למי מיועדת התכנית
התכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון בכל תחום, בעלי רקע מתאים באומנות וחיבור לתחום, בעלי שנתיים לפחות של ניסיון בעבודה עם אנשים מאוכלוסיות מיוחדות, ובעלי מוטיבציה ויכולת גבוהה לעבודה טיפולית דרך אמצעים אומנותיים ויצירתיים, המעוניינים להמשיך ולהתפתח באופן אישי ומקצועי כדי להוביל את עתיד המקצוע.
למה ללמוד .M.A טיפול באמצעות אומנויות - טיפול באומנות בתל-חי
- מסגרת הלימודים אינטימית - מאפשרת הכשרה אקדמית מקיפה, וליוי קרוב של מדריכות התכנית וסגל ההוראה.
- תכנית בה מלמדים טובי המרצים המשלבים ניסיון קליני עם ידע אקדמי עכשווי.
- הדרכה קלינית בקבוצות קטנות.
- למידה בקבוצה מגוונת ותומכת.
- הוראה ייחודית המשלבת שיטות לימוד חווייתיות יצירתיות ואקדמיות.
- התכנית שמה דגש על למידת התערבויות קהילתיות – חברתיות בנוסף לאלו הקליניות.
קורסים לדוגמה
שנה א' – משמעות חומרי היצירה בטיפול באומנות – בקורס זה נלמדים השימוש הטיפולי בחומרי היצירה באמצעות התנסויות אישיות וקבוצתיות המאפשרות צמיחה אישית והיכרות טיפולית עם כל חומר.
שנה ב' – טיפול באומנות קהילתי חברתי – בקורס מחקרי זה הסטודנטיות והסטודנטים לומדים לבנות התערבויות חברתיות בקהילות שונות, ליישם ולחקור אותן, זאת בנוסף למפגש עם דמויות מובילות בתחום טיפול באומנות קהילתי-חברתי, בארץ ובעולם.
איך זה עובד
רוצים לשמוע על אפשרויות קבלה נוספות? המכללה מציעה מגוון מכינות ואפשרויות לקבלה לאקדמיה.
נשמח למסור לך פרטים נוספים בטלפון: 04-8181855 שלוחה 1 או *9827
אופק תעסוקתי
תעודת .A.M ואישור על סיום הסטאז' מספקים אישור פורמלי ומאפשרים להתחיל לטפל.
תכנית השלמות
למי מיועד
לימודי ההשלמות מיועדים לכל מי שמתעניין בלימודים לתואר שני בטיפול באמצעות אומנויות - טיפול באומנות, שאין להם תואר ראשון טיפולי ולא למדו את הקורסים הבאים כחלק מהתואר הראשון:
התחום | היקף נ"ז |
ציון נדרש לקבלה |
מבוא לפסיכולוגיה | 2 | 80 |
פסיכולוגיה התפתחותית | 4 | 80 |
תיאוריות אישיות | 2 | 80 |
שיטות מחקר | 2 | 80 |
סטטיסטיקה | 2 | 80 |
פסיכופיזיולוגיה (נוירופסיכולוגיה או מוח והתנהגות או פסיכוביולוגיה) |
2 | 80 |
פסיכופתולוגיה | 4 | 80 |
על כל המועמדים לוודא שלמדו טרם ההרשמה לתואר השני את מקצועות הפסיכולוגיה המפורטים לעיל.
במידה וחסר להם עליהם להשלימם לפני תחילת הלימודים.
תהליך הרישום
א. לרישום מקוון לתכנית ההשלמות
ב. לאחר תשלום דמי ההרשמה, יש להוריד את טופס הרישום לקורסים ומערכת השעות.
לימודי השלמות בסמסטר קיץ - דרך היחידה ללימודי חוץ
ניתן גם ללמוד קורסים אילו במתכונת של אינטנסיב בסמסטר קיץ.
האינטנסיבים מופעלים ע"י היחידה ללימודי חוץ בהתאם לביקוש ומספר נרשמים.
לפרטים נוספים והרשמה ניתן לפנות טלפונית לחטיבה ללימודי חוץ 04-8181855 שלוחה 5, או דרך המייל: [email protected], או לפנות למרכז מידע והכוונה בטלפון 04-8181855.
