טיפים ועצות לצוותי חינוך ולהורים להתמודדות עם אתגרי ההסלמה הביטחונית - מאת ד"ר משה פרחי

תמונה
ילדים כחלק מטיפול מעש"ה מאת ד"ר משה פרחי

אנחנו בעיצומם של ימים מתוחים מאוד בכל הארץ. ד"ר משה פרחי, ראש החוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית תל-חי, אשר פיתח את מודל החוסן הלאומי למתן עזרה ראשונה נפשית בעיטות חירום, נותן טיפים ועצות לצוותי חינוך ולהורים להתמודדות עם אתגרי ההסלמה הביטחונית.
לדברי ד"ר פרחי "מצב החירום הנוכחי עלול לייצר באופן טבעי תחושת פחד, מתח, חרדה, תחושת חוסר אונים וקשיי תפקוד. חשוב להבין שהבסיס לכל מה שקשור לוויסות רגשי – מבוסס על  שכל ופעילות. הם אלו שמאפשרים את היכולת לתפקד ולהתנתק מתחושת החרדה והלחץ. ברגע שאנו נותנים מתן לגיטימציה לרגשות שליליים בעת האירוע עצמו, זה ישר מפחית את יכולות התפקוד של הילד או האדם המצוי בלחץ וחרדה ולכן מומלץ לנקוט בצעדים הבאים:
צרו מחויבות – העבירו את המסר שכולם יחד וכולנו עוזרים זה לזה. הדגישו שאתם ההורים, נמצאים כאן ביחד עם ילדיכם ועבורם בכל הזמן, כל הזמן. בכל עת של כניסה למרחב המוגן אפשר לומר לילדים: "אני איתך/אתכם. אני לא עוזב ונמצא כל הזמן כאן, גם בממ"ד וגם כשנצא מהממ"ד". זכרו: הדגשת המחויבות מסייעת בהפחתת תחושת הבדידות.
הפעילו את הילדים בדרך שכלתנית – תנו לילדים משימות רלוונטיות הדורשות יכולות שכליות כמו מדידה או מיון. לדוגמא: להיות שותפים פעילים למעקב אחר המצרכים לשהייה בבית, לסייע בעריכת רשימת הקניות ועוד. ניתן למשל לתת משימות הקשורות לכניסה לממ"ד: להיות אחראי על לקיחת השקית עם החטיפים, לוודא שיש מטענים לטלפונים הניידים ועוד.
רגשות כגון פחד ותחושת איום הם נורמטיביים ואף מועילים אך עד גבול מסוים. עודדו את הילדים להסביר את רגשותיהם השליליים למשל: תסביר לי ממה אתה פוחד, בין 1- 10 כמה זה מפחיד אותך, מה אפשר לעשות כדי להפחית ב- 1-2 נקודות את הפחד? זכרו ככל שתעודדו לחשיבה ותאפשרו בחירה, כך תסייעו בהפחתת ההצפה הרגשית.
עודדו את הילדים לפעילות יעילה: עודדו את הילדים לבחור תפקידים ותחומי אחריות. עליכם, כהורים, להקפיד שכל אחד יבצע את תפקידו, לדוגמא: בכניסה לממד ניתן לבקש שייסעו בסידור החפצים, שיפעילו את הרדיו או הטלוויזיה, מומלץ לתת לאחים הבוגרים תפקידים שיפעילו את אחיהם הקטנים. זכרו חוסר האונים הוא אויב. עידוד לפעילות ובחירה משפרים את תחושת השליטה במצב.
צרו סדר באי-סדר: חלקו את היום לבוקר, צהרים וערב. צרו משימות ופעילויות ברורות לכל פרק ביום. בסיום כל פרק, סכמו בצורה קצרה את אירועי השעות האחרונות והקפידו מאוד על הסדר הכרונולוגי של העובדות. בקשו גם מהילדים לתאר את סדר האירועים. זכרו שסידור כרונולוגי של עובדות האירוע מפחית בלבול ותורם להפחתת תחושת המצוקה.
לסיכום אומר ד"ר פרחי ניתן לסייע לילדים בארבע פעולות פשוטות: יצירת מחויבות, עידוד לפעילות יעילה, שאילת שאלות המחייבות חשיבה ובניית רצף של האירועים ויצירת סיכומי עשייה בכל יום.
 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5292881
l03g6RAE53rfN1N-6GNozCifrRVQ0nBbX9kvNbO5WcM
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-BFJr5528ftt8HqGJrK6pwewVR5KKVL4ArMZjGHsFJes
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form