שילוב אינטליגנציה מלאכותית בקורס של ד"ר טלי רונן: תיאור מקרה

ביוני 2023, בעקבות קול קורא של היחידה למצוינות וחדשנות בהוראה לשילוב אינטליגנציה מלאכותית בהוראה, ד"ר טלי רונן, מרצה בתכנית לתואר שני בחינוך גופני בקמפוס קצרין, יזמה מהלך חדשני בקורס "מאמץ ופעילות גופנית בהקשרים קוגניטיביים ורגשיים". היא בחרה להעניק לקבוצות של סטודנטים את האתגר להכין ולהעביר שיעורים בנושא, באמצעות שימוש בכלים של אינטליגנציה מלאכותית.

תמונה
ד"ר טלי רונן
ד"ר טלי רונן

 

במפגש הראשון עברו הסטודנטים בקורס הכשרה בסיסית בשימוש בכלי AI הפופולריים ChatGPT ו-Bing, ובשבועיים הבאים קבוצה ראשונה של חמש סטודנטיות כבר הנחתה את המפגשים (כולל סטודנטית אחת שיצאה מהמילואים במיוחד למשימה זו). הפעילות עסקה בקשר שבין פעילות גופנית לשיפור בהישגים לימודיים. הסטודנטיות הצליחו להנחות את השיעור באופן שהעלה את המודעות וההבנה של חבריהן לכיתה לנושא. בשני השיעורים, הסטודנטיות המובילות השתמשו בטכנולוגיה ככלי לעיבוד מידע ולהבנת החומר המדעי. המפגשים הללו הובילו גם ליצירת "בנק פעילויות" בנושא הנלמד.

"הסטודנטיות הגיעו מוכנות עם תכנון יצירתי מגוון והפעילו את חברי הכיתה לפי מה שתכננו", מספרת טלי. "הן נעזרו ב-AI כדי לעבד את המידע ולהכין את החומר הלימודי. הן שלחו לקבוצת הוואטסאפ הכיתתית קישורים לארבעה מאמרים באנגלית, חילקו את הסטודנטים לקבוצות, וכללו פעילות שבה כל קבוצה קיבלה מאמר לעיבוד באמצעות AI, תוך בקשה לתקצירים בעברית. הן עברו והאירו נקודות מפתח של המאמר שכל קבוצה היתה צריכה לוודא שאכן נכללו בתקציר שה-AI הפיק."

ד"ר רונן לקחה סיכון מסוים כאשר בחרה להעביר את האחריות על הובלת המפגשים לסטודנטים שלה. "בהתחלה הן ממש נבהלו - למצוא 4 מאמרים, להכין תקצירים, להכין פעילות… וכששילבו את ה-AI הכל נהיה נגיש, ברור ואפשרי. היה שת"פ מלא והרבה עניין של כולם. ואני…", מסכמת טלי, "מנסה להפנים שאפשר ללמד אחרת...". 

להלן המשוב שקיבלה טלי מהסטודנטיות שהובילו את הפעילות: "ברגע שקיבלנו את המשימה מטלי היא הייתה נראית משימה קשה שיש להקדיש לה זמן רב לביצוע (מציאת מאמרים, הכנת פעילות עיונית לכיתה ולאחר מכן כתוצאות המאמרים להכין פעילות מעשית ועוד). לאחר כמה דקות נכנס נתנאל מהיחידה למצוינות וחדשנות בהוראה, והסביר לנו על פלטפורמת ה-AI וברגע זה כל התמונה השתנתה. ישבנו איתו באופן פרטני - אנחנו הבאנו את הרעיון והוא ממש הראה וכיוון אותנו לדרך הביצוע כך שהצלחנו לבצע את המשימה באופן מושקע יותר ובזמן קצר יותר. בעזרת פלטפורמת ה-AI הצלחנו להבין את עיקרי המאמרים ולסכם אותם ואפילו קיבלנו רעיונות ונושאים לגבי הפעילות שהתבקשנו להוביל בכיתה."

המהלך של ד"ר טלי רונן והסטודנטיות שלה מבטא את הפוטנציאל של שילוב אינטליגנציה מלאכותית בתהליכי הלמידה וההוראה, תוך הדגמה כיצד היא יכולה לסייע בהעמקת הבנה ובפיתוח כישורי חשיבה מסדר גבוה. בתכנון הקורס נעזרה טלי גם בליווי פדגוגי של נועה שמיר-רונן ונתנאל בר דוד מהיחידה למצוינות וחדשנות בהוראה.

בתמונות: תכנית המפגש שהובילו הסטודנטיות, וצילום מסך של אפליקציית "פאדלט" בה התבקשו קבוצות הסטודנטים לפרסם את תוצאות הפעילות שלהם. 

תמונה
slide
תמונה
padlet screenshot