צבירת שעות אומנות במכון לאומנויות במכללה האקדמית תל חי:
ככלל, במעמד הקבלה, על המועמד להציג נסיון בהיקף של 500 שעות לימוד, מתוכן 300 שעות פורמאליות (מעשיות) בתחום האומנות, ממוסד אקדמי מוכר או ממוסד מקצועי או אומנותי המעניק תעודה. אומנות - הכוונה ללימודי רישום, ציור ופיסול בלבד.
המכון לאומנויות במכללה האקדמית תל חי מאפשר צבירת שעות המוכרות ללימודי תואר שני בטיפול באומנות.
למעוניינים עומדות האפשרויות הבאות:
1. קורסים מרוכזים (בסמסטר קיץ) - יפתחו במידה ויהיו מספיק מתעניינים. הקדימו להשאיר פרטיכם במשרד המכון לאומנויות תל-חי.
2. צבירת שעות מרוכזת: ניתן ללמוד במשך שנה שלמה בלימודי המסלול של המכון לאומנויות (המחלקה לאומנות), במסגרת זו מתאפשר לצבור 300 עד 500 שעות במהלך שנת לימודים אחת בהתאמה של מערכת אישית. הקבלה למסלול זה הינה בכפוף לתנאי הקבלה למכון לאומנויות ועל בסיס מקום פנוי.
3. צבירת שעות בקורסים במכון לאומנויות. המכון לאומנויות תל-חי מציע מגוון קורסים שנתיים וסמסטריאליים לציבור הרחב, המתקיימים מידי שנה, במהלך השנה, ומאפשרים צבירת שעות. רוב הקורסים נפתחים במועד סמוך לתחילת שנת הלימודים האקדמית וכמעט כולם מתקיימים בשעות אחה"צ.
לפרטים נוספים:
רכזת המכון לאומנויות נאוה מור 04-8181402 [email protected]
מנכ"לית ד"ר גל שחר 04-8181401 [email protected]
דבר ראש התכנית

ד״ר עפרה ולטר
ראשת התכנית
ד״ר עפרה ולטר
ראשת התכנית
לימודי הטיפול באמצעות האומנויות מאפשר גישה עקיפה ובלתי מאיימת לעולמו הפנימי, התוך-אישי והבין-אישי של המטופל. טיפול באמצעות האומנויות הוא מקצוע אינטגרטיבי של בריאות הנפש ושירותי אנוש המעשיר את חייהם של אנשים, משפחות וקהילות באמצעות שימוש פעיל באומנויות בתהליך יצירתי, המבוסס על תיאוריות פסיכולוגיות ויישומיות בתוך מערכת יחסים פסיכותרפויטית.
במסגרת לימודי הטיפול באמצעות האומנויות הסטודנטים נחשפים לטיפול רגשי המאופיין באמצעות משולש טיפולי של יחסים, השותפים בו המטפל, המטופל, וחומרי האומנות והיצירה. במרחב המיוחד הזה נוצרת הזדמנות לגעת ולהבין, באמצעות השפה האומנותית והמטפורית, את אותם "אזורים" של הוויה שאינם ניתנים לביטוי מילולי. כך נרקם קשר סמוי עם תכנים לא מודעים שתהליך היצירה מעלה ומתאפשרת הסרה של הגנות ומחסומי תקשורת, שמוטמעים בתוכנו מאז ומתמיד.
המכללה האקדמית תל חי מציעה שתי תכניות בתחום הטיפול לתארים מתקדמים MA:
1. דרמה תרפיה.
2. טיפול באומנות.
אני מזמינה את בוגרות ובוגרי תואר ראשון בכל תחום שהוא, בעלי גישה אומנותית, המעוניינים לעסוק במקצוע טיפולי להשתלב.
קהל היעד איננו בהכרח אומנים בעלי כישרון, אלא בעיקר מועמדים/ות ששפת האומנויות והבנתה מדברת אל ליבם, ובמקביל חשים משיכה וסקרנות למפגשים אנושיים, ומוכנות לקחת חלק במסעותיהם של אנשים, על הגילוי, השמחה ועל הכאב הכרוכים בכך. זאת, תוך התבוננות פנימית ב"אני האדם" וב"אני המטפל".
