איך לעורר מוטיבציה בתלמידי חינוך גופני

איך לעורר מוטיבציה בתלמידי חינוך גופני

תלמידים (ובעצם אנשים באופן כללי) נחלקים לשניים בכל הקשור לספורט: כאלה שאוהבים אותו בכל ליבם וגופם ולא יכולים בלעדיו וכאלה שעבורם שיעור ספורט הוא כמעט עונש.  למרות זאת, בתור מורים או סטודנטים העושים כעת תואר בחינוך גופני, כדאי לא לקבל מצב התחלתי כמובן מאליו. גם בתלמיד שלא אוהב ספורט אפשר להחדיר מוטיבציה. פעמים רבות הסיבה לחוסר החיבה לשיעורי ספורט הוא חוסר ביטחון או העובדה שאותו ילד חושב שהוא לא הכדור הכי עגול במגרש. היום ידוע עד כמה פעילות גופנית חשובה לשמירה על בריאות ואיכות חיים כך שתפקיד המורה לספורט הוא לא רק לגרום לילד להתרוצץ במגרש אלא גם לגרום לו למצוא עניין בהדרגה בפעילות ספורטיבית כלשהי. איך עושים את זה?

ספורט הוא קודם כל משחק והמטרה היא ליהנות

כדי שהתלמידים יאהבו את שיעורי הספורט ויהנו מהם, מומלץ מצד אחד לא לוותר להם או לעשות להם הנחות שישבו בצד ולא ישחקו אך מצד שני גם להדגיש כל הזמן שזהו משחק ושהמטרה היא קודם כל ליהנות. ישנם ילדים שעבורם הניצחון במשחק הוא עניין של חיים או מוות. אמנם עבור ספורטאי הישגים הם חלק חשוב ביותר, אך אתם מורים לחינוך גופני ולא מאמני נבחרת. נסו להקליל את האווירה, לפשר אם נוצרות יריבויות וגם לעודד ילדים שנראים חסרי ביטחון וחוששים שלא יתרמו מספיק לקבוצה כן להשתתף, לבחור בתפקיד שנראה להם שהכי יוכלו לתרום בו (למשל שוער אם זהו ילד שהתנועה שלו פחות מהירה) וכל הזמן להדגיש שגם אם מפסידים, תמיד יהיה המשחק הבא.

עשו את הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות

כדי להגביר את המוטיבציה ואת תחושת הביטחון חשוב להדגיש לילדים שהציפות שלכם מהם הן לא שיהיו מעולים בהכרח ויראו תוצאות מדהימות בכל פעילות אלא יעשו את הטוב ביותר שהם יכולים. אם אלה ילדים תחרותיים והישגיים, כוונו אותם להתחרות בינם לבין עצמם ולא מול אחרים. הניצחון האמיתי שלהם יהיה שבירת השיא של עצמם, שיפור השיא שלהם ולא האם השיגו או עברו ילד אחר. העבודה העצמית בספורט אינדיבידואלי כמו אתלטיקה לסוגיה (ריצות, קפיצות וכו') ימקד את הילדים ויעלה את הביטחון שלהם. תראו גם שאתם כמורים לא עושים השוואה בין ילדים אלא רוצים להביא אותם להוציא את הטוב ביותר מעצמם.

במשחקים קבוצתיים: הדגישו את עבודת הצוות

ספורט הוא דרך נהדרת לשפר ולהעצים את הכישורים החברתיים של הילדים. גרמו להם למצוא את הדרך איך לשתף את כל חברי הקבוצה במאמץ המשחק ולא שרק שלושת הטובים ביותר ייקחו את כל המשחק על הכתפיים שלהם. למדו אותם עד כמה לעבודה הקבוצתית יש כוח והיא חשובה פעמים רבות יותר מהכושר האישי של כל אחד מחברי הקבוצה. אחרי משחק בו שהילדים שיתפו פעולה היטב הם ירגישו את השדרוג במשחק ואת הסיפוק, וזאת גם אם לא ניצחו בו.

