו לדבר איתו.
המכללה מציעה מגוון מכינות ואפשרויות לקבלה לאקדמיה.
נשמח למסור לך פרטים נוספים בטלפון:
ראש החוג ד"ר חגי שמש
אם יש לכם שאלות לראש החוג ד"ר חגי שמש אתם יותר ממוזמנים לכתוב מייל ונתאם זמן לשיחה טלפונית.
רכזת החוג
מה חדש?
news
Sorry, there are no results matching your search.
Please check your search criteria and try again.