קונפליקטים בקיבוצים בעקבות ההרחבות הקהילתיות - מחקר חדש

להמשך הכתבה - קונפליקטים בקיבוצים בעקבות ההרחבות הקהילתיות - מחקר חדש
תמונה
טלי פורן
טלי פורן

מחקר חדש שנעשה בתכנית לתואר שני בלימודי גליל במכללה האקדמית תל-חי בחן את הקונפליקטים בקיבוצים בעקבות ההרחבות הקהילתיות

מחקר חדש שנעשה בימים אלה ע"י טלי פורן, סטודנטית בתוכנית לתואר שני בלימודי גליל, בהנחייתו של ד"ר זאביק גרינברג, מתמקד בתפיסות של קונפליקטים הקיימים בקיבוצים סביב סוגיה חשובה: מימון השירותים החברתיים הניתנים בקיבוץ. ייחודו של מחקר זה הוא בניסיון להבין, לראשונה, מאז הצטרפות חברי שכונות ההרחבה והתרחבות מספר הסטטוסים בקיבוצים, את משמעותם של המתחים בין הנהלת היישוב למתיישבים - במחלוקות העוסקות בבניית תקציבי היישוב וניהולם.

המחקר התבסס על ניתוח מסמכים ועל ראיונות עומק עם מנהלי הקהילות ותושבי הקיבוצים, בגליל ובגולן. ממצאי המחקר מראים כי ישנן מספר תמות משותפות עמן מתמודדים ההנהלות וחברי הקיבוצים, המתמקדות: בערעור ומתחים. ערעור נוצר בניהול הקהילה בקיבוץ בעקבות כניסה של אוכלוסייה חדשה המשתכנת בקיבוץ. בקרב חברי הקיבוץ יש הרגשה של כניסה מסיבית של אוכלוסייה לקיבוץ שמערערת את המציאות המוכרת להם. ההתנגדות לתשלום ושאלות העולות לגבי מימון שירותים שונים מייצרים מתח בין שתי הקבוצות הגרות זו לצד זו והנדרשות לממן את השירותים בו. הכניסה המסיבית של האוכלוסייה לתוך המסגרת הקיבוצית ללא הכנה ממשית מראש, גורמת לערעור מערכת הקהילה הקיבוצית והמבנה היישובי הקיים.

סוגיית המתחים נסובה סביב מבנה ותחומי האחריות של האגודות בקיבוץ. המורכבות במבנה האגודות בקיבוץ יוצרת מתחים הקשורים לתשלומי המס בקיבוץ בכל האגודות הקיימות בקיבוץ. כמו כן ישנם מתחים הקשורים לתפקידו של תשלום מס הקהילה בקיבוץ שמיועד לכיסוי עלויות השירותים הניתנים בקיבוץ. ידוע לכל שבמסגרת זו ישנם שירותים שהתושב בקיבוץ משתמש בהם ויש כאלה שלא, וזאת בהתאם לצרכיו. למרות זאת, ישנם תושבים שמתרעמים על מדיניות זו, ואינם מבינים את המשמעות.

ממרחב חברתי קיבוצי, מוגדר ונינוח, צמח לו יישוב חדש עם אוכלוסייה גדולה שבאה להתגורר בקיבוץ, וגרמה לשינוי סדר חברתי מסיבי בתוך הקיבוץ בתחומים שונים. התמודדות עם שינוי בגודל הישוב, שינויים במבנה הארגוני, תוספת של אגודות חדשות לקיבוץ, שינויים בתשלומי המס לקיבוץ, כל אלה יוצרים מציאות חדשה אשר מולידה מתחים רבים בין התושבים הוותיקים, המשתייכים לקיבוץ הישן  לבין התושבים החדשים המשתייכים להרחבות הקהילתיות, המשפיעים גם על תחושת השייכות של התושבים החדשים לקהילה המקומית.

"התכנית לתואר שני בלימודי גליל היא תכנית מאוד רחבה, מעשירה, מגוונת, שבה הרגשתי שאני יכולה לבחור ולהתעמק בתחומי ההתעניינות שלי בתחום הרחב שנקרא לימודי גליל" אומרת טלי פורן "אפשרות זו מורגשת גם בחופש שלי כסטודנטית לבחור את תחומי המחקר שאני מתעניינת בהם ולזכות בידע ובמידע חדש ולא מוכר, כל זאת בזכות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים במחקר ולימודו. זכיתי ללמוד תחת סגל מרצים מעולה, שאני נפעמת ונרגשת בכל פעם שאני חושבת עד כמה הם העשירו את ידיעותיי ואת המיומנויות האקדמאיות שלי. התכנית היא מעין "תואר בוטיק", תכנית ייחודית ומיוחדת עם יחס אישי של כל מרצה ומרצה. המרצים רואים אותנו הסטודנטים בגובה העיניים, שואלים ומתעניינים. מה שנלמד, נשאר ויישאר איתי לתמיד". 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5295891
qcJR7tLV8gJ3oJdkKe41g_-4m_z1EkzI_zkYDSt6Exg
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-U1pqKgXqLDNBlPnrKXU9xfl94ILMIFzexaJgqTU3e4M
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form