אין לא יכול, יש לא יכול עדיין

אם אתם מלמדים תרגיל או מיומנות כזאת או אחרת, כנראה שתשמעו לא מעט ילדים שעוצרים ואומרים: "אני לא יכול לעשות את זה". בכל פעם כזאת תוסיפו את המילה: עדיין. תסבירו להם ברמה המתאימה ליכולת ההבנה שלהם עד כמה כוח או יכולת פיזית נבנים בהדרגה. אם תלמיד מתקשה לבצע תרגיל, תנו לו תרגיל שיהווה יעד ביניים עבורו, למשל במקום כפיפות סמיכה מלאות שיעשה כפיפות מרפקים כשהוא עומד בעמידת שש. הצבת יעדי ביניים בדרך אל המטרה הסופית היא דרך להשיג כל מטרה בחיים ולאו דווקא כזו הקשורה לספורט. כשאתם רואים שהתלמיד עושה את תרגיל הביניים בקלות רבה יותר תציעו לו לנסות את התרגיל המלא.

תגוונו ותנו לילדים להתנסות בענפי ספורט שונים

כמעט כל ילד מתחבר לפעילות גופנית כלשהי. יש המתחברים למשחקי כדור, יש האוהבים אתלטיקה ויש המרגישים במגרש הביתי שלהם דווקא באולם בהתעמלות קרקע ומכשירים. מורים רבים לספורט נוטים לזרוק כדור למגרש ולתת לילדים לשחק באחד ממשחקי הכדור. נכון, זהו כנראה שיעור שיהיה לכם קל ויהווה זמן מנוחה קצר אך תקפידו לגוון. הדבר חשוב גם ליצירת עניין וגם כדי שכל ילד ימצא את שיעורי הספורט בהם הרגיש סיפוק, וממש כפי שילד אחד מרגיש חזק יותר בחשבון ואחר בשפה, כך אחד ירגיש סיפוק במשחק כדור ואחר דווקא בריצה. תנו לכולם הזדמנות לבטא את היכולות שלהם ולהתחבר לספורט.

תהוו מודל לחיקוי

כדי להכניס בילדים מוטיבציה לפעילות גופנית וספורט אתם צריכים להוות עבורם מודל לחיקוי ולהראות שאתם חיים את הספורט, שהפעילות הגופנית היא חלק משמעותי בחיים שלכם ולא סתם אתם מורים לחינוך גופני. בזמן החימום עשו יחד איתם תרגילים, לפחות חלק מהם. גם אם אתם לא עושים איתם את כל התרגילים, תדגימו להם איך לעשות את התרגיל בצורה טובה ונכונה יותר. ילדים מעריכים מאוד מורים לספורט שמראים שיש להם קשר לעניין ושהם בכושר.

תעוררו בהם השראה עם דמויות מפתח מעולם הספורט

אפשר מדי פעם לעשות שיעור שונה. אמנם זה יהיה שיעור בו התלמידים לא יעשו ספורט באופן פעיל אך יקבלו השראה ומוטיבציה. ישנם סרטים רבים על דמויות בלתי נשכחות מעולם הספורט כמו מייקל ג'ורדן או מוחמד עלי, אך אלה לא חייבים להיות ספורטאי על. ישנם גם סרטים לא דוקומנטריים על ספורטאים שהתחילו מהמקום הנמוך ביותר והגיעו להיות ספורטאים מצטיינים. אפשר ואף מומלץ להראות לילדים סרט/ כתבה על אחד הספורטאים הפראלימפים כמו מורן סמואל מענף החתירה או איאד שלבי, שחיין פראלימפי. אין ספק שסרטים ואם ניתן אפילו הזמנת הספורטאי עצמו  להרצאה יעוררו בילדים מוטיבציה והשראה עצומים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5254530
c1mk2BRgDxO6prAqthJ3dwDAPAQ1yKsPWl115K3yahE
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-nTIO5fN67owblfpekwxnk4RQiq3qZHZbpVBJq0ABdCk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form