בוגרי המסלול לסיוע ולשיקום ובוגרי המוקד לשילוב אומנויות שבחוג לחינוך במכללה האקדמית תל חי וממוסדות אחרים, יכולים לראות בתכנית זו כתכנית המשך מתאימה ללימודי התואר הראשון.
טיפול באומנות-
מנהלת תחום טיפול באומנות; ד״ר תמר גברון.
בשנת תשע"ח נפתחה התכנית לתואר שני בטיפול באומנות, במכללה האקדמית תל חי. תכנית זו הוקמה על בסיסה של התכנית להכשרת מטפלים באמנות שפעלה בלימודי החוץ במכללה החל משנת 2008 ועד ל2018. אל צוות הקלינאיות בעלות הניסיון הרב בטיפול ובהוראה, ואל מערך ההכשרה המקצועית בלימודי השדה הצטרפו אנשי צוות אקדמי, ויחד הוקמה התכנית לתואר שני בהכשרת מטפלים באומנות.
התכנית בתל חי מדגישה את ההיבטים הקליניים של המקצוע ואת ההתפתחות האישית והמקצועית של הלומדים/ות בו.
התכנית מתבססת על התפיסה כי מקצוע הטיפול באומנות דורש מוכנות ובשלות נפשית וכן יצירתיות ופתיחות.
התכנית מתאפיינת בלמידה ברמה גבוהה, מבוססת תיאוריה והתנסות, ובאווירה חיובית ותומכת.
מה תלמדו
טיפול באמצעות אמנות עם מתבגרים
הכרות עם הסוגיות הייחודיות המאפיינות את גיל ההתבגרות וכיצד ניתן לעבוד עם מתבגרים באמצעות אומנות. בקורס ילמדו הסטודנטים טכניקות מגוונות בטיפול באמצעות שמותאמות לאפיוני הגיל דרך למידה התנסותית ותוך כדי שילוב של קריאת חומר תאורטי ודיון. כמו כן יושם דגש על מקומו הייחודי של המטפל במפגש עם מתבגרים.
אבחון והערכה בטיפול באמצעות אמנות פלסטית
הקורס יעסוק בהיכרות עם הערכות גראפיות באומנות. יושם דגש על מספר הערכות מרכזיות. הקורס יכלול התנסות חווייתית ולמידה תיאורטית של עקרונות ורציונל תהליכי ההערכה. יודגש השימוש בטכניקות ובאמצעים מגוונים בטיפול באומנות לאיסוף מידע ותיעוד של תהליכי היצירה ותוצריה ופיתוח המיומנות וההבנה של ממצאים גרפים כמקור להבנת אישיותו של המטופלת. השיעורים ילוו בדיונים ביקורתיים ובהתנסויות.
טיפול באמצעות אמנות עם ילדים
הכרות עם השלבים, הסוגיות הייחודיות והטכניקות המגוונות בטיפול באמצעות אמנות עם ילדים. הקורס ישלב למידה התנסותית בהתאם לתכנים המשמעותיים בגיל הילדות עם קריאת חומר ודיון בהיבטים התיאורטיים המאפיינים כל אחד משלבי ההתפתחות. כמו כן יושם דגש על מקומו הייחודי של המטפל במפגש עם ילדים ואופני ההתערבויות השונות באמצעות אומנות.
יש לעיין בשנתון החוג על מנת לצפות בתכנית הלימודים המלאה.
* מערכת השעות יכולה להשתנות במהלך או לפני הלימודים בהתאם לתכנית הלימודים של הסטודנט ובהתאם לשיקולי המערכת.
סגל התכנית
פרופ' שרון שניר
ד"ר תמי גברון
ד"ר עופרה ולטר
רכזת החוג לתואר שני בטיפול באומנויות
גב' תמר שוורצמן
מתעניינים ונרשמים לפני הרשמה ניתן לפנות למרכז לייעוץ לימודים בטלפון: 04-8181855
טלפקס: 04-8181970