מתחם עתיד
כישורים העונים על צורכי המאה-21, כמו אוריינות דיגיטלית, יכולת עבודה בצוות, למידה עצמית ועוד, מחייבים שינוי והטעמה של דרכי ההוראה של תלמידים וסטודנטים.
בקמפוס קצרין הוקם מרחב הכולל מרחבי למידה שונים שמאפשרים קיומם של תהליכי למידה אקטיבית ודינמיים בתוך מתחם יחיד ללא קירות חוצצים.
הוראה באמצעות תערוכה
תמונות וציורים הם ייצוגים חזותיים היכולים לסייע בהוראה להמחשת והבנת החומרי העיוני ולשמש השראה לדרכי הוראה המשלבת ציורים ככלי הוראה בדיסציפלינות שונות.
בקמפוס קצרין במרחב התערוכה הפדגוגית מוצגות תמונות בנושאים שונים. מתחת לציורים ניתן לסרוק ברקוד המפנה להצעות לשיעורים.
מעבדה פדגוגית
המעבדת הפדגוגית מאפשרת בחינה של יישום שיטות הוראה למידה חדשניות. חלל הלמידה גמיש בעיצובו ובמגוון שיטות הוראה שניתן ללמד בו (לדוגמה ראו את שיטת הלימוד במתחם העתיד, בחוברת זו).
מסדרון קמפוס קצרין
מסדרונות במבנים ציבוריים ומוסדות חינוך יכולים לשמש כאמצעי יעיל להעברת מסרים ומידע. המיקום המרכזי והנגיש של המסדרונות הופך אותם למקום אידיאלי כוון שהסגל והסטודנטים עובדים במסדרונות באופן קבוע, מה שמאפשר חשיפה תדירה למסרים המועברים. בחרנו להשתמש במסדרון להעביר מסר של חשיבות הלמידה העצמית, הלמידה ההתנסותית של קולב (איור 1), על הצורך לשלב עשייה ואינטראקטיביות ולהראות כיצד טכנולוגיה (אך לא רק), יכולה להיות חלק מהכלים להוראה.
ביופיליה
המרחב הביופילי מדמה מרחב לימוד חוץ כיתתי. הוא משלב בין תוכן, פדגוגיה, טכנולוגיה וסביבה. הוא ממוקם באולם גדול עם פינות שונות ומציע סביבת למידה דינמית, המרחב משמש כמעבדה לחי ולצומח. הסטודנטים.ות לומדים.ות על חיי הצמח, עולם בעלי החיים, אקלים ומזג אויר, והאדם והסביבה. חווית הלמידה האחרת תלווה את הסטודנטים.ות בהמשך דרכם המקצועית כמורים.ות והם יישמו אותה באופן יצירתי במוסדות שיילמדו.
מעבדה טכנו-פדגוגית
ידע טכנולוגי יש לרכוש באופן מעשי ועל ידי התנסות. התפיסה המרכזית של מרחב המעבדה הטכנו-פדגוגית היא ״לימוד ופיתוח מיומנויות בעזרת התנסות טכנולוגית״.
לטכנולוגיה תפקיד חשוב בעולם ההוראה, והיא בעלת תפקיד כפול: היא מאפשרת ומרחיבה אפשרויות הוראה ובמקביל, עוזרת לפיתוח מיומנויות מגוונות הנדרשות בסביבת עבודה המשתנה תמידית.
הטכנולוגיה מעורבת בהיבטי הוראה רבים: משמשת ככלי עזר ללמידה אינטראקטיבית ואקטיבית, מאפשרת למידה מרחוק וגמישות, מאפשרת המחשה של תופעות שונות, המחשה המשפרת את חווית הלמידה ומעמיקה את הבנת הלומד. טכנולוגיה מסייעת גם בהתאמת חומר הלימוד אל הלומד ובפיתוח גישות הערכה חדשניות.
מרכז הסימולציות
סימולציה כטכניקת הכשרה פותחה כדי להכשיר צוותי רפואה וצוותי לחימה ולתרגל מצבים מסכני חיים בסביבה בטוחה (Hofmann et al., 2021). עם השנים התפתח השימוש בסימולציות לתחומים נוספים כמו חינוך, תעשיה וניהול (Zhang, Z., 2015). קיימים סוגים שונים של סימולציות, כשהמשותף לכולם הוא היותם מבוססים על יצירת סביבה מדומה ומבוקרת, המאפשרת לימוד מובנה ובטוח תוך תיעוד, תחקור ומתן משוב מידי למתאמנים, וללא סיכון מיותר (Friedman et.al., 2018).
בעולם החינוך, שולבו סימולציות ככלי הכשרה רק לפני כשני עשורים (Kaufman and Ireland, 2016; Theelen et al., 2019). מרכזי סימולציה המסייעים בתהליכי הכשרה והתפתחות מקצועית של מורים. האימון במרכזי הסימולציה מאפשר למשתתפים לעצב את תפיסות עולמם ולהרחיב את רפרטואר המענים שלהם במצבים קונפליקטואלים, בצורה מיטבית. אחת השיטות המקובלות היא שימוש בשחקנים מקצועיים המייצגים צד אחד של האינטראקציה כשבצד השני נמצאים אנשי המקצוע המשתתפים בתהליך הלמידה.