מטרת המרכז לאפשר לאנשי חינוך והוראה, למנהלים ובעלי תפקידים לתרגל עמם בסביבה בטוחה באינטראקציות שונות וע"י כך לסגל לעצמם דרכי התמודדות יעילות בחיי היום יום. סדנת הסימולציה מאפשרת הזדמנות לאימון בקבלת החלטות מתוך חקירה רפלקטיבית ופיתוח מיומנויות תקשורת בין אישית. 

לכל סדנא קודם שלב של איתור צרכים וכתיבת תרחיש בהלימה לצורך-דבר המאפשר חווית למידה מותאמת ורלוונטית למשתתפים. המשתתפים פוגשים שחקנים מקצועיים ומתנסים בתרחישים השונים, הם מתועדים ולאחר מכן מתקיים תחקיר המאפשר למשתתפים לצפות בעצמם, להכיר וללמוד לעומק את ההתרחשות ואת דרכי ההתמודדות האפשריים.

הסימולציות מתועדת באמצעים טכנולוגים, מה שמאפשר לבצע תחקור ולמידה. האימון הסימולטיבי יכול להתקיים במרחב הסימולציה בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה או, בהתאם לרוח התקופה, באמצעות מערכות טכנולוגיות ובזום. היכולת ההיברידית מאפשרת גמישות פעולה וזמני אימון ואינה תלויה במרחק.

Accordion Title מחקר בסימולציה

מחקר בסימולציה

תיאור מחקרים המתקיימים כיום במסגרת מרכז הסימולציה ותוצאות מחקרים שהתקיימו:

בשנה החולפת בוצעו 3 מחקרים המצויים בתהליכי פרסום. חלקם אף הוצגו במסגרת כנסים שהתקיימו השנה (במסגרת מכון מופת ובמסגרת כנס בינלאומי שהתקיים בתקופת הקורונה במכללת תל חי:

  • Impact of simulation training - comparison between face-to-face and online learning- Ifat Linder and Eyal Weissblueth.

  • The effect of the professional training phase on the contribution of the simulation in the framework of training - and development of teaching staff- Ifat Linder and Eyal Weissblueth.

  • The “Scenario” as a Key Educational Tool in The Simulation Centre- Ifat Linder and Eyal Weissblueth.

עיקר ממצאי המחקרים: 

במחקר שהשווה בין מתנסים בסימולציות מקוונות לכאלה שעברו קודם סדנאות פנים אל פנים נמצא:

  • כ- 60% מהמשתתפים מעדיפים סימולציה פנים אל פנים. נתון דומה נמצא גם בקרב המתנסים שהתאמנו רק במסגרת מקוונות ולא התנסו בפנים מול פנים. מאותם אלו שהתנסו בסימולציה מקוונת וגם בסימולציה מקוונת אחרי פנים אל פנים עלה כי 38% מהמשתתפים חושבים שדווקא אימון סימולציה מקוון יעיל יותר- "באופן מפתיע כמעט ולא היה הבדל. הסימולציה המקוונת היתה טובה מאוד". "שתיהן תרמו לי באותה מידה, ואפילו התפעלתי מהעובדה שאכן זה הצליח באותה צורה כפי שחוויתי בעבר". "לדעתי זה אותו דבר."

  • במחקר זה נמצא כי העדפת המשתתפים לסדנה מקוונת קשורה במימד ה"מרכיבים הרגשיים בסדנה", ובעיקר למרכיב המוגנות. כמו כן נמצאה העדפה הקשורה במימד סביבת הפעילות במרכיב של נוחות וריכוז בפעילות. 

  • התרומה המרכזית של הסימולציה היא במרכיבי החוויה והלמידה, כאשר אצל המתנסים מקוון לאחר פנים אל פנים התרומה גבוהה יותר.

במחקר שבחן את השפעת שלב ההכשרה המקצועית על תרומת הסימולציה נמצא:

  • כי בשלב ההתמחות הסימולציות משמעותיות יותר בכל הפרמטרים שנבחנו (השגת מטרות, שביעות רצון, יצירת ידע, הפקת תובנות, גיבוש עמדות, טיפול במורכבויות ושליטה במיומנויות).

  • בשלב ההתמחות המתנסים מעריכים את סדנאות הסימולציה יותר מאשר הסטודנטים בשלב ההכשרה ויותר מהפיתוח המקצועי.

Accordion Title מה אפשר לעשות איתנו?

מה אפשר לעשות איתנו?

  • להתנסות בסימולציות לאירועים ונושאים המעסיקים את הארגונים והמשתתפים. כאמור, הסימולציות "נתפרות" לפי צורך בסוגיות מגוונות (אירועים המתרחשים בבית הספר, בכיתת הלימוד, בחדר המורים, באינטרקציות בצוותי ניהול, בעבודה בזום, בעיסוק בחוסן צוותי, קהילות וכדומה)
  • לשלב סימולציה בתוך קורס או כחלק מתהליך למידה מתמשך (קורס אקדמי, הכשרות מקצועיות, בניית מבחנים המבוססים על סימולציה וכדומה)

  • תרגול ואימון סגלי הוראה במיומנויות הוראה ופרזנטציות.

  • תרגול סטודנטים הלומדים מחקר איכותני. במסגרת הסימולציה מתרגלים הסטודנטים את תהליך ביצוע הראיונות ותצפיות, בכלל זה מיומנות של שאילת שאלות, יצירת אמון מול המרואיין וכדומה.

  • במסגרת לימודי תואר שני במנהל  החינוך משתתפים הסטודנטים בסדנה בה מלמד שחקן מרכז הסימולציה עקרונות בבניית דמויות לתרחישים שבאמצעותם כותבים הלומדים תרחישים ומנחים אימון סימולטיבי בעצמם.

  • במרכז הסימולציה מתבצעים תהליכי מיון וקבלה למועמדים למכללה- במסגרת זו מבצעים המועמדים אימון סימולטיבי שעליו הם מוערכים ע"י נציגי המכללה האחראים למיון וקבלה.

  • אימון יחידני - תרגול של מתנסה מול שחקן למשל לצורך שיפור מיומנות שפה.

  • סימולציה של השיח בקבוצה - צילום ותיחקור דיון שנערך בקבוצה קטנה במטרה לאפשר לצוות להתבונן בדינמיקה ובמיומנויות השיח שלהם.

  • ביצוע אמון סימולטיבי כחלק מתהליך בחינה/הערכה חלופית/כחלק מפיתוח "תו תקן" מקצועי.

 

סדנאות סימולציה ייעודיות:

  • סדנאת סימולציה בתחום החינוך למיניות בריאה –באה לאמן צוותי חינוך ביצירת שיח פתוח גלוי ומותאם לנושא המיניות. פיתוח מודעות לנושא והיכולת לעבור ממבוכה לשיחה במטרה לייצר שפה ומסוגלות בית ספרית להכלת הנושא.

  • סדנאת סימולציה בנושא של חוסן - הסדנה מרחיבה את יכולות ההתמודדות והמסוגלות של צוותים בכלל וצוותי חינוך בפרט. באימון הסימולטיבי, באמצעות החוויה התנסות והמשגה יוצרים כלים ומייצרים שפה ארגונית להתמודדות עם מצבי טראומה מתמשכים או במצבים בהם נדרשת עזרה ראשונה רגשית.

 

Accordion Title אז מה עכשיו?

אז מה עכשיו?

יתרונות השימוש בסימולציה:

  • השימוש בסימולציות מאפשר בחינה, תרגול וחקר של מציאויות מורכבת

  • מאפשר לבצע תרגול פעילות במצבים שונים ולבחון התאמה ורפרטואר מענים לסיטואציות מגוונות.

  • מאפשר למתנסה להיחשף לדרכי הפעולה שלו ולבחון אותם בתוך מסגרת של עמיתות, מונחית ומוגנת.

  • מאפשר לזמן אתגרי חשיבה לצוותים לגבי סיטואציות קונפליקטואליות וסיטואציות שבהם קיימות דילמות ערכיות.

  • מאפשר התמודדות והרחבת רפרטואר עם מורכבויות בינאישיות שהתעוררו בעבודת מחנכים בתקופת הקורונה בתהליכי הלמידה מרחוק.

  • פיתוח רגישות /"כשירות תרבותית" לצורך פעולה בחברה הטרוגנית רב- תרבותית.

 צוות מרכז הסימולציה

תמונה
קרן פרגמנט

קרן פרגמנט

מנהלת מרכז הסימולציות

בעלת תואר שני בייעוץ ארגוני, וניסיון במחקר והערכת תכניות פדגוגיות.

תמונה
צפית לוקץ

צפית לוקץ

בעלת תואר ראשון בכימיה ובהנדסת מזון ובטכנולוגיה מהטכניון, תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת חיפה ותואר שני במדיניות בחינוך מהטכניון ונמצאת בתחילת לימודי הדוקטורט שלה בטכניון. נסיון רב בפיתוח תוכניות לימוד, פיתוח וליווי צוותים ומיומנויות בפיתוח קהילות.

תמונה
שחף עבאדי

שחף עבאדי

שחקנית וזמרת יוצרת בת 34 מראש פינה. גדלתי במושב גיתית בבקעת הירדן וסללתי את דרכי בתחום המשחק דרך בחירה במורים הנכונים לי, ויצירה עצמאית מראשית דרכי. אני מגיעה מעולמות האילתור, תיאטרון הפלייבק, תיאטרון פיסי ותיאטרון רחוב.

תמונה
נועה שמיר רונן

נועה שמיר רונן

גרה בקיבוץ גינוסר וצפונית בנשמה. מפתחת ומנחה במכז הסימולציות ובמקביל רכזת אזור הצפון של בוגרי תכנית הצוערים לשלטון המקומי.